• Linnsan1

    Gravid 9+7 när blev jag gravid?

    Hej! Såhär att jag är gravid, var och gjorde vaginalt ultraljud i onsdags 9/5 och var då i v 9+5. Jag har absolut ingen aning när jag hade äl eller mens. Var det 9+5 veckor sedan jag blev gravid eller hue räknsr/tänker man?? Nyfiken på det då jag ej kommer ihåg och hur säkert är det att ett ultraljud stämmer med de veckor dom säger? ????

  • Svar på tråden Gravid 9+7 när blev jag gravid?
  • Anonym (S)

    Om vul visade att du var i 9+5 för 2 dagar sedan så är du ju i v.10+ (v.11) idag.

    Bara att backa 11 veckor i kalendern?

    Man utgår ju från sista mensens 1a dag men nu kunde ju dom säga hur långt gången du var hitills.

    Sen får man reda på mer exakta datum på rutin ultraljud men det är ju ganska logiskt när du blev gravid om dom sa att du var i v.10 för två dagar sedan...

  • Jag är bara jag

    Ta bort 2 veckor så blev du gravid för ca 8 veckor sen. Man räknar graviditetsveckor 2 veckor före man faktiskt blir gravid.

  • Linnsan1

    Ja precis det va så ja tänkte. Visste nåt om 2 veckor innan men visste inte om jag skulle dra bort dvs till 8 eller lägga på 2 så det blev 12 :)

  • Jag är bara jag
    Linnsan1 skrev 2018-05-11 21:34:33 följande:
    Ja precis det va så ja tänkte. Visste nåt om 2 veckor innan men visste inte om jag skulle dra bort dvs till 8 eller lägga på 2 så det blev 12 :)
    Det är ju ingen exakt uträkning heller utan beräknad på 28-dagars menscykler. Har man äl före eller efter dag 14 stämmer det inte riktigt. Vet man inte som du ser de ganska bra på VUL/UL, men det kan diffa lite ändå. Jag visste exakt på dagen när jag blev gravid med första barnet eftersom jag gjort IVF så då ändrades inte b.f utifrån UL, men hade de enbart utgått från UL hade han blivit mycket äldre eftersom han som mest låg på +34%!
  • Linnsan1

    Tack för bra svar! Men jag ska iallafall inte plussa på dom där 2 veckorna man pratar om utan dom är medräknade i den vecka jag fick sagt att jag är i? ????

  • Anonym (S)
    Linnsan1 skrev 2018-05-11 21:53:40 följande:

    Tack för bra svar! Men jag ska iallafall inte plussa på dom där 2 veckorna man pratar om utan dom är medräknade i den vecka jag fick sagt att jag är i? ????


    Dom är medräknade så räkna inte bort några veckor. Dom räknar ut rätt antal veckor på rutin ultraljudet. Gå efter vad bm eller läkare har sagt. Du är i vecka 11. (10+0)
Svar på tråden Gravid 9+7 när blev jag gravid?