• Re9
    Äldre 8 May 19:56
    4270 visningar
    17 svar
    17
    4270

    Hjälp tyda ultraljud!

    Jag är 39 år hade försökt bli gravid i nästan 1 1/2 år utan resultat.

    Troligen blockerade äggledare sade gyn. Planerad op för att kolla äggledare. Mens uteblev tog gravtest 24 april,visade positivt.

    Senaste mensens första dag, 21 eller 22 mars är vad jag tror i alla fall.

    Vaginalt ultraljud igår,inget hjärtljud och väldigt litet embryo ca 2 mm vad jag förstod. Gyn säger att det inte stämmer med 6+4 vad han räknade. Är så ledsen och vet ej vad jag ska tro.

    Tog blod prov och ska dit nästa vecka igen. Måste blivit gravid någon gång i april,men min mens och ägglossning är lite oregelbunden.

    Kanske blev jag gravid i mitten av april? Eller så lever inte fostret

    Ser ni något konstigt på bilden? Jag ser inte alls något mer än ett streck.

    Dels sa gyn att embryot ligger i mitten men borde ligga uppe.

  • Svar på tråden Hjälp tyda ultraljud!
  • Re9
    Äldre 8 May 19:58
    #1

    Bilden kom tyvärr på fel håll. Hoppas ni kan se ändå.

  • Äldre 8 May 20:17
    #2

    Så små foster har sällan hjärtaktivitet som syns på ultraljud. Det ser ut som tidig v 5+. Så det ser helt normalt ut. Blodprov säger inte så mycket i fall som dessa. Dessutom ska det provet alltid tas med 2 dygns mellanrum. Inte en vecka.

    I fall där man ser en graviditet men när det är oklart om den stannat av eller ej så är det ett uppföljande ultraljud efter ca 10 dagar som behövs. Alla andra prover/undersökningar annat är inkonklusiva och onödiga eftersom de inte ger tydligs svar.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Re9
    Äldre 8 May 20:28
    #3
    EpicNurse skrev 2018-05-08 20:17:34 följande:

    Så små foster har sällan hjärtaktivitet som syns på ultraljud. Det ser ut som tidig v 5+. Så det ser helt normalt ut. Blodprov säger inte så mycket i fall som dessa. Dessutom ska det provet alltid tas med 2 dygns mellanrum. Inte en vecka.

    I fall där man ser en graviditet men när det är oklart om den stannat av eller ej så är det ett uppföljande ultraljud efter ca 10 dagar som behövs. Alla andra prover/undersökningar annat är inkonklusiva och onödiga eftersom de inte ger tydligs svar.


    Lämnade blodprov hos gyn igår och ska lämna ett på fredag. Sedan gyn på måndag igen. Gyn sa att fostret är bara 2mm och inget hjärtljud alltså något är fel menade han. Att detta inte är normalt för vecka 5 eller 6. Känner mig osäker på det då jag fick beskedet här också innan att mina äggledare var blockerade. Men blev gravid och det ligger i livmodern,ett mirakel tycker dem. Måste ju vara någon passage annars hade jag ej blivit gravid. Hoppas innerligt att det lever.
  • Äldre 8 May 21:20
    #4
    Re9 skrev 2018-05-08 20:28:26 följande:

    Lämnade blodprov hos gyn igår och ska lämna ett på fredag. Sedan gyn på måndag igen. Gyn sa att fostret är bara 2mm och inget hjärtljud alltså något är fel menade han. Att detta inte är normalt för vecka 5 eller 6. Känner mig osäker på det då jag fick beskedet här också innan att mina äggledare var blockerade. Men blev gravid och det ligger i livmodern,ett mirakel tycker dem. Måste ju vara någon passage annars hade jag ej blivit gravid. Hoppas innerligt att det lever.


