• Puttrick

    Matteusskolan

    Är nyinflyttad till stan sedan ett halvår tillbaka och har några frågor om skolorna i staden. Jag har själv två döttrar som fått plats på en rätt ok skola en bit från centrumstan. Jag undrar om det finns någon som har hyfsad koll på de andra skolorna i stan. När vi flyttade hit fick vi själva ta reda på och läsa om skolorna och blev då erbjudna plats vid Matteusskolan, men då jag hade hört att det är en av de "värsta" skolorna i stan var detta inget alternativ. Vänner till mig berättade nämligen att det ofta var stökigt i korridorerna och klassrummen, många "problembarn" som gick där och fick andra barn att må dåligt.. Har alltså hört att det är en rejält stökig skola som inte verkar ha så bra rykte, stämmer det?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag har hört från nya bekanta som berättat att de tidigare haft barn som gått på skolan. De berättade för mig att deras barn ofta berättade hur de hade blivit kallade för "fitta och hora" och andra saker av andra barn på skolan och till och med slagna utan att någon vuxen gjorde något åt det! Barnen kom själva hem med tårar och gråt i halsen och berättar att de blivit kallade både det ena och andra och att lärarna brydde sig om och reda ut bråken. Alltså att föräldrarna fick höra detta från barnen och inte från lärarna eller dom som jobbar på skolan som man skulle förvänta sig att de ringer hem och berättar vad som hänt. Mina bekanta har berättat att när de själva skulle hämta sina barn så kunde de också se/höra hur illa barnen betedde sig mot varandra och vuxna som är ute inte verkar ha koll på någonting. De tröttnade och tog bort sina barn från skolan och de går nu på en skola där de mår bra. Jag undrar vad ni andra tänker och om det här som de säger om skolan stämmer?
    Det är inte så att jag inte litar på mina vänner men jag har några bekanta som funderat på att låta deras barn på skolan och jag vill verkligen inte rekommendera en skola som det är så här på.

  • Svar på tråden Matteusskolan
  • Monchichier
    Sandraberg skrev 2018-05-11 22:35:50 följande:

    Du glömde skriva vilken stad detta gäller??


    Förmodligen så menar TS den här skolan: sv.m.wikipedia.org/wiki/Matteusskolan,_Stockholm

    Typ den enda matteusskolan som finns, i världen.

    Jag har ingen koll på hur det ser ut idag, men för 20 år sedan så var det relativt stökigt. Men inte värre än de andra skolorna runtomkring och definitvt inte värre än de väldigt stökiga förortsskolorna.
  • Ms H
    Monchichier skrev 2018-05-11 22:42:18 följande:

    Förmodligen så menar TS den här skolan: sv.m.wikipedia.org/wiki/Matteusskolan,_Stockholm

    Typ den enda matteusskolan som finns, i världen.

    Jag har ingen koll på hur det ser ut idag, men för 20 år sedan så var det relativt stökigt. Men inte värre än de andra skolorna runtomkring och definitvt inte värre än de väldigt stökiga förortsskolorna.


    Eller kanske den i Norrköping.
  • Puttrick

    Glömde skriva att skolan är den i norrköping. Bodde tidigare i E-tuna och trodde bara det fanns en Matteusskola, har ingen koll på Stockholm

  • Tocopherol

    Rätt stökig, även om det finns ett par helt underbara lärare där. Men så illa är det nog ändå inte, kanske bygger det lite karaktär? Jag tror det beror på barnen. Är dom starka i sig själva så går det nog bra, men är de lätt mobbade och inte kan stå upp för sig själva är det nog ingen bra skola. 

  • Tocopherol
    Puttrick skrev 2018-05-11 23:46:20 följande:

    Glömde skriva att skolan är den i norrköping. Bodde tidigare i E-tuna och trodde bara det fanns en Matteusskola, har ingen koll på Stockholm


    Haha glöm det jag precis skrev, pratar om den i Sthlm. Den är ganska stökig, också. Men inte så illa. 
  • viseversa

    Jag fick själv i Matteusskolan för mååånga år sen. Då var den stökig. Mycket mobbing och inget gjordes åt det riktigt. Lokalerna var slitna redan då och är det nog fortfarande. Tycker den är mörk inuti. Hade inte jättebra rykte då. Dock är ju detta många många år sen nu och det kan ju ha ändrats. Jag slutar där sommaren innan 4an för då började jag på Adolf Fredriks musikklasser istället.

  • viseversa
    Puttrick skrev 2018-05-11 23:46:20 följande:

    Glömde skriva att skolan är den i norrköping. Bodde tidigare i E-tuna och trodde bara det fanns en Matteusskola, har ingen koll på Stockholm


    Aha haha ja då kan du frångå mitt inlägg. Jag pratar om den i Sthlm.
  • Rebeckansson

    Intressant! Jag har nämligen jobbat på den skolan i norrköping, som vikarie kan tilläggas. Värsta skolan någonsin jag varit på. Har inte varit maken till så jäkla jobbigt. Kände panikångest under den veckan jag jobbade där!
    Jag hamnade i en klass där ungarna var helt galna, de hoppade på bänkarna, kastade böcker, pennor och sudd, skrek fula könsord och slogs i klassrummet och tamburen.Jag höll fan på att bli galen!
    Fattar inte att man vill jobba som lärare på den skolan, tur att jag bara hade ett vik.
    Kommer aldrig att söka mig dit och rekommenderar den verkligen inte för någon alls, vare sig som förälder eller som arbetsplats om man nu inte gillar att bli kallad för hora på sitt jobb.
    Jag pratade med några lärare där och de menade att det brukar vara ganska stökiga klasser på skolan och att de ofta har fullt upp att hantera lågmotiverade och språksvaga elever. Nä fy, mycke ska man var med om som vikarie man aldrig mer den skolan!

Svar på tråden Matteusskolan