• Sharper

    Han äger boendet

    Om man är gift med särkullbarn och han äger boendet, vid en eventuell bortgång kan han då skriva att huset tillfaller mig och att hans barn får halva husets värde i pengar så att säga? Eller kan barnen kräva trots testamente att ha kvar sin halva av huset/gården istället för pengar?

  • Svar på tråden Han äger boendet
  • sextiotalist
    BurningDiamond skrev 2018-05-14 04:04:47 följande:

    Det går att skriva om orubbat bo. Tala med en jurist så det blir rätt.


    Det finns inte längre. Det är en benämning som användes innan den nuvarande ärvdabalken.
  • sextiotalist

    Han kan skriva vad han önskar i testamentet. Men hans barn har alltid rätt att få ut sin laglott.

  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-05-14 00:08:50 följande:

    Om man är gift med särkullbarn och han äger boendet, vid en eventuell bortgång kan han då skriva att huset tillfaller mig och att hans barn får halva husets värde i pengar så att säga? Eller kan barnen kräva trots testamente att ha kvar sin halva av huset/gården istället för pengar?


    Ja, det går att skriva så i ett testamente . Förutsatt att det finns pengar att få.

    Ta hjälp av ett proffs. Lätt att det blir fel om ni skriver själva.
  • Sharper
    sextiotalist skrev 2018-05-14 06:02:00 följande:

    Han kan skriva vad han önskar i testamentet. Men hans barn har alltid rätt att få ut sin laglott.


    Jag vet men min fråga är om han kan skriva att barnen får pengar istället för att stå som hälftenägare till gården. Att den skrivs över helt på mig och att barnen får pengar istället för sin del. Att han kan skriva så och barnen inte kan säga något om det så att säga
  • Sharper
    Kjell2 skrev 2018-05-14 06:32:52 följande:

    Ja, det går att skriva så i ett testamente . Förutsatt att det finns pengar att få.

    Ta hjälp av ett proffs. Lätt att det blir fel om ni skriver själva.


    Pengar skulle finnas eftersom vi ska teckna livförsäkring på varandra med varandra som förmånstagare. På så sätt är det möjligt att lösa ut barnen utan problem.
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-05-14 06:37:22 följande:

    Pengar skulle finnas eftersom vi ska teckna livförsäkring på varandra med varandra som förmånstagare. På så sätt är det möjligt att lösa ut barnen utan problem.


    Se till att fixa ett testamente. Ta hjälp.
Svar på tråden Han äger boendet