• HelloWorld

    Lön?

    Hej,

    Jag påbörjar min anställning den 11 juni och har fast månadslön.
    I mitt anställningsavtal står följande:

    Lön betalas ut månadsvis med viss reglering i efterskott enligt kollektivavtal.

    Vad menas med detta? Får jag full lön den 25 juni då trots att jag bara jobbat sedan den 11 juni och att de drar av dessa 11 dagar den 25 juli istället? Eller har jag uppfattat fel?

    Tacksam för svar :) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-16 11:35
    Ingen?? 50 pers har läst men ingen Ids svara?

  • Svar på tråden Lön?
  • Anonym (vv)

    Lön betalas ut i efterskott, du får lön i juli.

    Har samma formulering i mitt avtal. Korrigering i form av semester, ledighet, felaktig lön osv sker också i efterskott.

  • HelloWorld

    men är det inte lite konstigt? jag får då alltså lön för 15 dagar plus en månad i juli? Jag ha för mig tjänstemän får lön samma månad de påbörjar. Det gäller Tele och IT branschen,

  • Anonym (Anonym signatur)

    De kommer inte betala ut lön för dagar före din anställning.

    Troligtvis för du lön för 11-30 i juni. Om du tex är sjuk en dag i juni (efter du börjat) får du avdrag på det i juli. I juli får du lön för juni

  • Anonym (Anonym signatur)

    De kommer inte betala ut lön för dagar före din anställning.

    Troligtvis för du lön för 11-30 i juni. Om du tex är sjuk en dag i juni (efter du börjat) får du avdrag på det i juli. I juli får du lön för juni

  • HelloWorld
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2018-05-16 12:15:39 följande:

    De kommer inte betala ut lön för dagar före din anställning.

    Troligtvis för du lön för 11-30 i juni. Om du tex är sjuk en dag i juni (efter du börjat) får du avdrag på det i juli. I juli får du lön för juni


    Ok vad bra, det var det jsg hoppades på. Vill ju inte stå utan pengar hela juli månad :) Tack
  • Anonym (Anonym signatur)
    HelloWorld skrev 2018-05-16 12:27:44 följande:

    Nej jag lär väl får 11-30 i juni och sen 1-25 juli i juli väl? kan ju inte få junilön två gånger 


    Ja, förlåt för felskrivning, sista ordet i mitt förra inlägg ska vara juli.
  • Anonym (vv)
    HelloWorld skrev 2018-05-16 11:46:29 följande:

    men är det inte lite konstigt? jag får då alltså lön för 15 dagar plus en månad i juli? Jag ha för mig tjänstemän får lön samma månad de påbörjar. Det gäller Tele och IT branschen,


    Du får lön i juli för 15-30 juni. Och i augusti får du full lön för juli månad.
  • Anonym (Rosa)

    Du borde få lön för innevarande månad om du har fast anställning med månadslön. Dvs junilönen i juni. Julilön i juli. Jag jobbar tex i vården inom landstinget. De gör sk lönekörning runt den 15de varje månad. Då skulle jag med din anställningsform få lön för 11-30 juni i juni. Sen i juli får jag lön för 1-31 juli, med avdrag för sjukdagar och tillägg för övertid/ob för juni. Likadant för min man som jobbar i kommunen som tjänsteman. Men bäst svar får du ju om du frågar din chef vad som gäller!

  • Pikacha

    Jag tror du får lön i juni för de dagar du jobbat i juni.

    I juli får du lön för hela juli, med ev avdrag/påslag för frånvaro, ob eller liknande i juni.

    De skriver ju inte att du få lön i efterskott, utan bara viss reglering i efterskott.

  • Sharper

    I juni får du för 11-30 juni, skulle du under den perioden vara sjuk eller vabba eller så, dras det på lönen du får i juli :)

  • mammaåten

    Lön i juni skulle jag också säga, men för de dagar du varit anställd.

    Allt som inte är ord betalas ut månaden efter, tex sjuklön, ob, övertid & eventuella tillägg om du vart på resa och får trakt eller liknande :)

  • Anonym (lön)

    Det beror på vad det står i avtalet. Inom staten får man lönen under intjänandemånaden, vilket i ts fall innebär att den 25 juni får hon lön för 11-30 juni. Om hon är sjuk mellan lönekörningsdagen och den 30 juni regleras det på julilönen. Men som sagt, kolla avtalet, eftersläpande lön förekommer också.

  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (vv) skrev 2018-05-16 12:32:14 följande:

    Du får lön i juli för 15-30 juni. Och i augusti får du full lön för juli månad.


    Varför skulle avvikelser i så fall justeras en månad efter utbetalning?
  • Anonym (Olika)

    Jag skulle ha fått betalt för juni i juni - alltså 11-30 juni. Ob, vab, sjukskrivning osv korrigeras månaden efter. I juli får jag lön för hela juli och föregående månads ob.

    Beror nog helt på reglerna på ditt arbete. Fråga din arbetsgivare istället.

Svar på tråden Lön?