• pebo

    sömnproblem sen 3,5 månader

    Min son sov hela nätterna tills han blev 3,5 månader drygt.. efter det började han sova extremt oroligt! Känns som att vi har försökt med det mesta redan. Sova i egen säng (vilket han gjorde fram till 3,5 månader, men sen var det enda som fungerade att vi la honom bredvid mig.. detta funkade jättebra till en start men sen började han sova oroligt även när vi samsov) om han ligger i egen säng nu så tar det dels typ 1-2 timma innan han somnar och då är det efter extremt mycket kämpande från min sida.. Vaknar gör han efter högst en timma, sen vägrar han somna om i den (sin säng) efter det. Jag har gett gröt på kvällen för att han ska stå sig hela natten, jag har även gett välling osv. Vi har en kvällsrutin som vi hållit fast vid sen han var typ 2 månader.. Han sover på bestämda tider och absolut inte så mycket som han borde på dagarna heller.. kanske 2 timmar sammanlagt? och då är det genom att jag vaggar honom i vagnen hela tiden, slutar jag så brukar han vakna väldigt snart efter detta, det är ingenting jag från början har vant honom vid, utan vi började vagga honom i vagnen när han var kanske 6-7 månader? så det är inte därför sömnproblemen började, dvs för att han skulle vara "bortskämd" med vaggningen..   


    Han vaknar typ 4-10 gånger varje natt. När han väl sover känns det inte ens som att han sover, han ligger och bökar, rullar och har sig hela tiden. När han vaknar är han väldigtväldigt svår att söva om. För min del har det tidigare funkat (för det mesta) att jag har ammat honom till sömns, då trodde jag att det handlade om att han var hungrig. Nu för tiden får han ytterst sällan nattamma, då han inte ska vara beroende av att snutta sig till sömns vid bröstet 


    Detta har börjat bli riktigt jobbigt nu, inte minst för lillkillen själv som är helt slut vissa dagar, han gnuggar ögonen och visar tydligt att han är trött men har så jääääkla svårt för att komma tillro!  Finns det någon som har något råd att komma med som vi inte redan har provat?

  • Svar på tråden sömnproblem sen 3,5 månader
  • fluu

    Min dotter var likadan. Sov bra de första två månaderna och vi var så glada. Sen vände det och hon sov skit tills hon var 1,5 år. Enligt vårt bvc är det vanligt och inte så mycket man kan göra så länge man uteslutit att det är något fel(som allergi eller sjukdom) som ligger bakom.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fru Ve

    Min son är 14 månader och sover oroligt. Men han är mitt tredje barn och ingen av mina har sovit speciellt bra så jag har lärt mig att det bästa är att följa barnet och inte ha så mycket metoder och speciella rutiner. Har försökt det speciellt med den äldsta och det gjorde det mest bara jobbigare. Vi söver oftast i bärselen på kvällen och lägger ner honom i vår säng, han sover mellan oss på natten. Vaknar han får han välling om han vill. Jag har termos så det går fort att fixa utan att gå upp. Ibland söver vi i vår säng genom att ligga bredvid tills han somnar. Söver honom när han verkar riktigt trött, det kan vara allt mellan 19-22 på kvällen beroende på hur dagsömnen varit.

Svar på tråden sömnproblem sen 3,5 månader