• Äldre 17 May 20:22
    3676 visningar
    18 svar
    18
    3676

    Är det verkligen en röd hane? ????

    Hejsan!

    Har två kattungar som fötts av en sköldpaddsfärgad hona. Vår tjej parade sig med en svartvit hane och har fått en sköldpaddsfärgad kattunge och en röd. Eftersom bara honor (nästan) kan bli sköldpaddsfärgade, så är vi säkra på att ena är en hona. Eftersom vad jag vet - bara honor kan vara röda om mamman är röd eller sköldpaddsfärgad OCH pappan är röd, så är vi ju säkra på att den andra kattungen är en hane.

    Problemet är att de ser likadana ut! Ha ha!

    Vågar man nu visa bilder på två rumpor i detta forum tro? Har vi TVÅ honor?!



    r v

  • Svar på tråden Är det verkligen en röd hane? ????
  • Abegay­le70
    Äldre 17 May 20:24
    #1

    Det ser onekligen ut som 2 honor. Är du säker på att hon inte smitit ut och roat sig med någon röd hankatt?


    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Äldre 17 May 20:30
    #2
    Abegayle70 skrev 2018-05-17 20:24:38 följande:

    Det ser onekligen ut som 2 honor. Är du säker på att hon inte smitit ut och roat sig med någon röd hankatt?


    Säker kan man ju aldrig vara, men det var iaf endast en hane vi såg henne med.
  • Äldre 17 May 20:51
    #3

    Någon ser samma sak eller något annat???

    Glömde tillägga att de är 2 veckor gamla idag.

  • Äldre 17 May 21:06
    #4
    Gojtan skrev 2018-05-17 20:30:06 följande:

    Säker kan man ju aldrig vara, men det var iaf endast en hane vi såg henne med.


    Har hon gått ute har hon troligen parat sig med olika hanar och då kan det mycket väl vara en röd hona.
  • Äldre 17 May 21:16
    #5
    Guldbarb skrev 2018-05-17 21:06:57 följande:

    Har hon gått ute har hon troligen parat sig med olika hanar och då kan det mycket väl vara en röd hona.


    Absolut! Hon håller sig dock runt vårt hus mestadels och vi har bara sett henne tillåta den svarta katten att komma nära. Men vi kan ju ha missat någon så klart...
  • Äldre 17 May 21:19
    #6

    Den kanske inte är röd?
    Vi har en honkatt som ser röd ut. Till och med veterinärer har blivit förvånade över att det är en hona. Men om man ser henne bredvid en katt som verkligen är röd så ser man att hon är mer gul-beige.  

  • Äldre 17 May 21:26
    #7
    BuoBä skrev 2018-05-17 21:19:31 följande:

    Den kanske inte är röd?

    Vi har en honkatt som ser röd ut. Till och med veterinärer har blivit förvånade över att det är en hona. Men om man ser henne bredvid en katt som verkligen är röd så ser man att hon är mer gul-beige.  


    Vi tycker kattungen är helt röd och vit men visst. Det kan ju vara fläckar vi inte ser.
  • Äldre 18 May 07:25
    #8
    BuoBä skrev 2018-05-17 21:19:31 följande:

    Den kanske inte är röd?

    Vi har en honkatt som ser röd ut. Till och med veterinärer har blivit förvånade över att det är en hona. Men om man ser henne bredvid en katt som verkligen är röd så ser man att hon är mer gul-beige.  


    Röd, creme m.m. räknas som röd genetiskt :)
  • Äldre 18 May 08:41
    #9
    Guldbarb skrev 2018-05-18 07:25:55 följande:

    Röd, creme m.m. räknas som röd genetiskt :)


    Ja jag tänkte också på det... så länge inget svart syns, då är det ingen sköldpaddsfärgad utan röd eller creme.

    Lutar åt att jag tror vi har två honor trots att vi är så säkra på att vår hona parat sig med en svart hane. Då ska det ju inte gå att få röda honor, Menton måste ha smygparat sig med en röd hane. Ha ha!
  • Äldre 18 May 09:13
    #10
    BuoBä skrev 2018-05-17 21:19:31 följande:

    Den kanske inte är röd?

