• Anonym (Svartblå)

    Har stor sorg

    Jag är 24 år och har varit ihop med min kille en kort tid, några månader bara men vi har känt varandra i några år.

    Men jag har blivit gravid och har bokat in tid för abort men jag mår jättedåligt över detta, gråter nästan varje dag och får panikattack om jag tänker på det för mycket. Att jag aldrig kommer få träffa detta barnet som det skulle bli, aldrig få veta hur det skulle se ut, höra den skratta osv. Känner ibland att jag vet inte om jag kommer klara av att gå igenom med aborten, trodde inte det skulle kännas såhär jobbigt, men jag vet att jag inte kan behålla det för jag har ingen utbildning eller jobb, arbetstränar några gånger i veckan bara, vet inte om jag orkar med ett barn och min kille är i en svår period nu så han mår väldigt dåligt och han känner verkligen inte att han klarar av att ta hand om ett barn nu. Han har ändå sagt att han skulle försöka ta ansvar om jag behöll det men jag vet att det skulle vara jättesvårt för honom och vill inte tvinga på honom något som han inte känner sig redo för och känns inte så bra att kastas in i familjelivet så snabbt. Så jag känner att det är rätt beslut men det känns ändå jättejobbigt och jag önskar att jag kunde behålla det, att min situation var annorlunda. Känner mig så ensam med min sorg. Bokade tiden via internet så har inte fått förfrågan om att prata med en kurator men ska ringa imorgon och se om jag hinner få en tid innan och även efter aborten.

    Men har någon här varit i liknande situation och hur gick ni vidare? Hur bearbetade ni sorgen? Skulle behöva lite råd och stöttning.

  • Svar på tråden Har stor sorg
  • Anonym (Inget barn)

    Det är jobbigt när hjärtat och hjärnan går i otakt. Ditt förnuftiga jag vet att detta är det rätta beslutet men hjärtat har inte riktigt hunnit med. Det är en alldeles naturlig känsla att sörja det som inte blev, fundera på vem det skulle blivit. Låt sorgen ha sin tid men fastna inte i den, det är så lätt att det blir så.

    Det lättade för mig när aborten väl var gjord, jag sörjde, grät, pratade med min dåvarande pojkvän. Han var tyvärr inte det bästa stödet, det ör kanske annorlunda för män som inte går igenom den hormonstorm som startar när man är gravid. Jag glömmer aldrig, nu efter flera år ligger den kvar som en tid av sorg och smärta. Men jag ångrar mig inte, det var det bästa i den situation vi befann oss i.

    Jag tror att det är en sorgeprocess man går igenom och den har sina faser. Jag lärde mig mycket om mig själv och hittade min egen styrka vilket gjorde att jag insåg att jag klarar så mycket mer än jag tidigare trodde. Jag mognade.

    Ingen av oss slipper sorg och smärta, det gäller att ta sig igenom.

  • Anonym (Svartblå)

    Ja precis, hjärnan och hjärtat vill olika saker. Ska försöka att inte fastna i den men tror det kommer bli lättare eftet att aborten är gjord iallafall. Nu går man ju bara och väntar och tänker på det hela tiden liksom.

    Ja det känns som att det är mycket värre för mig än min kille, han verkar mest orolig över att jag mår så dåligt över det men tror inte det är så svårt för honom med att jag ska göra detta. Men det kanske inte är så jättekonstigt egentligen heller. Det är ju jag som har embryot i min kropp och känner hur det växer och hur kroppen förändras osv.

    Ja man vet verkligen inte hur stark man är föränns man måste vara det. Ja jag kanske också mognar mer av detta och blir mer redo att skaffa barn sen när det är rätt tid. Men känns som det kommer att finnas med mig resten av livet även fast jag vet att det är rätt beslut.

  • Mytilio

    Vad tråkigt att läsa om din situation, jag lider med dig.
    Mitt främsta tips är att inte göra aborten innan du fått en samtalstid hos kuratorn. Det hjälpte mig enormt mycket, jag gjorde också abort pga min partner som inte ville behålla barnet. För mig blev det en stor sorg efteråt, och kuratorn var ett bra stöd både före och efter aborten. Det är också viktigt att tillåta sig att vara ledsen, arg och låta ångesten finnas om du beslutar dig för abort. Det är helt naturligt att du och din kropp sörjer barnet som inte blev, det blir bättre med tiden, men låt det ta den tid det tar. Kom också ihåg att du klarar mer än du tror, vill du verkligen inte göra abort så behöver du inte. Saker och ting löser sig. Om du är tidigt i graviditeten behöver du inte stressa fram ett beslut heller. 
    Hoppas du kommer till något som känns okej <3 

Svar på tråden Har stor sorg