• Äldre 16 May 12:08
    7793 visningar
    13 svar
    13
    7793

    Flytta från Sverige

    Hej.Är der någon här som kan ge mig tips eller råd vad jag måste tänka göra eller vad som är bäst för mig o göra.Jag skulle mer än gärna tacksam o uppskattar alla tips o råd.Jag vet inte själv vad jag ska göra och är orolig o lämna Sverige ifall allting går galet där borta.Sverige är min tryghet där jag har min fast ekonomen och det är någ den enda som håller mig kvar i Sverige..

    Min situationen är så här...Jag har min kille som bor i Dorcet i England och han ville nu att jag ska flytta till honom..detta är oxå min önskan att lämna Sverige när mina barn bli stora och nu när det verkligen händer så är jag rädd att våran förhållandet inte håller så att jag måste åka tillbaka till Sverige efter 3..4 år kanske och vad händer då.

    Hur funkar det när man har flyttat ifrån Sverige i många år har jag kvar ju min akassan när hag kommer tillbaka eller förlorar jag dom.Är det jobb som gäller för mig då så att jag kan börja liva som normal igen eller hur funkar det systemet..

    Jag skulle vara tacksam om jag kan få lite tips.Jag vet att han är en bra man o han brysig om mig men jag har haft dåligt erfarenheter av svenka män som har lovat mig med massa fina ord som till ex..om vi går isär finns jag ändå där gör dig o hjälpa dig o börja om men det hände aldrig utan tvärt om jag gick alltid plocka upp mitt liv från noll o börja om igen..eller man som bli otrogen ..Jag vet oxå att den här engelsmannen är annarlunda men ändå min oro finns kvar o tänker oavsett han är en man trots allt.

    Jag vill gärna flytta ihop med honom ..men jag är så oroligt så vad måste jag göra..HJÄLP.....

  • Svar på tråden Flytta från Sverige
  • Äldre 16 May 14:30
    #1
    +1

    Jag har flyttat utomlands i flera omgångar, mest pga jobb. Om man ska stanna utomlands en längre tid så måste du anmäla dig utflyttad från Sverige. Huvudregeln är att det gäller om du ska vara borta mer än ett år. Då förlorar du också all social säkerhet, som rätt till a-kassa, sjukpenning etc. Vill du flytta hem igen efter några år så måste du anmäla dig inflyttad igen, och du återfår dina rättigheter men börjar om på ?noll?, alltså noll sgi, du får jobba upp din rätt till a-kassa etc.

    Jag skulle råda dig att inte flytta på en gång. Ta några månader eller upp till strax under ett år (så att du slipper flytta ut) och känn efter först. Eftersom Storbrittanien fortfarande är med i EU borde du ha rätt att ta med dig a-kassan dit medan du söker jobb.

    Hoppas att det löser sig! Att bo utomlands är roligt och spännande (och lite jobbigt) - oavsett om det blir hela livet eller några år.

  • Äldre 17 May 09:30
    #2

    Tack Alona.Jag hade.misstänkt det.Tack för tipssen der hjälper mycket..

  • punkts­lash
    Äldre 17 May 09:48
    #3
    Aliona skrev 2018-05-16 14:30:20 följande:

    Om man ska stanna utomlands en längre tid så måste du anmäla dig utflyttad från Sverige. Huvudregeln är att det gäller om du ska vara borta mer än ett år. Då förlorar du också all social säkerhet, som rätt till a-kassa, sjukpenning etc. Vill du flytta hem igen efter några år så måste du anmäla dig inflyttad igen, och du återfår dina rättigheter men börjar om på ?noll?, alltså noll sgi, du får jobba upp din rätt till a-kassa etc.


    Notera att om man bott utanför EU tar det ett år efter hemkomst innan man får tillbaka rätten till sjukvård etc. Under den perioden bör man ha extra försäkring.
  • Äldre 17 May 15:33
    #4
    punktslash skrev 2018-05-17 09:48:39 följande:
    Notera att om man bott utanför EU tar det ett år efter hemkomst innan man får tillbaka rätten till sjukvård etc. Under den perioden bör man ha extra försäkring.
    Varför skulle det spela någon roll att man har bott utanför EU? Om man är svensk medborgare och har skrivit in sig i Sverige så ska det väl börja gälla omedelbart?
  • punkts­lash
    Äldre 17 May 16:03
    #5
    Tihi skrev 2018-05-17 15:33:37 följande:
    Varför skulle det spela någon roll att man har bott utanför EU? Om man är svensk medborgare och har skrivit in sig i Sverige så ska det väl börja gälla omedelbart?
    Nej, så är det inte. Är man borta längre tid utanför EU så tar det ett år innan man får tillbaka rättigheterna - oberoende av om man är svensk medborgare eller ej.

