• Ljbs
    Äldre 16 May 08:28
    16247 visningar
    35 svar
    35
    16247

    50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska

    Kunde inte formulera en bra rubrik.

    Jag gick på drop in på min VC när jag hade varit sjuk till och från, men aldrig helt bra, i 2 månader.

    Jag har haft influensa som jag sedan blev "frisk" ifrån var på jobbet några dagar däckad i 4 dagar med mega problem med bihålorna. Tillfrisknade hyfsat för att gå tillbaka till jobbet jobbade en vecka däckade sedan igen 3 dagar.

    Tillslut när detta mönster pågott i ca 8 veckor satte jag mig på VC.

    Rutinen är nu vänta träffa sköterska läkare.

    Kag fick vänta i ca tre timmar på att komma in till sköterska. Hon hälsade knappt, fick förklara vad mitt bekymmer var. Berättade att jag varit väldigt dålig till och från i 8 veckor utan klar bättring mellan sjukfrånvarotillfällena. Jag vet att ni avgör det bäst men jag misstänker en bakteriell infektion.

    Hon tittade skeptiskt på mig och sa att nej vi varnings läkartider för sådant idag.

    Sen var vi klara??? Hon tittade inte ens i halsen på mig? Inget stick i fingret ingenting.

    Jag var så ledsen och arg när jag gick därifrån, dels pga. Hennes bemötande men mest för att hon inte ens verkade ta mig på allvar.

    Jag har vänt mig för hjälp på annat håll och fått antibiotika men garn fått hem en räkning från VC på 50kr.

    För vad undrar jag? Betalar jag 50 spänn för att vänta i 3 timmar och sen för ett besök till sjuksköterska som inte tog mer än (överdriver inte) tre minuter.

    Tycker bara det är så fel. Bryr mig inte om de 50kr egentligen men jag undrar vad jag ska betala för egentligen?

  • Svar på tråden 50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska
  • Äldre 16 May 09:45
    #1

    Ja sånt e skit.

    Bytte till caprio fått sån bra hjälp

    Gick du till vanlig vc?

  • trash panda
    Äldre 16 May 10:02
    #2
    +3

    Men drop in-tider är ju till för enklare ärenden och inte för utredning av vaga symtom som de du har. Kunde du inte bara ringt och bokat en tid? Då hade du ju sluppit sitta och vänta i timmar.

  • Äldre 16 May 10:44
    #3
    trash panda skrev 2018-05-16 10:02:58 följande:

    Men drop in-tider är ju till för enklare ärenden och inte för utredning av vaga symtom som de du har. Kunde du inte bara ringt och bokat en tid? Då hade du ju sluppit sitta och vänta i timmar.


    Ja det var ju inte akut.
  • Glinda från Oz
    Äldre 16 May 10:49
    #4
    +1

    Drop in tider är för enklare ärenden som inte kan vänta t.ex sårskador, lunginflammation mm Man vet dessutom att man kan få vänta länge. Du kunde gått ha bokat en tid och antibiotika hjälper bara på bakterier influensa är virus, antibiotika hjälper alltså inte.

  • Ljbs
    Äldre 16 May 10:56
    #5
    trash panda skrev 2018-05-16 10:02:58 följande:

    Men drop in-tider är ju till för enklare ärenden och inte för utredning av vaga symtom som de du har. Kunde du inte bara ringt och bokat en tid? Då hade du ju sluppit sitta och vänta i timmar.


    Det tar 4 månader att få tid där enligt personalen försökt innan. Allt som inte kan vänta men inte är akut typ benbrott o hjärta går på drop in på min närhälsa.
  • Äldre 16 May 10:57
    #6

    Detta är Sverige 2018, skaffa sjukvårdsförsäkring och gå till privat alternativ.

  • Ljbs
    Äldre 16 May 11:05
    #7
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 10:49:57 följande:

    Drop in tider är för enklare ärenden som inte kan vänta t.ex sårskador, lunginflammation mm Man vet dessutom att man kan få vänta länge. Du kunde gått ha bokat en tid och antibiotika hjälper bara på bakterier influensa är virus, antibiotika hjälper alltså inte.


    Fick vända mig till min jourcentral senare och fick konstaterat bakteriell infektion i bihålor samt medicinering.

    Hänvisad vc av 1177.

    Alltid gått till vc när jag haft besvär som inte är allvarligt nog för akuten men orsaker mig smärta.

    Ni måste ha väldigt bra vc som kan boka tid rätt upp o ner. Ni kanske kan tipsa mig på en i Gbg då? Jag har valt min eftersom det är den som ligger närmast.

    Jag tycker själv att jag hade skäl till att sätta mig på vc då det varit så långvarigt samt gjorde mig tungandad och jag hade i stort sett suttit upp och sovit i 8 v.
  • Ljbs
    Äldre 16 May 11:07
    #8
    Evert09 skrev 2018-05-16 09:45:28 följande:

    Ja sånt e skit.

    Bytte till caprio fått sån bra hjälp

    Gick du till vanlig vc?


    Närhälsan. Alltid fått hjälp innan, visst fått vänta läöönge men alltid fått hjälp. Tycker det är konstigt att dom inte ens skickar in en till lab för en odling men det kanske det inte är för majoriteten av svaren hör tycker att man kan härda ut en svår bronkit hoppas dom också åker på skiten och inte får hjälp.

    Härdade ändå ut 2 månader innan jag var tvungen att be om hjälp som bestod av ett motvilligt "hej".
  • Ljbs
    Äldre 16 May 11:09
    #9
    trash panda skrev 2018-05-16 10:02:58 följande:

    Men drop in-tider är ju till för enklare ärenden och inte för utredning av vaga symtom som de du har. Kunde du inte bara ringt och bokat en tid? Då hade du ju sluppit sitta och vänta i timmar.


    Vaga och vaga dom var såååå vaga att jag under 2 månader hade totalt 12 dagars sjukfrånvaro från jobbet.

    Har inget emot att vänta, det var inte däri problemet låg.
  • Ljbs
    Äldre 16 May 11:10
    #10
    Liberté skrev 2018-05-16 10:57:46 följande:

    Detta är Sverige 2018, skaffa sjukvårdsförsäkring och gå till privat alternativ.


    Ja det är väl det som är alternativet!!
Svar på tråden 50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska