• Anonymm654321

    vara med när hund avlivas?

    Hej, vet inte riktigt vart jag ska vända mig så skriver här. Något som kanske (?) kan vara viktigt är att nämna min ålder, är en 14åring tjej. Imorgon ska min familjs hund tas bort, han har haft artros ett bra tag & kan inte längre gå på promenader längre än 15 min, ramlar ihop ibland, har svårt att lägga sig/ställa sig. Vi har bestämt att han inte ska behöva lida längre

    Till min fråga - är det dumt om jag inte är med när han väl får sprutan som gör att han somnar in för evigt? Känns som jag lämnar honom men tanken på att se honom död är så obehaglig. Självklart så är mamma, min lillasyster & pappa med, så själv är han inte. Veterinären kommer hem till oss & gör det.

    Har varit hemma från skolan idag, umgåtts & gosat hela dagen. - är det dumt att inte vara med?

  • Svar på tråden vara med när hund avlivas?
  • EpicNurse

    Det är dumt att göra något du inte känner att du är redo för/vill se. Tycker du verkar klok som överväger att inte vara med om du tycker att det känns obehagligt.

    Du ska göra precis så som du känner!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • annikasater

    Nej det är inte dumt. Du måste välja själv vad som känns rätt gör dig. Men tänk igenom det noga, det är jättesvårt att vara med när ett älskat husdjur avlivas. Men det kan vara ännu svårare att leva vidare med sorgen att man inte var med ändå till slutet. Jag har avlivar tre hundar som jag älskar högt, och det har varit väldigt ledsamt och jobbigt. Men när jag sedan suttit på golvet med min döda vän i knät så har jag känt att jag gjort det som var rätt för oss båda. Så fundera ikväll och gör ditt val, du har rätt att välja precis hur du vill.

    Kram

  • viseversa

    Du behöver inte vara med när han får sprutan. Men somna in är inte obehagligt enligt mig. Jag var med när vår gamla katt avlivades. Han somnade bara in i min famn och sen var han borta. Lugn och sorgligt. Jag grät och grät.. Men så glad att jag var med. Han behövde mig där. Men om dina föräldrar är med hunden och han inte är ensam så måste du inte vara med om du inte vill. Gör det som känns bäst för dig.

  • Anonymm654321

    Tack snälla ni som skrev! Har nu bestämt mig för att inte vara med, det känns bäst så för mig.

  • Madde 35
    Anonymm654321 skrev 2018-05-09 03:00:16 följande:

    Tack snälla ni som skrev! Har nu bestämt mig för att inte vara med, det känns bäst så för mig.


    Hörru tjejen hoppas du sover nu :)

    Klockan är ju mitt i natten. Vad bra du har varit hemma och gosat med din hund idag. Vet att det är ledsamt när ett älskat husdjur går bort.. Du får tänka på alla fina stunder ni haft <3 Kram på dig!
  • Anonymm654321
    Madde 35 skrev 2018-05-09 03:45:16 följande:

    Hörru tjejen hoppas du sover nu :)

    Klockan är ju mitt i natten. Vad bra du har varit hemma och gosat med din hund idag. Vet att det är ledsamt när ett älskat husdjur går bort.. Du får tänka på alla fina stunder ni haft <3 Kram på dig!


    Haha har lite sömnproblem. tack!! <33
Svar på tråden vara med när hund avlivas?