    Been there, done that.
  • Äldre 17 May 16:12
    #6
    punktslash skrev 2018-05-17 16:03:40 följande:
    Nej, så är det inte. Är man borta längre tid utanför EU så tar det ett år innan man får tillbaka rättigheterna - oberoende av om man är svensk medborgare eller ej.

    Been there, done that.
    Really? Vad dåligt! Vet du varför dom gör så? Hur går det med allt annat som man behöver göra för att komma in i systemet igen?
  • punkts­lash
    Äldre 17 May 16:17
    #7
    Tihi skrev 2018-05-17 16:12:35 följande:
    Really? Vad dåligt! Vet du varför dom gör så? Hur går det med allt annat som man behöver göra för att komma in i systemet igen?
    Jag gissar att det har med att göra att man har kvar rättigheter ett år efter utflytt, så det jämnar ut sig.

    Det enda man behöver göra är att anmäla sig som hemkommen (till FK har jag för mig, eller var det skattemyndigheten?) 
  • Äldre 17 May 16:24
    #8
    punktslash skrev 2018-05-17 16:17:41 följande:
    Jag gissar att det har med att göra att man har kvar rättigheter ett år efter utflytt, så det jämnar ut sig.

    Det enda man behöver göra är att anmäla sig som hemkommen (till FK har jag för mig, eller var det skattemyndigheten?) 
    Jag tycker att det är urdåligt för är man svensk medborgare så ska man få sjukvård etc så fort man flyttar hem igen. Vi vet ju att andra som inte har någon koppling till Sverige alls får det så varför inte egna medborgare? Sjukt system!
  • Äldre 17 May 19:09
    #9
    punktslash skrev 2018-05-17 09:48:39 följande:

    Notera att om man bott utanför EU tar det ett år efter hemkomst innan man får tillbaka rätten till sjukvård etc. Under den perioden bör man ha extra försäkring.


    Är du säker? Förstår att du varit med om det, men kan det vara något fel? Jag återflyttade två gånger från icke-EU land, och var återförsäkrad från dag ett (med lägstanivå förvisso). Senast var 2015 så det kan ju ha ändrats sedan dess så klart.

    Kollade också försäkringskassan eftersom jag blev nyfiken och där står också att om man flyttar till Sverige, osvsett om man är svensk medborgare eller inte, så har man rätt till sjukvård så fort man är folkbokförd, vilket man blir av en enkel anmälan till Skatteverket. Det finns också en hel lista ned förmåner som enbart är baserade på att man bor här.
  • Äldre 17 May 19:13
    #10
    Tihi skrev 2018-05-17 16:24:26 följande:

    Jag tycker att det är urdåligt för är man svensk medborgare så ska man få sjukvård etc så fort man flyttar hem igen. Vi vet ju att andra som inte har någon koppling till Sverige alls får det så varför inte egna medborgare? Sjukt system!


    Nej alltså det är samma regler för svenska medborgare och andra om man flyttar från icke-EU land.
  • Anonym (M)
    Äldre 17 May 19:19
    #11
    punktslash skrev 2018-05-17 16:03:40 följande:

    Nej, så är det inte. Är man borta längre tid utanför EU så tar det ett år innan man får tillbaka rättigheterna - oberoende av om man är svensk medborgare eller ej.

    Been there, done that.


    Flyttade tillbaka till Sverige 2009 efter ha bott i USA strax över ett år och sedan 2017 efter att ha bott i USA i 4 år, var försäkrad som vanligt så fort jag fixat med folkbokföring och allt.
  • Äldre 17 May 19:43
    #12

    Man har ju även som utskriven/utflyttad rätt till akutvård för samma kostnad som en svensk boende i Sverige. Endast planerad vård kostar extra.

  • punkts­lash
    Äldre 18 May 08:53
    #13

    OK, det verkar vara som andra har bättre koll. Jag kommer antingen ihåg fel, eller så är reglerna ändrade.

Svar på tråden Flytta från Sverige