• Svårtattvälja

    Hjälp namnångest!

    Har fått en efterlängtad liten son men klarar inte av att välja ett passande namn. Planerade innan att Nils var ett bra namn men nu cirkulerar även Oskar? Hjälp mig klura ut detta...????

  • Svar på tråden Hjälp namnångest!
  • Charlotte861

    Hur gammal är han? Har själv en son som heter Nils och det var det enda vi seriöst pratade om från tidigt i graviditeten men bestämde oss när han kom ut för han var absolut en liten nisse!????

    Men Oscar är ju också fint. Annat tips är Ludvig, superfint men de heter en nära släkting till mig så det gick inte för oss.

  • Anotherone

    Nils var inte på vår lista men det är fint, även om jag personligen gillar Oscar mer.

    Ludvig är mitt favoritnamn men det höll tyvärr inte min man med om.

    Annars kanske Carl, Theodor, Edvin eller Axel kan passa?

  • Svårtattvälja

    Var så tvärsäker på Nils men såg kanske lite konstigt ut när han väl kom. Nu är just att det blir Nisse som börjar sätta lite hjärnspöken?! Märker själva i familjen att Nils är väldigt svårt att säga.

    Oskar sägs ju vara vanligt och hans pappa har ett vanligt namn och är därför skeptisk...

  • Rödtjärnens Anna

    Min son heter Nils och är tio månader. Jag gillar inte alls Nisse så det blir Nicke som smeknamn vilket är helt normalt där vi bor.

    Tror att en hel del i min släkt var lite skeptisk mot Nils. Vårt andra val var Olof vilket jag tror hade haft samma effekt.

    Vad har det för betydelse om det är ett vanligt namn? Grannen i huset bredvid är 62 och heter Nils (Nicke), grannen två hus bort heter Nils och är 8. Min sambo har ett av de vanligaste namnen för hans årskull och jag heter Anna, Sveriges vanligast namn.. inget jag lidit avoch det är min personlighet som gör mig unik, inte mitt namn.

  • Svårtattvälja

    Hela sanningen är att vi i sista stund tänkte att Nils nog är ett bättre andranamn och valde Oskar. Det konatiga är att han fortsatt kallats Nils men mest "lillebror". Börjar nu dra ihop sig till att boka dop och då kommer hjärnspökena igen...herregud ska vi verkligen börja med namnändring?! Vilken sits jag satt mig i känner inte igen mig själv i det här krånglet....

  • Charlotte861

    Det är inte lätt! Själv hette jag Malin på alla papper när min mamma fick totalpanik och bytte mitt namn till Charlotte, vilket jag är väldigt glad för! Men kan ni inte se honom som en Nisse så kanske det är svårt, de lär väl bli Nisse förr eller senare. Vår son kallar vi alltid Nisse, tycker det är väldigt gulligt!

  • fluu

    Smeknamn styr man sällan över, speciellt när det gäller barnens kompisar, men även inom familjen. Här hemma kallas vår unge ofta för "Putte", hon heter Liv. Det var inget vi planerade och blev bara så.

    Jag tycker att ni ska sluta överanalysera och gå på vad han känns som. Testa namnen i några dagar var och se hur det känns.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Oskar)

    Varför skriver ni Oscar när det står Oskar i det första inlägget?

    Förresten, Oscar är så jäkla fult. Oskar är mycket bättre.

  • senalena

    Nils är jättefint.
    Välj det som förnamn, så kan ni klura på andranamn om ni gillar Oskar också.

Svar på tråden Hjälp namnångest!