• Krussidull

    Hjärnhinneinflammation

    Natten till igår vaknade 13 åringen av att hon kräktes och mätte 40 graders feber, igår på dagen hade hon 40.3 igår eftermiddag hade hon 40.7.
    Hon har ont i huvudet och nacken samt ryggen.
    Vi var nere vid vc igår och hon fick kåvepenin hon hade en crp på 85 samt att han såg beläggningar på halsmandel och områdes omkring halsmandeln.
    Idag vaknade hon med 40.4 i feber hon kräktes i natt också. Hon har värre ont i nacken i dag inte himmelskt ont i huvudet så att hon är ljuskänslig men huvudvärk. 
    Då tänkte jag på hjärnhinneinflammation.
    Har erat eller era barn haft det någon gång? tar det helt stopp när huvudet ska fram? jag menar är det helt omöjligt att hakan berör bröstet?

  • Svar på tråden Hjärnhinneinflammation
  • Poppy72

    Hej!


    Jag hade det som spädbarn, tre månader, och min mamma upptäckte det på att nacken var stel. Om du inte redan har gjort det ring omgående sjukvårdsupplysningen. Plutten kan behöva akutvård!!!


    Om det är hjärnhinneinflammation är det inte att leka med.


    Kram

  • Krussidull

    Tack för ditt svar. Hon är 13 år. Vi var till vc igår då sa han att hon hade beläggningar i halsen och omkring.
    Idag har hon 40.4 i feber och kan inte röra nacken. Inte vända sig om. 
    Hon är stel orörlig.
    Vet inte om jag måste ringa igen eller om jag ska ha is i magen och vänta ut pencilinet 

  • MammAmma

    Inget av mina barn har haft det, men hade själv det för 5 år sedan (den virala sorten).

    Jag hade outhärdligt ont i huvudet (tänk migrän x 10, typ), nacken och ryggen, blev väldigt stel längs med hela ryggraden efter ett par dagar, och hög feber. Kunde knappt röra på huvudet alls och smärtan var så fruktansvärd att jag redan efter de första få dagarna lekte med tanken på att bara göra slut på eländet.

    Är orsaken virus finns inte mycket att göra, än vänta ut det och poppa värktabletter som godis. Det är sällan farligt. Är orsaken bakterier krävs omedelbar behandling med intravenös antibiotika.

    Crp-värdet ger ju en klar indikation på att det är en bakteriell infektion hon har, sen kan det förstås vara så att läkaren på vc hade rätt om att det är halsfluss hon har. Men vore det mitt barn hade jag uppsökt vård igen. Better safe than sorry.

  • Lakritsviol

    Ring 1177 genast.

    Om det är hjärnhinneinflammation blir man fort väldigt dålig och kan få bestående skador på hjärnan. Vänta inte!

  • Krussidull

    Hon svara i alla fall på ipren idag. Febern hålls på att gå ner ligger vid 40 ca efter ipren svettas som bara hejsan gör hon så den hålls fortfarande på att gå ner skulle jag tro.
    Huvudvärk x 1000 har hon inte. Hon har huvudvärk men inte mer än vanlig huvudvärk. Däremot så kan hon inte röra huvudet. Men det kan i och för sig höra med höga febern plus svullna lymfkörtlar.?
    Gud så svårt det är vill inte vara tjatig morsa och kasta iväg barnet i onödan när hon inte mår bra räckte med igår då hölldes hon på att tuppa av i bilen.
    Men man vill heller inte missa om det skulle vara något ännu mer allvarligt.
    Eftersom ipren verkar och hon inte har huvudvärk x 1000 så borde det inte vara allvarligt.

  • ninjamamman
    Krussidull skrev 2018-05-14 16:01:18 följande:

    Hon svara i alla fall på ipren idag. Febern hålls på att gå ner ligger vid 40 ca efter ipren svettas som bara hejsan gör hon så den hålls fortfarande på att gå ner skulle jag tro.

    Huvudvärk x 1000 har hon inte. Hon har huvudvärk men inte mer än vanlig huvudvärk. Däremot så kan hon inte röra huvudet. Men det kan i och för sig höra med höga febern plus svullna lymfkörtlar.?

    Gud så svårt det är vill inte vara tjatig morsa och kasta iväg barnet i onödan när hon inte mår bra räckte med igår då hölldes hon på att tuppa av i bilen.

    Men man vill heller inte missa om det skulle vara något ännu mer allvarligt.

    Eftersom ipren verkar och hon inte har huvudvärk x 1000 så borde det inte vara allvarligt.


    Du skriver att febern ligger på 40 EFTER Ipren. Då har den inte gått ner. Sök igen!
  • Krussidull

    Vi ska ner till vc nu klockan 18.00.
    Halsböld stod det i journalen sedan igår så sköterskan sa att ibland sticker man hål på den.
    Vet inte vi får se vad dom säger.

