• Äldre 13 May 19:39
    9797 visningar
    3 svar
    3
    9797

    Bartolinit

    För 3 dagar sedan så kände jag mig öm på vänster sida i underlivet och när jag försökte känna efter så känner jag en hård , svullen knöl typ på vänster sida längst ner precis vid slidöppningen . Den är ca 1 cm stor och ju mer jag känner på den desto mer svullen och irriterad blir den . Jag upplever också lite klåda. Den gör inte ont när jag sitter eller ligger ner men gör ont när jag går eller spänner mig där nere , jag har t.o.m tagit en värktablett för att smärtan blir jobbig att ha när jag ska tex jobba , det liksom spänner i den . Jag blev livrädd för att det skulle vara cancer men enligt vad jag har läst mig till så gör inte cancerknölar ont . Först misstänkte jag att det kom efter jag hade rakat mig och där hade blivit en inflammation i en hårsäck , eller herpes virus då jag har herpes men har alltid bara fått det runt munnen och aldrig könsherpes. När jag googlar på mina symptom så kommer där upp Bartolinit .

    Är det någon här som har haft detta ? Som kan ge mig tips och råd på vad jag kan göra ? Måste jag gå till en gynekolog ?

    Nu ska min mens börja imorgon så jag drar mig för att behöva uppsöka en gynekolog nu den närmaste veckan .

    För övrigt så har jag en sambo som är frisk och har inga könssjukdomar .

  • Svar på tråden Bartolinit
  • Äldre 13 May 19:57
    #1

    Men om du fick upp vad det kan vara så stod det säkert om du behöver gå till läkare?

  • Anonym (t20)
    Äldre 14 Oct 12:02
    #2

    Jag fick bartolinit för ca 3 veckor sedan, har en WORD-kateter insatt nu. 

    Hur gick det för dig? Vad sa gynekologen? Fick du göra ett snitt / operation?

  • Äldre 15 Oct 08:37
    #3

    Jag gick till gyn som skar upp den så den fick tömmas , fick antibiotika och rådgivning hur jag skulle sköta det fram till återbesöket som jag hade en eller två veckor senare . Han ville egentligen öppna den då igen men sa att det var såpass lite så han gjorde inte det . Nu har det gått flera månader och jag har inte fått tillbaka det igen . Jag är noggrannare när jag rakar mig nu och badar inte i badhus direkt efter rakning vilket jag tror vad det som skapade inflammationen .

    Stackars dig och lycka till hoppas det försvinner för dug också . Usch det var nog bland det värsta jag varit med om !

Svar på tråden Bartolinit