• Anzil

    Måste man koka/steka svamp innan man äter det?

    Jag köpte matsvamp på Ica idag. Jag undrar om man egentligen behöver koka/steka det innan man äter det eller kan man äta det som de är?

  • Svar på tråden Måste man koka/steka svamp innan man äter det?
  • Pope Joan II
    Anzil skrev 2018-05-09 17:01:29 följande:

    Jag köpte matsvamp på Ica idag. Jag undrar om man egentligen behöver koka/steka det innan man äter det eller kan man äta det som de är?


    Ja, du ska tillaga svamp innan du äter den. 
  • viseversa

    Beror på vad det är för svamp? Champinjoner är den enda svamp som faktiskt är god att äta ostekt. Kantareller visst kan man äta dom utan att steka först men det är extremt slöseri då dom inte är goda. Sen finns det svampar man måste förvälla innan man äter dom men tvivlar på att dom säljer dessa på matvaruaffärer. 

  • Pope Joan II
    viseversa skrev 2018-05-09 17:07:10 följande:

    Beror på vad det är för svamp? Champinjoner är den enda svamp som faktiskt är god att äta ostekt. Kantareller visst kan man äta dom utan att steka först men det är extremt slöseri då dom inte är goda. Sen finns det svampar man måste förvälla innan man äter dom men tvivlar på att dom säljer dessa på matvaruaffärer. 


    Det rekommenderas, vad jag vet, inte längre att äta råa champinjoner (eller ätlig svamp rå över huvud taget).
  • Liv83

    Man rekommenderar att tillaga all svamp.

    champingjoner innehåller agaritin. Om man steker i olja försvinner 65% av agaritinet om man skulle steka i smör försvinner det dock inte lika mycket.

    Konserverad innehåller lägre halter av agaritin likaså fryst svamp.

    Får man i sig för stor mängd av agaritin kan det orsaka cancer.

  • Aniiee
    Pope Joan II skrev 2018-05-09 17:29:33 följande:
    Det rekommenderas, vad jag vet, inte längre att äta råa champinjoner (eller ätlig svamp rå över huvud taget).
    Det rekommenderas att koka hallon och steka nötkött också, ändock är är både rårörd hallonsylt och råbiff både ätbart och förbaskat gott.

    Men ja, det rekommenderas att tillaga även champinjoner.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Herrman Hedning

    Matbutiker säljer oftast soppar ( fetingar/alla typer av bumlingar ) de är rätt ofarliga. Ser du en hattform typ portadella liknande kan det finnas en mikroskopisk risk att du behöver förvälla eller att svampen är förväxlad ( alltså det räcker med steksmör en kopp vatten i pannan och häll av vätska efter 4 min typ och ta lite nytt smör sen. )

Svar på tråden Måste man koka/steka svamp innan man äter det?