• Imsevimsemamma

    Tillbakaflyttad på tidigt VUL

    I onsdags förra veckan åkte jag in akut till kvinnokliniken då jag hade haft ont på vänster sida runt äggstocken. Läkaren som undersökte mig gjorde en vanlig undersökning och sedan ett vul, hon trodde hon hittade graviditeten i livmodern. Hon såg bara en uppklarning men inget mer. Jag var då gravid i vecka 5+4. Hon bad mig lämna blodprov för att mäta hcg och senare på eftermiddagen fick jag svar på provet och det låg då på 1300 IE/L och två dagar senare fick jag komma tillbaka igen och lämna ytterligare ett som bara hade ökat till 1634 IE/L. Vilket ligger lite i underkant som sjuksköterskan sa, jag vet ju om att det ska dubbleras varannan till var tredje dag..

    Jag blev uppringd av en sköterska som bad mig komma tillbaka på måndag igen för en ny undersökning och igår var jag alltså där igen. Jag skulle nu vara i vecka 6+2 men enligt vul så skulle jag då bara vara i vecka 5+ några dagar. Hon såg en hinnsäck och en gulesäck (den andra läkaren såg ingen gulesäck sist) men inget foster. Hon ska skicka hem en ny tid till mig och tidigast nästa vecka får jag komma in på ett nytt vul. Jag behövde inte lämna nytt blodprov, hon menade på att det har ökat och hon såg en graviditet som såg bra ut i livmodern.

    Är det normalt att bli flyttad så? Jag vet inte om jag ska vara glad för att Jag är gravid eller om jag ska vara ledsen för att det inte känns som om det ser så ljust ut..

  • Svar på tråden Tillbakaflyttad på tidigt VUL
  • Anonym (Ja)

    Ja det är normalt. Dom avgör längden av graviditeten baserat på vad dom ser/hur stort fostret är. Blev bakflyttad på tidigt ul från 7+2 till 6+5

  • Moorii

    Det är inget konstigt att bli flyttad. Sen så ser man inte mycket så tidigt i en graviditet, om 1-2 veckor borde det förhoppningsvis gå att se mer. Håller tummarna för att allt ser bra ut!

  • Imsevimsemamma

    Jag förstår att det är vanligt att bli flyttad men att bli flyttad drygt en vecka så tidigt i graviditeten tycker jag låter lite oroväckande?

    Jag vet i och för sig inte exakt hur många dagar läkaren fick fram enligt mätning. Hon sa bara 5+ några dagar.

    Jag hoppas att vi får se en bebis med hjärtslag vid nästa besök och att graviditeten inte har stannat av.

  • Anonym (Hm)

    Det viktiga är väl snarare att uppskatta storleken på hinnsäcken osv. på ditt första VUL vs. VUL:et du gjorde veckan efter. Växte den som den skulle eller? Om du faktiskt var 5+4 vid första VUL:et och sen inte ökat en vecka efter låter det ju inte så bra. Speciellt inte i kombination med låga HcG-prover. 

    Förövrigt är det helt okej att bli bakflyttad

  • Imsevimsemamma
    Anonym (Hm) skrev 2018-05-15 12:07:29 följande:

    Det viktiga är väl snarare att uppskatta storleken på hinnsäcken osv. på ditt första VUL vs. VUL:et du gjorde veckan efter. Växte den som den skulle eller? Om du faktiskt var 5+4 vid första VUL:et och sen inte ökat en vecka efter låter det ju inte så bra. Speciellt inte i kombination med låga HcG-prover. 

    Förövrigt är det helt okej att bli bakflyttad


    Den första läkaren såg inget i livmodern mer en uppklarning och en förtjockad slemhinna, hon lät osäker på om det var graviditeten. Hon mätte ingenting och hon sa inget mer än att det ser bra ut. Vecka 5+4 är min egna beräkning enligt sista mens just den dagen.
  • Anonym (Hm)
    Imsevimsemamma skrev 2018-05-15 13:17:52 följande:
    Den första läkaren såg inget i livmodern mer en uppklarning och en förtjockad slemhinna, hon lät osäker på om det var graviditeten. Hon mätte ingenting och hon sa inget mer än att det ser bra ut. Vecka 5+4 är min egna beräkning enligt sista mens just den dagen.
    Okej! :) Dåså. Håller tummarna :D
  • Miniblåbär
    Imsevimsemamma skrev 2018-05-15 13:17:52 följande:
    Den första läkaren såg inget i livmodern mer en uppklarning och en förtjockad slemhinna, hon lät osäker på om det var graviditeten. Hon mätte ingenting och hon sa inget mer än att det ser bra ut. Vecka 5+4 är min egna beräkning enligt sista mens just den dagen.
    Har du koll på vilken längd på menscykeln du har? För mig som snittar 34 dagar blev det mycket knas med dagarna på räkningen i början Glad
  • Imsevimsemamma
    Miniblåbär skrev 2018-05-15 14:52:47 följande:

    Har du koll på vilken längd på menscykeln du har? För mig som snittar 34 dagar blev det mycket knas med dagarna på räkningen i början 


    Jag har ganska regelbunden cykel, mellan 27 och 30 dagar :)
Svar på tråden Tillbakaflyttad på tidigt VUL