• LillaLinan80

    Bolån

    Varför får man inte räkna med ob-tillägget när man ansöker om huslån. Min sambo har relativt låg grundlön men ett schemalagt ob på 6000kr ut i månaden.

    Nu vill inte vår bankkvinna räkna med det utan ge oss lån utifrån hans grundlön. Är det ngt som är standard?


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Bolån
  • LillaLinan80
    Kjell2 skrev 2018-05-16 18:39:56 följande:

    Banken får räkna som den vill.


    Jo, det förstår jag men är det ngn regel som finns att man inte räknar med ob-tillägg.
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Kjell2
    LillaLinan80 skrev 2018-05-16 18:43:36 följande:

    Jo, det förstår jag men är det ngn regel som finns att man inte räknar med ob-tillägg.


    Ja, tydligen har banken en sån regel.
  • MR Xyz

    Olika banker kan bedöma olika. I vissa fall kan vissa banker ta med ob som stadigvarande inkomst. De brukar då vilja se de senaste 6-12 månadernas lönebesked för att se OB-tilläggets storlek över en längre tidsperiod. Fråga hur just din bank gör. Om de inte kan ta med OB alls, och det är viktigt för er, gå till en annan bank.

  • Sandraberg

    Anledningen till att de inte knark med ÖB åt han kan få ändrat schema är som helst. Me grund löne kan inte ändras hur som helst.

  • Deacon

    När jag sökte lånelöfte fick jag bara detta från en enda bank.... Anledningen var att jag inte var tillsvidareanställd utan "bara" projektanställd på 24 månader med mkt stor möjligheter till att bli tillsvidareanställd efter projektet (vilket jag också blev). Banken som beviljade oss lånet har tjänat många 1000-lappar på oss sedan dess och alla andra bankerna 0 pga för strikta kreditgivningsregler.... Poängen är att olika banker värderar olika parametrar i anställningsvillkoren enligt egen vilja.... Prova någon annan bank... kanske går bättre hos dem.

  • LillaLinan80
    Deacon skrev 2018-05-18 21:45:41 följande:

    När jag sökte lånelöfte fick jag bara detta från en enda bank.... Anledningen var att jag inte var tillsvidareanställd utan "bara" projektanställd på 24 månader med mkt stor möjligheter till att bli tillsvidareanställd efter projektet (vilket jag också blev). Banken som beviljade oss lånet har tjänat många 1000-lappar på oss sedan dess och alla andra bankerna 0 pga för strikta kreditgivningsregler.... Poängen är att olika banker värderar olika parametrar i anställningsvillkoren enligt egen vilja.... Prova någon annan bank... kanske går bättre hos dem.


    Vi ska prova andra banker, han har jobbat på företaget i över tio år (och är tillsvidareanställd). Att han inte skulle få räkna med ob-tillägget känns ganska småsint!
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Steven01

    Det ts och andra här på FL inte verkar förstå är att banker inget hellre vill än att låna ut pengar.
    Men dom vill också vara säkra på att dom får tillbaks pengarna och då räknar dom på risker, och då är det många faktorer som spelar in men alla handlar om samma sak, risken att låntagaren inte ska kunna betala.

    Så om du ts inte får räkna med ob ersättningen så är det för att just det ökar risken att man inte kan betala lånet.

  • LillaLinan80
    Steven01 skrev 2018-05-19 21:04:42 följande:

    Det ts och andra här på FL inte verkar förstå är att banker inget hellre vill än att låna ut pengar.

    Men dom vill också vara säkra på att dom får tillbaks pengarna och då räknar dom på risker, och då är det många faktorer som spelar in men alla handlar om samma sak, risken att låntagaren inte ska kunna betala.

    Så om du ts inte får räkna med ob ersättningen så är det för att just det ökar risken att man inte kan betala lånet.


    Nu tror jag att du missförstår mig, jag förstår att banken vill låna ut pengar! Det jag inte förstår är varför man inte får räkna med ob-tillägg i sin inkomst. I min sambos fall rör det sig om 6000kr ut i ob varje månad, det har varit stadig under en tio års period.

    För mig känns det lika osannolikt att han skulle mista sitt ob (som ingår i hans arbete) som att ngn av oss skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Vi är dessutom runt 40 år och ingen av oss har någonsin haft betalningsanmärkningar. Känns väldigt konstigt, småsint och faktiskt lite slarvigt av banken att bara nobba ob-tillägg.
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Kjell2
    LillaLinan80 skrev 2018-05-20 09:19:15 följande:

    Nu tror jag att du missförstår mig, jag förstår att banken vill låna ut pengar! Det jag inte förstår är varför man inte får räkna med ob-tillägg i sin inkomst. I min sambos fall rör det sig om 6000kr ut i ob varje månad, det har varit stadig under en tio års period.