  • H4llongr0ttan
    Krussidull skrev 2018-05-14 17:32:33 följande:

    Vi ska ner till vc nu klockan 18.00.

    Halsböld stod det i journalen sedan igår så sköterskan sa att ibland sticker man hål på den.

    Vet inte vi får se vad dom säger.


    Bra! :) Hoppas det ordnar sig snabbt!
  • Krussidull

    vi åkte in 40.6 i feber på vc och en crp på 200 då deras mått endast går till 200 så skickade de oss vidare.
    Vid sjukhuset hade hon infektionsvärde 395. inlagda med pencilin i blodet. Hemma på permision då febern är nere ska in idag och ta crp igen på avdelning och prata med läkare.

  • H4llongr0ttan
    Krussidull skrev 2018-05-17 08:55:11 följande:

    vi åkte in 40.6 i feber på vc och en crp på 200 då deras mått endast går till 200 så skickade de oss vidare.

    Vid sjukhuset hade hon infektionsvärde 395. inlagda med pencilin i blodet. Hemma på permision då febern är nere ska in idag och ta crp igen på avdelning och prata med läkare.


    Oj hjälp, det var ett högt crp... någon vetskap om vad det kan vara då? Varför hon fått såhär?
  • Krussidull

    ja de tror att det är två saker streptocker samt en bakterie som är vanlig hos ungdomar en bakterie som lever utan syre så det tar längre tid att analysera de tror att provsvaren kommer på söndag.
    Hon är idag feberfri har ett crp på 64 så det är snabba bandage på hennes värden. De verkar inte alls vara oroliga så då är jag inte heller det. Jo jag skojar lite jag är förstås väldigt fundersam över det snabba förloppet och så högt crp.
    Min pappa hade harpest var dålig hade ett crp på strax över 100.
    A hade alltså två gånger så mycket. Det som nu gäller är att vila vila vila och dricka mycket.
    Som de sa hon har varit mycket sjuk men det gick över snabbt.
    Kroppen har tagit hand om det och det är därför hon är snurrig och trött.
    Skönt att vara hemma och skönt att värden visar åt rätt håll.

  • H4llongr0ttan
    Krussidull skrev 2018-05-17 15:21:27 följande:

    ja de tror att det är två saker streptocker samt en bakterie som är vanlig hos ungdomar en bakterie som lever utan syre så det tar längre tid att analysera de tror att provsvaren kommer på söndag.

    Hon är idag feberfri har ett crp på 64 så det är snabba bandage på hennes värden. De verkar inte alls vara oroliga så då är jag inte heller det. Jo jag skojar lite jag är förstås väldigt fundersam över det snabba förloppet och så högt crp.

    Min pappa hade harpest var dålig hade ett crp på strax över 100.

    A hade alltså två gånger så mycket. Det som nu gäller är att vila vila vila och dricka mycket.

    Som de sa hon har varit mycket sjuk men det gick över snabbt.

    Kroppen har tagit hand om det och det är därför hon är snurrig och trött.

    Skönt att vara hemma och skönt att värden visar åt rätt håll.


    OK precis... tack för att du orkade svar! Jag hoppas det ordnar sig nu! krya!!
  • Krussidull

    Hon hade ej denna ovanliga bakterie och hon har ej någon blodförgiftning. Nu har hon inte haft feber sedan vi var inlagda men är oerhört trött. Vi ska iväg igen och ta blodstatus och se så hon inte har något kvar i kroppen som gör att hon är så trött. Idag blödde hon näsblod och fick upp blod från halsen.
    Inget konstigt men brukar inte blöda...jag har pratat med läkaren och vi ska få remiss till öron näsa hals för att eventuellt få en tid att ta bort mandlar och polyper i och med att hon blir så himla sjuk ofta. Men vi får se..allt tar så otroligt lång tid. 

  • H4llongr0ttan
    Krussidull skrev 2018-06-06 18:24:34 följande:

    Hon hade ej denna ovanliga bakterie och hon har ej någon blodförgiftning. Nu har hon inte haft feber sedan vi var inlagda men är oerhört trött. Vi ska iväg igen och ta blodstatus och se så hon inte har något kvar i kroppen som gör att hon är så trött. Idag blödde hon näsblod och fick upp blod från halsen.

    Inget konstigt men brukar inte blöda...jag har pratat med läkaren och vi ska få remiss till öron näsa hals för att eventuellt få en tid att ta bort mandlar och polyper i och med att hon blir så himla sjuk ofta. Men vi får se..allt tar så otroligt lång tid. 


    Okejj :( Det låter hemskt att blöda så! Hoppas inte tjejen är allt för orolig!
Svar på tråden Hjärnhinneinflammation