    Vi har en honkatt som ser röd ut. Till och med veterinärer har blivit förvånade över att det är en hona. Men om man ser henne bredvid en katt som verkligen är röd så ser man att hon är mer gul-beige.  


    Låter som att din katt är creme (vilket har röd som grundfärg). En röd/creme hona är inget konstigt, men kan inte ha en svartvit pappa, därav ts fundering (jag är tyvärr för dålig att se kön på foton).
  • Äldre 18 May 09:22
    #11
    Jemp skrev 2018-05-18 09:13:35 följande:

    Låter som att din katt är creme (vilket har röd som grundfärg). En röd/creme hona är inget konstigt, men kan inte ha en svartvit pappa, därav ts fundering (jag är tyvärr för dålig att se kön på foton).


    Ja och vi såg att den svarta hanen var den hon tillät nära så detta är väldigt märkligt! Ha ha!
  • Äldre 18 May 09:28
    #12
    Gojtan skrev 2018-05-18 08:41:43 följande:

    Ja jag tänkte också på det... så länge inget svart syns, då är det ingen sköldpaddsfärgad utan röd eller creme.

    Lutar åt att jag tror vi har två honor trots att vi är så säkra på att vår hona parat sig med en svart hane. Då ska det ju inte gå att få röda honor, Menton måste ha smygparat sig med en röd hane. Ha ha!


    Har ni inte sett henne konstant går det ju inte att säga vem som är pappa. Katter kan para sig och få ungar med flera olika hanar
  • Äldre 18 May 09:32
    #13
    Gojtan skrev 2018-05-17 21:26:52 följande:
    Vi tycker kattungen är helt röd och vit men visst. Det kan ju vara fläckar vi inte ser.
    Aha, som att det är en sköldpadda fast ni inte ser något mörkt tänker du?
    Vår katt är tabby så det är inte fallet för henne.
    Guldbarb skrev 2018-05-18 07:25:55 följande:
    Röd, creme m.m. räknas som röd genetiskt :)
    Jemp skrev 2018-05-18 09:13:35 följande:
    Låter som att din katt är creme (vilket har röd som grundfärg). En röd/creme hona är inget konstigt, men kan inte ha en svartvit pappa, därav ts fundering (jag är tyvärr för dålig att se kön på foton).
    Intressant. Jag har verkligen inte någon stenkoll på kattfärger, men jag hade uppfattningen att det var väldigt ovanligt med röda honkatter. Mest pga veterinärernas reaktion, men nu har jag läst på lite och så udda verkar det ju onekligen inte vara. Kul att veta att vår katt också räknas som röd.

  • Äldre 18 May 11:26
    #14
    Guldbarb skrev 2018-05-18 09:28:28 följande:

    Har ni inte sett henne konstant går det ju inte att säga vem som är pappa. Katter kan para sig och få ungar med flera olika hanar


    Japp. Tycker DU det ser ut som två honor?
  • Äldre 18 May 11:28
    #15
    BuoBä skrev 2018-05-18 09:32:36 följande:

    Aha, som att det är en sköldpadda fast ni inte ser något mörkt tänker du?

    Vår katt är tabby så det är inte fallet för henne.Intressant. Jag har verkligen inte någon stenkoll på kattfärger, men jag hade uppfattningen att det var väldigt ovanligt med röda honkatter. Mest pga veterinärernas reaktion, men nu har jag läst på lite och så udda verkar det ju onekligen inte vara. Kul att veta att vår katt också räknas som röd.


    Ja vi ser absolut inget svart på den röda. Bara rött och vitt. Eller creme om det ska vara rätt. Ha ha! Vad tycker DU det ser ut som då?
  • Äldre 18 May 12:02
    #16
    Gojtan skrev 2018-05-18 11:26:18 följande:

    Japp. Tycker DU det ser ut som två honor?


    Jag är inte speciellt bra på könsbestämning. Men ja det ser ut som 2 honor
  • Äldre 18 May 12:13
    #17
    Guldbarb skrev 2018-05-18 12:02:17 följande:

    Jag är inte speciellt bra på könsbestämning. Men ja det ser ut som 2 honor


    Ja det tycker nog jag också. ????
  • Äldre 19 May 21:25
    #18


    Pappa katt! <3
Svar på tråden Är det verkligen en röd hane? ????