• Pennyy

    Vågar inte bli gravid

    Jag vill ha barn men jag har rädsla för precis allt som har att göra med graviditet och förlossning och livet med barn. I och med att jag redan nu ogillar min kropp så är jag rädd att alla förändringar blir för mycket. Jag har till och med gjort en abort för att jag blev helt skräckslagen trots att vi hade bestämt oss. Ni får gärna döma mig för det men känns som om ingen förstår den paniken jag fick. Dessutom jag gick väldigt snabbt att bli gravid, jag mådde verkligen inte bra och ville hellre ta mitt liv än att må sådär som jag gjorde. Vad ska jag göra? Snälla säg att någon känner/ känt som jag?

  • Svar på tråden Vågar inte bli gravid
  • Anonym (Vänta)
    Pennyy skrev 2018-05-13 23:12:29 följande:

    Jag vill ha barn men jag har rädsla för precis allt som har att göra med graviditet och förlossning och livet med barn. I och med att jag redan nu ogillar min kropp så är jag rädd att alla förändringar blir för mycket. Jag har till och med gjort en abort för att jag blev helt skräckslagen trots att vi hade bestämt oss. Ni får gärna döma mig för det men känns som om ingen förstår den paniken jag fick. Dessutom jag gick väldigt snabbt att bli gravid, jag mådde verkligen inte bra och ville hellre ta mitt liv än att må sådär som jag gjorde. Vad ska jag göra? Snälla säg att någon känner/ känt som jag?


    Varför väntar du inte bara med barn tills du känner dig redo och kanske gått i terapi för dina rädslor?
  • Anonym (No!)

    För tusan! Vänta! Du är absolut inte redo för barn eller att bli förälder! Du måste söka hjälp först. Låt det gå några år!

    Sen kanske adoption hade varit något för dig/er? Man måste inte bli gravid/föda för att få barn.

  • Anonym (Vänta)
    Anonym (No!) skrev 2018-05-13 23:21:39 följande:

    För tusan! Vänta! Du är absolut inte redo för barn eller att bli förälder! Du måste söka hjälp först. Låt det gå några år!

    Sen kanske adoption hade varit något för dig/er? Man måste inte bli gravid/föda för att få barn.


    Att få adoptera är väldigt svårt
  • Anonym (No!)
    Anonym (Vänta) skrev 2018-05-13 23:22:47 följande:

    Att få adoptera är väldigt svårt


    Ja, men om alla som vill adoptera tänker så så får ju ingen någonsin adoptera. Vill man så måste man försöka!
  • Anonym (Vänta)
    Anonym (No!) skrev 2018-05-13 23:31:55 följande:

    Ja, men om alla som vill adoptera tänker så så får ju ingen någonsin adoptera. Vill man så måste man försöka!


    Finns ju även andra alternativ också
  • Fikatösen

    Jag förstår dig delvis.

    Jag är gravid, vecka 6 precis avklarad och är livrädd för allt. Dricka te, äta någonting alls typ. I rädsla för missfall eller skada det lilla hjärtat där inne. Är livrädd för livet som kommer. Allt. Samtidigt känner jag mig överväldigad. Kan knappt tänka på annat.

    Jag tror det är normalt att bli ganska skräckslagen samtidigt. Men sök hjälp. För inte ska du känna så ensam.


    Sök
  • Anonym (En förälder)

    Jag känner igen mig i det du skriver. Jag var rädd för graviditet, utseendeförändringar, förlossningen samt livet med ett barn. Hade därför bestämt mig för att förbli barnfri/barnlös. Men trots alla dessa farhågor valde jag till sist att gå igenom allt vid 38 års ålder. Hade tur med min graviditet med ganska få problem. Mådde inte ens illa. Kände mig till och med vackrare än någonsin eftersom jag bara fick en mage utan viktuppgång på resten av kroppen. Slapp bristningar (smörjde magen 2ggr dagligen, men vissa påstår att det inte hjälper). Tyckte dock att det var jobbigt att utesluta så mycket i livet under graviditeten. För mig som alltid varit livsnjutare var det kämpigt att undvika all den mat jag åt i stort sett dagligen innan, att inte ens kunna ta en drink/öl på uteserveringen/tillställningen, undvika nikotin, ej få ta Ipren för huvudvärk som jag har ibland. För många är dessa saker en rad bagateller, men för mig var det en förändring som var så pass stor att livet blev grått och tråkigt, speciellt till en början.

    Min förlossningsskräck gjorde att jag fick planerat snitt. Var dock tvungen att bråka mig till att få det godkänt redan i v13 (det är tyvärr vanligtvis omöjligt att godkännas innan v22 & efter lång utredning). Det gäller att vara påläst och påstridig, då kan det gå.

    Snittet gick bra och jag kunde åka hem efter 1,5 dygn.

    Jag valde att inte amma då jag ville att jag och sambon skulle få samma anknytning till barnet. Att ha begränsad rörelsefrihet pga amning skulle gett mig fängelsekänsla och det gynnar knappast ett barn pga hur frustrerad jag skulle varit.

    Trots alla kontroversiella tankar och beslut så har allt gått extremt bra. Alla som träffar vår son som nu är 2,5 år har hela tiden påpekat hur trygg han är som person.

    Visst, min mage och mina bröst innehar kanske inte exakt samma fasthet som tidigare då jag inte tränat efteråt, men det är ingen enorm skillnad. Har platt mage och brösten tog inte jättestor skada då amning uteblev. Ser heller inte ut som en sönderstressad mamma med grava sömnproblem. Jag och min sambo var fast beslutna att lära vår son rutiner som funkar för hela familjen, och det har gjort att vårat liv vi hade innan barn inte helt behöver uteslutas. Självklart kanske inte det går lika smidigt för alla, men vill ändå ge bilden av ett barn inte behöver förändra livet mer än vad man bestämmer sig för (+ lite tur)????

  • Anonym (Cristill)

    Klart man kan vara rädd för livet med barn iom att man inte kan veta hur det ska bli. Jag var fullständigt livrädd för en vaginal förlossning, vilket förstörde hela graviditeten, och förstår precis känslan att hellre dö än att gå igenom en sådan.

    Själv trodde jag att de första två åren med barn skulle bli horribla, baserat av mina observationer och erfarenheter av andra. Nu blev det inte alls så men det kunde ju inte jag veta innan.

    Ts, om du faktiskt planerar barn nu så hade jag kontaktat Aurora (Eller motsvarighet) för att få hjälp.

Svar på tråden Vågar inte bli gravid