• Äldre 8 May 19:07
    3129 visningar
    4 svar
    4
    3129

    Orolig för 11 månaders, autism?

    Hej. Vi har en 11 månaders kille som jag är lite orolig för, kan börja med att berätta om läkarkontrollen vid en månad som vi fick en remiss till barn för att dock inte fick mororeflexen (fallreflexen) att utlösas. Dock tyckte dom allt såg bra ut på barn.

    Vid sex månaders kontrollen så hade han vänt sig båda hållen, dock inte mycket från rygg till mage vilket fortfarande är fallet.

    Nu till saken som fått mig orolig och det är att han ibland tittar mycket på sina händer, gör inga konstiga rörelser eller så men öppnar upp händerna och tittar på dom. Sen när han leker med leksaksbilar så älskar han att snurra på hjulen dock är det lätt att avbryta han och få han att börja med nått annat. Har läst att dessa två grejer kan vara varningsflagg för autism men tycker inte att något annat stämmer in på det då han är väldigt social, vill kramas och pussas, har bra ögonkontakt och checkar av med oss när något läskigt, nytt eller spännande dyker upp.

    Här är säker han kan:

    Sitta stadigt

    Krypa

    Ställa sig upp och gå efter möbler (dock dålig balans)

    Kan förstå ord och meningar som; Hej, mamma, pappa, vill du komma (då sträcker han ut armarna och vill bli upplyft), får jag en puss (då får man en puss om han är på rätt humör)

    Kan säga; Hej, mamma, pappa, diddi (babblare)

    Leka kurragömma

    Pincettgrepp

    Kan spela med fingrarna på munnen

    Lyssnar väldigt bra på sitt namn och gjort det länge

    Vinka

    Älskar att leka tittut

    Kan inte:

    Klappa händerna

    Pekar inte

    Förstår inte att han ska kolla när man pekar

    Förstår ibland "vart är lampan" och kan titta på lampan men oftast inte

    Stå själv eller gå

    Någon som kan stilla min oro? Är förstagångs förälder och vet inte vad som är "normalt" och inte.

    Kan tillägga att vi har varit lite dåliga på att peka och berätta vad saker är för nått så kan vara därför han inte riktigt förstår än.

  • Svar på tråden Orolig för 11 månaders, autism?
  • Äldre 8 May 19:15
    #1

    Det låter för mig som har tre pojkar helt normalt. Min son är 1,5 år och han har ALDRIG pekat eller sagt "Titta" och han skiter fullständigt i om jag pekar och tittar inte på vad jag pekar på. Detta var jag också orolig över då min första son var tidig med ALLT. Doktorn sa vid 18 månaderskontrollen att alla barn är olika och att så länge man ser att barnet förstår och reagerar på saker man säger så är det ingen fara. 
    Om du är orolig, ring er BVC-sköterska så kommer hon nog garanterat lugna er. Tycker det är tok för tidigt att ens tänka på en diagnos vid 11-månader. Bör tilläggas att min 1,5 åring började gå strax efter sin 1-årsdag och hans storebror vid 9 månader. Så även för syskon kan det vara väldigt stora skillnader.

  • Äldre 8 May 19:16
    #2

    Liknar en jag känner.

    Han är i skolåldern nu. Började komma ikapp vid 6. En hel del oro, olika saker i olika åldrar. Vissa tecken på autismspektrum men ändå lätt att få kontakt med (fast mest på hans villkor i dialog). Man vet inte riktigt vad det är (ej utredd pga föräldrar inte överens) men det verkar som om det mesta ger sig nu. Han har dock lite svårt att tona in andra och är lite omogen. Men inget alarmerande längre.

  • Äldre 8 May 20:31
    #3

    Jag skulle säga att det där är rätt normalt. Det finns en rädsla hos många om att deras barn ska ha autism som om det vore digerdöden. Självklart vill man ju att ens barn ska vara ?friskt? från allt möjligt, men paranoian hos många är lite överdriven. Autism är f.ö. sällan tydligt vid en såpass liten ålder.

  • Äldre 8 May 20:59
    #4

    Det jag menade var egentligen att även om du skulle uppleva bakslag framöver så kan allt vända till det bättre när som helst. Det är ju jättebra att han gillar gos och ögonkontakt! Och det låter inte som skäl till oro än. Samtidigt kan det senare bli sånt som oroar mer, och då vill jag bara säga att i så fall kan det även växa bort, i vart fall till absolut största delen.

    Om det skulle vara i riskzonen för " något" eller om magkänslan säger "var försiktig", så fundera på att vänta lite längre med förskola och att kanske välja en bra dagmamma. En del barn har bara lite kämpigt med att bearbeta intryck och behöver extra mycket vuxentid och närhet och trygghet fram till 2-3 år, och kanske är det extra känsligt med konflikter med andra barn eller "infektioner och utveckling" . Det vet man kanske inte alltid när de börjar i förskolan, men man kanske upptäcker senare att man har ett känsligt barn för att utvecklingen bromsar in ett tag när den borde ta fart.

Svar på tråden Orolig för 11 månaders, autism?