    Foster som är mindre än 6 mm ?behöver? inte ha hjärtaktivitet för det är för tidigt. Det man såg på ultraljudet motsvarar ju inte v6+4, men det kan mycket väl så att du hade senare ägglossning och att allt det ser bra ut nästa vecka. Det är jättevanligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 8 May 22:20
    #5

    Tycker det ser normalt ut, så avvakta och försök att ha is i magen! Med lite tur hade du bara ägglossning senare än du tror.

  • Äldre 8 May 22:21
    #6

    Har du tur blir strecket en liten räka om någon vecka eller två : )

  • Re9
    Äldre 14 May 21:45
    #7

    Jag klarar inte av ovissheten! Idag på nytt besök. Blodprover visade en ökning men inte tillräckligt tyckte gyn. Från 11 till 21.

    Inget hjärtljud idag iheller,men själva säcken hade växt och även livmodern eller vad det kallas. Strecket syntes inte längre,men uppe i högerkanten på säcken var där något tjockt inbäddat i den. Kunde dock inte se om det var ett foster eller ej.

    Antingen är det ett missfall eller så syns det inte än. Jag har alla gravid symptom men man vet ju aldrig. Nu ska jag dit nästa måndag igen. Och gyn sa att om det inte finns hjärtljud nu eller man ser ett foster tydligare så är det ett missfall. Är så ledsen och rädd! Har kämpat i över 1 1/2 år och trodde aldrig jag skulle bli gravid. Då de sa att jag var blockerad,så ett mirakel tycker dem. Så orättvist om det ska sluta med ett missfall!

  • Äldre 14 May 22:09
    #8
    Re9 skrev 2018-05-14 21:45:05 följande:

    Jag klarar inte av ovissheten! Idag på nytt besök. Blodprover visade en ökning men inte tillräckligt tyckte gyn. Från 11 till 21.

    Inget hjärtljud idag iheller,men själva säcken hade växt och även livmodern eller vad det kallas. Strecket syntes inte längre,men uppe i högerkanten på säcken var där något tjockt inbäddat i den. Kunde dock inte se om det var ett foster eller ej.

    Antingen är det ett missfall eller så syns det inte än. Jag har alla gravid symptom men man vet ju aldrig. Nu ska jag dit nästa måndag igen. Och gyn sa att om det inte finns hjärtljud nu eller man ser ett foster tydligare så är det ett missfall. Är så ledsen och rädd! Har kämpat i över 1 1/2 år och trodde aldrig jag skulle bli gravid. Då de sa att jag var blockerad,så ett mirakel tycker dem. Så orättvist om det ska sluta med ett missfall!


    Men hmm.. alltså är det hCG som är så lågt? För med de värdena så ser man inget i livmodern. Alltså, så låga värden har man ju i v 3-4, innan man får positivt gravtest. Och generellt så kan man inte se något i livmodern förrän hCG är över 1000.

    Har man sett någon gulesäck? Annars kan det ju vara en pseudo-hinnsäck, som kan bildas vid utomkvedshavandeskap.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Re9
    Äldre 14 May 22:59
    #9

    Jag hade poitivt gravtest den 24 april,men vet ej riktigt när jag blivit gravid. Ja man såg en stor gulesäck med mycket vitt runt om. I högra hörnet fär uppe var det mer tjockt med vitt,gyn kunde dock inte se om det var ett foater eller ej och inga hjärtljud. Hade ju senaste mens den 22 mars. Inte samlag åtminstone 1 vecka efter det.

  • Äldre 16 May 17:41
    #10
    Re9 skrev 2018-05-14 22:59:44 följande:

    Jag hade poitivt gravtest den 24 april,men vet ej riktigt när jag blivit gravid. Ja man såg en stor gulesäck med mycket vitt runt om. I högra hörnet fär uppe var det mer tjockt med vitt,gyn kunde dock inte se om det var ett foater eller ej och inga hjärtljud. Hade ju senaste mens den 22 mars. Inte samlag åtminstone 1 vecka efter det.


    Om du hade senaste mens torsdagen 22 mars, och du plussade 24 april, så borde du vara i v. 8+0 imorgon torsdag. Om du då ska på vul på måndag 21 maj så borde man absolut se ett foster med hjärtslag då, för då är du i v.8+4. Då ska man se foster med hjärtslag om allt är normalt. 

