• Äldre 9 May 12:51
    2377 visningar
    14 svar
    14
    2377

    Lista de sporter/aktivteter som DU anser vara bäst för barn att syssla med!

    Hej!

    Har du lust att lista de 5 sporter/aktiviteter som du anser är bra för barn att syssla med?
    Ranka de gärna, där 1=bäst, osv ner till 5.

    Med sporter/aktivteter menar jag ALLT från hockey, fotboll och ridning, till scouter, kör och drejning.

    Det finns inga "rätt" eller "fel". Jag är nyfiken på vad just DU tycker! Glad

  • Svar på tråden Lista de sporter/aktivteter som DU anser vara bäst för barn att syssla med!
  • Äldre 9 May 13:00
    #1

    De aktiviteter som barnet blir glad av.

  • Äldre 9 May 13:02
    #2

    1. Agility/hundsporter (roligast, bra också för hunden)

    2. Lagsporter (bli del av en gemenskap, lära sig att samarbeta osv)

    3. Ridning (ta mycket ansvar)

  • sextio­talist
    Äldre 9 May 15:07
    #3

    Ute i naturen, leka, ha det kul.
    Så lite organiserat som möjligt, så att det finns mycket utrymme för spontanitet i livet

  • GGN
    Äldre 9 May 15:10
    #4

    Kampsport.

    Gymnastik.

    Scouterna.

    Musik.

    Språk.

  • Äldre 9 May 16:00
    #5

    Roligt att se så många olika svar. Tack så jättemycket! :D

    Till er som säger "ingen organiserad aktivitet"; varför ens svara i tråden?

    Lika dumt att svara "ingenting" i denna tråd, som rör organiserade aktiviteter, som att svara "jag dricker inte läsk" i en tråd som frågar: "Vilken läsk tycker du bäst om - coola eller fanta?"

  • Äldre 9 May 16:03
    #6

    Rent atletiskt

    Gymnastik

    Kampsport

    Friidrott

    Sen håller jag lagidrotter högt för just gemenskapen i ett lag och att det oftast är sånt som barnen då väljer att leka även på rasterna.

  • sextio­talist
    Äldre 9 May 16:08
    #7
    Fritidsmamman skrev 2018-05-09 16:00:45 följande:

    Roligt att se så många olika svar. Tack så jättemycket! :D

    Till er som säger "ingen organiserad aktivitet"; varför ens svara i tråden?

    Lika dumt att svara "ingenting" i denna tråd, som rör organiserade aktiviteter, som att svara "jag dricker inte läsk" i en tråd som frågar: "Vilken läsk tycker du bäst om - coola eller fanta?"


    Du skrev aktiviteter, inte organiserade aktiviteter. Så varför skulle vi inte kunna svara. Är oorganiserade aktiviteter något dåligt som inte utvecklar barnen. Jag hävdar fortfarande att det är bättre att barn få möjlighet att på egen hand röra sig och utvecklas fysiskt än att deras rörelse måste vara styrd och organiserad.
  • Äldre 9 May 16:12
    #8
    sextiotalist skrev 2018-05-09 16:08:48 följande:
    Du skrev aktiviteter, inte organiserade aktiviteter. Så varför skulle vi inte kunna svara. Är oorganiserade aktiviteter något dåligt som inte utvecklar barnen. Jag hävdar fortfarande att det är bättre att barn få möjlighet att på egen hand röra sig och utvecklas fysiskt än att deras rörelse måste vara styrd och organiserad.
    Med aktiviteter, följt av de exempel jag drog, avses givetvis organiserade aktiviteter.

    Sedan om du sparkar boll, pysslar sjunger och drejar lite krukor med dina ungar, det må hända. Men det är ingen "aktivitet" per se, som avses i denna tråd (vilket alla utom du förstår).
  • sextio­talist
    Äldre 9 May 16:17
    #9
    Fritidsmamman skrev 2018-05-09 16:12:52 följande:
    Med aktiviteter, följt av de exempel jag drog, avses givetvis organiserade aktiviteter.

    Sedan om du sparkar boll, pysslar sjunger och drejar lite krukor med dina ungar, det må hända. Men det är ingen "aktivitet" per se, som avses i denna tråd (vilket alla utom du förstår).
    Aha, tankeläsning. Nåja, jag kommer fortsätta att påstå att oorganiserade aktiviteter är precis lika bra (eller dåliga) som organiserade aktiviteter, olika barn gillar olika.

  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 9 May 18:11
    #10

    Kast med liten kompis, skära mask i småbitar på tid, äta flest snorkråkor, hoppa från hustak med icakasse pp ryggen extremsport, hälla diskmedel i örat lagkanp

    Socker i biltanken ensamsport

  • Äldre 9 May 18:17
    #11
    Fritidsmamman skrev 2018-05-09 12:51:03 följande:

    Hej!

    Har du lust att lista de 5 sporter/aktiviteter som du anser är bra för barn att syssla med?

    Ranka de gärna, där 1=bäst, osv ner till 5.

    Med sporter/aktivteter menar jag ALLT från hockey, fotboll och ridning, till scouter, kör och drejning.

    Det finns inga "rätt" eller "fel". Jag är nyfiken på vad just DU tycker! 


    Viktigast

    1. Simning

    2. Scouterna

    Roliga och ger motion men inte nödvändiga:

    3. Tennis

    4. Badminton

    Bra om barmet har talang.Framtiden är säkrad!

    5. Golf

    Jag gillar inte fotboll och ishockey för barn.

    Fotboll för att de är ute i ösregn och snöhalka på fotbollsplaner.Blixten slår ner ibland.Vissa men vet ingen procent får problem med hjärtat och dör mitt på planen.

    Ishockey är ju känt för att många barn får Endast vara bänkvärmare för flera tusen.
  • Äldre 9 May 18:41
    #12

    1: Simning (både väldigt viktigt att kunna simma och väldigt bra motionsform)
    2: Kampsport/självförsvar (förutsatt att man hittar en sund klubb)
    3: Scouterna el liknande som sysslar med grundkunskaper i överlevnad (bra om katastrofen slår till)
    4: Bergs/väggklättring (skitbra för självförtoendet)
    5: Någon hundsport (skitbra för sammarbetstänket)

    Obs att 3-5 är utan inbördes ordning.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym­ous31
    Äldre 9 May 19:01
    #13

    Självklart förutsatt att individen själv tycker om aktiviteten så skulle jag säga och

    Utan inbördes ordning för det är individuellt vad som passar varje barn bäst:


     Orientering - Väldigt bra att kunna orientera sig, plus att det är bra motionsform både för kropp och psyke. Bra att vistas i naturen. Positivt att det är en individuell sport till skillnad från lagsport som kan göra att vissa tappar motivation när en ständigt ska jämföras med andra och 'passa in'.
    Dans är också både bra för kropp och psyke. 
    Gymnastik (bra för styrka och koordination)
    Läsa språkkurs
    Gå någon kurs i något konstnärligt/skapande
  • Äldre 9 May 19:11
    #14

    1. Gymnastik

    2. Allt annat som lockar barnet i fråga.

    (att kunna simma är såpass viktigt att det hamnar utanför aktiviteter, det är något alla barn ska kunna)

Svar på tråden Lista de sporter/aktivteter som DU anser vara bäst för barn att syssla med!