• Mightmare

    Hur lära barnet att sluta med ovanan?

    Jag har ett barn som just börjat bli nyfiken på vad saker heter och vill att jag ska säga vad saker i böcker är etc. Problemet är att hon pekar inte själv på dem (det händer någon gång ibland men oftast inte), hon vill att jag ska peka på en specifik bild och säga vad som är på bilden. Hon tar min hand/mitt finger och drar till bilden. 


    Har träffat många barn i hennes ålder med autism och känner igen beteendet därifrån. Hon har också mkt dålig ögonkontakt (tittar bara på en om man sjunger eller busar/kittlar/tittut) så det är möjligt att hon har autism men vi har inte gjort någon utredning (väntar på tid till läkare) så vi vet inte om det är så. 


    Men oavsett om hon har autism eller inte tänker jag att det borde gå att träna bort det här med att hon drar min hand istället för att peka själv. Men jag vet inte hur. Jag gör förstås mycket positiv uppbackning när hon pekar själv men förutom det. Ska jag ta bort handen och inte peka/säga när hon drar den? Det känns inte så bra eftersom då kanske hon tror att jag inte vill förklara. Hon är lite efter språkligt (förstår bara nej och kan inte säga några ord) så det är jättepositivt att hon vill höra orden. Ska jag ta bort min hand och hjälpa henne att peka med sin hand? Men då gör jag ju likadant som beteendet jag vill få bort, dvs jag pekar med hennes hand. Så det blir ju också knasigt. Ska jag ge henne typ en penna att peka med om hon vill ha någon sak att använda? Eller jag vet inte. 


    Ni som är duktiga på sånt här, hur hjälper jag henne att peka själv och sluta använda min hand? Jättetacksam för hjälp :) 

  • Svar på tråden Hur lära barnet att sluta med ovanan?
  • elin1989

    Jag skulle typ fråga henne "var är kon?", ge henne en chans att peka själv, och annars visa och säga vad det är. Jag skulle försöka hjälpa henne med ordförståelsen, men vad spelar det för roll vem som pekar? Ja, att inte peka kan vara ett tecken på autism, men det finns väl liksom inget självändamål i att just peka...

  • scanmia

    Först och främst så hade jag inte gjort någon större grej av det. Barnet leker med dig och pekar (på ert egna speciella sätt) och tittat och delar en upplevelse med dig. Allt det är ju superpositivt och underbart.
    Du kan ju alltid se om du busar lite och spelar lite dum och pekar på fel saker så att barnet blir lite frustrerat och tycker att det är effektivare att peka själv. Men det gäller att ha lite fingertoppskänsla så att det fortsätter att vara något kul och en delad upplevelse. Ibland är det så roligt när stora vuxna gör fel att det blir en viktig del av leken i sig. Att göra "fel" och klanta till det är ju bara roligt om man vet vad som egentligen är rätt. Är man för liten för det så blir det mest förvirrande...
    Kan du ge barnet en docka eller ett gosedjur som får peka istället för dig? Eller bara en pekpinne eller ficklampa (om han eller hon är lite äldre) att peka med?

  • Iowhannah

    Nu framgår det inte hur gammalt barnet är men vår son hade också en sån period. Det var helt enkelt roligare att peka med någon annans finger, antar jag. Det gick iaf över nån gång.

    Vad gäller autism så tycker jag inte att ni ska vara så snabba med såna slutsatser (såvida ni inte har autism i släkten), alla har vi våra egenheter utan att för den skull behöva en diagnos.

Svar på tråden Hur lära barnet att sluta med ovanan?