    För mig känns det lika osannolikt att han skulle mista sitt ob (som ingår i hans arbete) som att ngn av oss skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Vi är dessutom runt 40 år och ingen av oss har någonsin haft betalningsanmärkningar. Känns väldigt konstigt, småsint och faktiskt lite slarvigt av banken att bara nobba ob-tillägg.


    Bankens pengar, banken regler. Inte mycket att göra. Självklart kan verka konstigt, småsint mm. Byt bank.
  • Steven01
    LillaLinan80 skrev 2018-05-20 09:19:15 följande:
    Nu tror jag att du missförstår mig, jag förstår att banken vill låna ut pengar! Det jag inte förstår är varför man inte får räkna med ob-tillägg i sin inkomst. I min sambos fall rör det sig om 6000kr ut i ob varje månad, det har varit stadig under en tio års period.

    För mig känns det lika osannolikt att han skulle mista sitt ob (som ingår i hans arbete) som att ngn av oss skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Vi är dessutom runt 40 år och ingen av oss har någonsin haft betalningsanmärkningar. Känns väldigt konstigt, småsint och faktiskt lite slarvigt av banken att bara nobba ob-tillägg.
    Men vad är det som är så svårt att fatta? Att räkna med ob är en risk och risker är något banker undviker. Så det är därför banken inte räknar med det, ob är ett tilllägg.
  • MR Xyz
    Steven01 skrev 2018-05-20 10:53:43 följande:

    Men vad är det som är så svårt att fatta? Att räkna med ob är en risk och risker är något banker undviker. Så det är därför banken inte räknar med det, ob är ett tilllägg.


    Vissa banker, inte alla. En del banker gör en individuell bedömning vid lönetillägg och kan man visa att OB-tillägg är varje månad under många års tid är det många banker som räknar med det. T.ex. skriver SBAB:

    Som stadigvarande inkomst (månadslön) räknar vi i första hand den fasta grundlönen från en tillsvidareanställning eller motsvarande. Om ni är flera låntagare måste åtminstone en av låntagarna ha en stadigvarande inkomst. I vissa fall kan vi utöver den fasta grundlönen även räkna på provisionslön och/eller OB-tillägg som stadigvarande men då görs en prövning från fall till fall. För att bedöma detta behöver vi dina sex senaste lönebesked. I månadslön ingår inte övertidsersättning, bonus, semestertillägg, resetillägg eller förmåner som exempelvis bilförmån.

    Tänk på att ovanstående gäller för SBAB och många andra banker. Kontakta din bank och fråga vilka regler de har.
  • Maja37
    LillaLinan80 skrev 2018-05-16 18:34:41 följande:

    Varför får man inte räkna med ob-tillägget när man ansöker om huslån. Min sambo har relativt låg grundlön men ett schemalagt ob på 6000kr ut i månaden.

    Nu vill inte vår bankkvinna räkna med det utan ge oss lån utifrån hans grundlön. Är det ngt som är standard?


    Alla bankerna vi varit på har räknat med detta, Nordea, Swedbank, Danske Bank. Vilken bank har ni pratat med, Bluestep?
  • Maja37
    LillaLinan80 skrev 2018-05-20 09:19:15 följande:
    Nu tror jag att du missförstår mig, jag förstår att banken vill låna ut pengar! Det jag inte förstår är varför man inte får räkna med ob-tillägg i sin inkomst. I min sambos fall rör det sig om 6000kr ut i ob varje månad, det har varit stadig under en tio års period.

    För mig känns det lika osannolikt att han skulle mista sitt ob (som ingår i hans arbete) som att ngn av oss skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Vi är dessutom runt 40 år och ingen av oss har någonsin haft betalningsanmärkningar. Känns väldigt konstigt, småsint och faktiskt lite slarvigt av banken att bara nobba ob-tillägg.
    Hur mycket har ni i insats? Hur stort är lånet, vad tjänar ni?
  • gbgumman
    Maja37 skrev 2018-05-29 08:45:42 följande:

    Hur mycket har ni i insats? Hur stort är lånet, vad tjänar ni?


    Kan ligga något i det maja skriver. Kanske är det så att det finns fler riskfaktorer. Vi har rätt höga inkomster 90 000 brutto och hade en insats på 4,5 miljoner och ville låna 3 miljoner. Ända var vi tvugna att redovisa vart enda sparkonto vilket vi tack och lov hade rätt mycket på. Att min man bytte jobb mitt i allt och fick upp sin lön 10000kr gillade det inte riktigt heller. Vad ska man säga. 1 banker är hårda och 2 lite gammeldags men inget vi kan göra något åt. Arbetsmarknaden ändras och tillsist måste bankerna hänga med men fram tills dess kan det vara lite lurigt.
Svar på tråden Bolån