    Ser man inget foster med hjärtslag i v. 8+0 eller senare, så är det MA tyvärr (MIssed abortion). Då är fostret dött och det kommer bli missfall, men kroppen har inte förstått det än och stött ut det. Man kan då vänta på att kroppen stöter ut det själv (kan i vissa fall ta flera veckor) eller så erbjuds man Cytotectabletter för att stöta ut graviditeten eller i vissa fall blir det skrapning.

    Tyvärr ökar risken att få missfall ju äldre kvinnan blir, risken för missfall ökar mycket efter 35år. Jag har själv haft 6 missfall och har nu gått över på äggdonation istället, eftersom det ökar chanserna rejält att få ett levande fött barn om man får en ung donators ägg (i 20-års åldern) istället.

    I v. 7-8 borde ditt hcg ligga mellan 7650 - 229.000 om det är en levande normal graviditet. Om ditt hcg är endast 11 eller 21 så är det inte normalt för en graviditet i dessa veckor tyvärr. 
  • Re9
    Äldre 17 May 15:19
    #11

    Ja tyvärr finns det inte mycket hopp längre. Känner mig gravid och har symptomen men kroppen tror kanske fortfarande att den är gravid.

    Har man kämpat och blivit gravid så ska det behöva bli så här ???? Ska jag ta emot tabletter direkt av gyn eller vänta? Vi vill gärna testa igen och se om jag kan bli gravid igen.

    Hur funkar det här med tabletter? Stannar man henmma eller på sjukhus? Är så orolig för smärtan och blödningarna,om man kommer att se något som kommer ut. Bara tanken är smärtsam. Får man någon uppföljning så att man vet att allt kommit ut?

    Tycker det är så orättvist att vissa ska ha svårt att bli med barn och få en massa misfall!

  • Äldre 17 May 16:42
    #12
    Re9 skrev 2018-05-17 15:19:57 följande:

    Ja tyvärr finns det inte mycket hopp längre. Känner mig gravid och har symptomen men kroppen tror kanske fortfarande att den är gravid.

    Har man kämpat och blivit gravid så ska det behöva bli så här ???? Ska jag ta emot tabletter direkt av gyn eller vänta? Vi vill gärna testa igen och se om jag kan bli gravid igen.

    Hur funkar det här med tabletter? Stannar man henmma eller på sjukhus? Är så orolig för smärtan och blödningarna,om man kommer att se något som kommer ut. Bara tanken är smärtsam. Får man någon uppföljning så att man vet att allt kommit ut?

    Tycker det är så orättvist att vissa ska ha svårt att bli med barn och få en massa misfall!


    Jo, livet är orättvist, det är verkligen jättetråkigt när det blir så här. Det beror ofta på att det var något kromosomfel på just det ägget eller på spermien.

    Men det kan också finnas andra orsaker som tex infektion, blodkoagulationssjukdom eller överaktivt immunförsvar (de 2 sista har jag, fick det konstaterat på en missfallsutredning i Aten, efter att den Svenska missfallsutredningen inte visat något - för de tog för få prover, men svenska sjukvården "tror inte" på att en kvinnas immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem, men utomlands vet de mycket mer än i Sverige).

    Fråga din gyn på måndag (om gyn inte ser något embryo med hjärtslag alltså) om han/hon föreslår att du ska få Cytotec eller vad din gyn föreslår.

    Jag har själv valt att kroppen ska få sköta det själv varje gång vid mina 6 missfall, så det är också ett alternativ. Så jag har aldrig tagit Cytotec själv, men förstår om vissa hellre vill få ut allt så snart som möjligt och börja om med nya försök.

