• Anzil
    Äldre 10 May 11:53
    3093 visningar
    6 svar
    6
    3093

    Hur skall man veta om någon lider av ätstörning?

    Hur exakt skall man egentligen veta om någon lider av ätstörning eller om personen bara är extra rädd för att gå upp i vikt?

    Jag har en tjejkompis i min närhet, som är väldigt smal. Jag har noterat att hon är väldigt benig av sig. Jag noterade detta när jag masserade henne. Så man kan inte riktigt se att hon är benig på grund av kläderna.

    Hon har nästan helt platta bröst. Jag har hört att om man är väldigt smal, så blir kvinnliga brösten nästan platta.

    Hon har pratat om att hon skippar frukost och lunch. Men det beror på att hon inte blir hungrig vid den tiden. Och kan äta någonting på kvällen.

    Hon tackar nej till allt ätbart. Har endast märkt av henne äta i en julbord. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon tog på tallriken.

    Hon har dock berättat att hon brukar ibland vara med sin familj. Medan familjen väljer något stort ätbart så väljer hon alltid sallad tydligen.

    Jag vet ju inte om man egentligen kan fråga om hon lider av ätstörning, men kan man lägga fram frågan på något annat sätt. Inte om hon lider av ätstörning, utan snarare om hon bryr sig mer om vikten än nödvändigt.

    Kanske om man säger något i stil med att man noterat hennes beteende, och att man samtidigt tycker att hon inte skall bry sig så mycket som hon gör.

    Men hon kanske skulle bara skämmas, bli arg eller bara bli allmänt ledsen?

    Hur kan man lägga kortet på ett snyggt sätt?

    Det kanske inte nödvändigtvis behöver betyda att hon lider av ätstörning, men hon bryr sig i alla fall väldigt mycket om mat och att inte stoppa i sig.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur skall man veta om någon lider av ätstörning?
  • Äldre 11 May 00:18
    #1

    Fråga henne istället rakt ut. Har hon en ätstörning är det viktigt att den blir behandlad så snart som möjligt.

    Vill du inte ta det själv med henne så tala med hennes föräldrar om din oro.

  • Äldre 4 Jul 21:15
    #2

    De flesta som har en ätstörning lever oftast i en förnekelse. Jag vet det själv då jag nyss blivit frisk från en.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska försöka hjälpa dig/hon. Du kanske kan ringa in till vårdcentralen eller någonting och säga att du är orolig över henne och förklara situationen?

  • Äldre 4 Jul 22:36
    #3
  • gladme­nsjuk
    Äldre 5 Jul 21:07
    #4

    Jag har lidit av ätstörningar i 9 år och din tjej har garanterat en ätstörning.

    Om jag var du säg att du märkt att hon tackar nej till mat och hoppar över måltider. Fråga henne VARFÖR? Tyvärr finns det inte nått snyggare sätt än att va RAKT PÅ SAK OCH ÄRLIG med vad du upptäckt. Även om hon inte visar det så lovar jag dig att hon kommer bli glad och uppskatta att du bryr dig! Du behöver inte fråga just har du en ätstörning för då blir svaret nej. Fråga istället varför hon undviker att äta !

  • gladme­nsjuk
    Äldre 5 Jul 21:08
    #5

    Menade din tjejkompis* inte tjej

  • Anzil
    Äldre 6 Jul 07:15
    #6
    gladmensjuk skrev 2018-07-05 21:07:49 följande:

    Jag har lidit av ätstörningar i 9 år och din tjej har garanterat en ätstörning.

    Om jag var du säg att du märkt att hon tackar nej till mat och hoppar över måltider. Fråga henne VARFÖR? Tyvärr finns det inte nått snyggare sätt än att va RAKT PÅ SAK OCH ÄRLIG med vad du upptäckt. Även om hon inte visar det så lovar jag dig att hon kommer bli glad och uppskatta att du bryr dig! Du behöver inte fråga just har du en ätstörning för då blir svaret nej. Fråga istället varför hon undviker att äta !


    Jag har frågat henne varför hon undviker att äta.


    Svaret blir att hon inte känner hunger. Och då menar hon att man inte behöver äta om man inte är hungrig.

    Jag tror det är svårt för henne att säga att hon är rädd för att gå upp i vikt. Eller att hon är trött på att folk ger henne responsen av att man måste äta.

    Fast det intressanta är att hon säger att hon äter sallad, medan andra väljer någonting annat. Varför var det egentligen viktigt för henne att nämna i detalj vad hon väljer typ av mat och dryck på restaurang?

    Men hon äter i alla fall ibland, menar hon. Speciellt på kvällarna. Ingenting som jag vet, något som hon säger att hon gör.

Svar på tråden Hur skall man veta om någon lider av ätstörning?