    Om man får Cytotec så ska man också få värktabletter att ta innan. Cytotec brukar man ta hemma och sen ska allt komma ut inom nån dag (blödningen fortsätter efteråt en tid). Sen när blödningen upphört så får man ringa och boka tid för efterkontroll (vul) nån vecka efter blödningen slutat.
  • Re9
    Äldre 17 May 19:59
    #13

    Kanske bättre att låta det komma ut själv? Hur pass ont gör det? Jag kan bara tänka hur jobbigt och hemskt det kommer att bli när det väl kommer ut. Alla känslor och hopp som man hade med sin graviditet.

  • Äldre 17 May 22:55
    #14
    Re9 skrev 2018-05-17 19:59:20 följande:

    Kanske bättre att låta det komma ut själv? Hur pass ont gör det? Jag kan bara tänka hur jobbigt och hemskt det kommer att bli när det väl kommer ut. Alla känslor och hopp som man hade med sin graviditet.


    Prata med gynekologen och hör vad han/hon säger så kan ni förhoppningsvis komma fram till vilket alternativ som kan vara vettigast.

    De 3 alternativ som finns är :

    Vänta ut det, och låta krippen stöta ut det själv, det kan ta upp till 3 veckor innan missfallet börjar .

    Cytotec tabletter (kallas ibland medicinsk abort)

    Skrapning

    På frågan hur ont det gör så är det väldigt olika. Vissa får mer obt andra mindre ont. När jag fick missfall i v.5 hade jag inte ont alls, men blödde mer än vanlig mens..

    När jag har haft missfall i v.11 har det gjort mycket mer ont. Det brukar blöda i 14 dagar för mig vid varje missfall. Men jag tror det är olika från kvinna till kvinna hur ont man får och hur länge man blöder efteråt.

    Men oavsett vilket av de 3 alternativen du väljer så förbered dig på att det kan göra ont, man kan blöda mycket och om du mår för dåligt, ring och sjukskriv diig från jobbet. Vila mycket, drick mycket vatten och ta värktabletter om du tål det. Det brukar finnas kuratorer på Vårdcentralerna eller på sjukhuset om man känner att man vill prata med någon nu innan eller efteråt.

    Ta hand om dig !
  • Re9
    Äldre 13 Jun 17:16
    #15

    UPPDATERING!

    På lördag ska jag ta en tablett,något på M,kommer ej ihåg namnet. Och på måndag ska jag till sjukhuset 8 på morgonen,där dem ska sätta in något upp i livmodern som stöter ut det. Har gått länge nu tyckte dem.

    Men idag har jag börjat få ganska hemska mens smärtor. Har bruna flytningar just nu,värk går ner i ländryggen och ena benet. Detta är väl normalt då missfallet möjligen är på väg ut.

    Frågan är om jag ändå ska ta den tabletten på lördag och på måndag åka in till sjukhuset och få de andra tabletterna!?

  • Äldre 13 Jun 17:41
    #16
    Re9 skrev 2018-06-13 17:16:34 följande:

    UPPDATERING!

    På lördag ska jag ta en tablett,något på M,kommer ej ihåg namnet. Och på måndag ska jag till sjukhuset 8 på morgonen,där dem ska sätta in något upp i livmodern som stöter ut det. Har gått länge nu tyckte dem.

    Men idag har jag börjat få ganska hemska mens smärtor. Har bruna flytningar just nu,värk går ner i ländryggen och ena benet. Detta är väl normalt då missfallet möjligen är på väg ut.

    Frågan är om jag ändå ska ta den tabletten på lördag och på måndag åka in till sjukhuset och få de andra tabletterna!?


    Ring idag eller imorgon och fråga kliniken som du ska till på måndag föreslår jag och låt dem avgöra. Det är möjligt att missfallet kommer sätta igång av sig själv, jag brukar då få rikliga blödningar av färskt rött blod, inte brunt.

    Jag rekommenderar att du kontaktar kliniken och frågar hur de tycker du ska göra.
  • Re9
    Äldre 13 Jun 17:58
    #17

    Får avvakta till imorgon. Jag vet inte om det bruna är normalt eller inte,men har mensvärk nu i alla fall.

Svar på tråden Hjälp tyda ultraljud!