• Tzzz

    FK överväger att neka sjukpenning

    Har nyligen fått besked om att FK överväger att neka mig sjukpenning, ska tala med min handläggare så snart jag kan, men undrar om någon fått beviljad sjukpenning efter besked om eventuell nekad sjukpenning? Får en känsla av att det är en förvarning till att det är kört, men det kanske finns någon som trots det fått beviljad sjukpenning efter samtal med handläggaren?

  • Svar på tråden FK överväger att neka sjukpenning
  • Anonym (Cleo)

    Brukar väldigt sällan räcka att man som person pratar med handläggaren då det är läkarintyget som ligger tillgrund för bedömningen! Men om din läkare kan tillföra något som FK inte redan vet så kan det ha betydelse för utgången.

  • Tzzz

    Tack för svar. Misstänkte det. Läkaren vad tydlig med att hon inte kunde komplettera läkarintyget när hon förlängde sjukskrivningen, så känner att jag inte kommer få hjälp där. Dessutom var läkarintyget skriven med felstavningar och på dålig svenska. Känns så hopplöst!

  • Anonym (w)

    Det spelar ingen roll hur bra och välskrivna läkarintyg man än har om FK's läkare, som aldrig ens träffat patienten, bestämmer sig för att göra en annan bedömning. Ja, det är helt sjukt hur det går till idag, FK litar inte på att läkare som inte är deras gör sitt jobb.

  • Anonym (Sannolikt nej)

    Om du fått brev med information om att de överväger avslag, har Fk "redan bestämt sig" enligt mig läkare och då "spelar det ingen roll vad läkaren skriver" (enligt min läkare som har jättelång erfarenhet av detta). Om du skall få dem att ändra sig krävs kompletterande läkarintyg och då helst från ytterligare läkare. Så det är nog bäst att du förbereder dig på ett avslag.

  • Anonym (Kompl)

    Jag fick förvarning om att de skulle avslå min ansökan men efter att min läkare pratat med försäkringkassan ändrade de sig. Jag hade visserligen en läkare som var lite som en pitbull i attityden mot FK så jag hade tur kanske.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Sannolikt nej) skrev 2018-05-18 12:49:47 följande:

    Om du fått brev med information om att de överväger avslag, har Fk "redan bestämt sig" enligt mig läkare och då "spelar det ingen roll vad läkaren skriver" (enligt min läkare som har jättelång erfarenhet av detta). Om du skall få dem att ändra sig krävs kompletterande läkarintyg och då helst från ytterligare läkare. Så det är nog bäst att du förbereder dig på ett avslag.


    Fast det där stämmer inte. De skickar ju ett brev för att man ska ha chans att lämna synpunkter och komma in med kompletterande uppgifter. Det är fullt möjligt för läkaren att komplettera läkarintyget som uppenbarligen inte är tillräckligt bra skrivet. Behöver absolut inte vara från en annan läkare. 

    TS: Vad står det i brevet som du har fått? 
  • Anonym (Cleo)
    Anonym (w) skrev 2018-05-18 12:42:03 följande:

    Det spelar ingen roll hur bra och välskrivna läkarintyg man än har om FK's läkare, som aldrig ens träffat patienten, bestämmer sig för att göra en annan bedömning. Ja, det är helt sjukt hur det går till idag, FK litar inte på att läkare som inte är deras gör sitt jobb.


    Det som FKs läkare bedömer är det befintliga läkarintyget och de uppgifter som står i det. De ärenden som FKs läkare granskar är de där handläggaren behöver hjälp från en medicinskt kunnig person att tolka och förklara vad det som står i intyget innebär för patienten i fråga. Det är alltså bara ett fåtal ärenden som FK-läkaren ens kommer i kontakt med.
  • Tzzz
    Anonym (Eh) skrev 2018-05-18 13:41:06 följande:

    Fast det där stämmer inte. De skickar ju ett brev för att man ska ha chans att lämna synpunkter och komma in med kompletterande uppgifter. Det är fullt möjligt för läkaren att komplettera läkarintyget som uppenbarligen inte är tillräckligt bra skrivet. Behöver absolut inte vara från en annan läkare. 

    TS: Vad står det i brevet som du har fått? 


    Det står att "i dina läkarintyg framkommer inget avvikande vid undersökningstillfällena som motiverar till att din arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom med minst en fjärdedel." Sedan står det att Försäkringskassan gör bedömningen så som besvären är beskrivna så framkommer det inte på vilket sätt besvären hindrar mig från att utföra mina arbetsuppgifter.

    De har alltså gjort den nuvarande bedömningen utifrån hur en av mina läkare (inte min egentliga sjukskrivande läkare) uppfattade mig vid undersökningstillfället, han uppfattade mig som "välvårdad" och FK gjorde då bedömningen att jag "verkar må bra". Men jag gick in journalen och såg att min "riktiga" husläkare vid nästa besök skrivit saker där som visar att jag inte mådde speciellt bra vid det läkarbesöket, så ringde dit och bad om en komplettering till läkarintyget, och läkaren var till min förvåning positiv till det. Så jag hoppas att jag har en chans till sjukpenning, det var otroligt tufft att få detta besked från FK, speciellt när jag kämpat för att få hjälp och må bättre och varit inställd på att gå tillbaka till jobb nästa vecka.
  • Anonym (Eh)
    Tzzz skrev 2018-05-18 15:00:00 följande:
    Det står att "i dina läkarintyg framkommer inget avvikande vid undersökningstillfällena som motiverar till att din arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom med minst en fjärdedel." Sedan står det att Försäkringskassan gör bedömningen så som besvären är beskrivna så framkommer det inte på vilket sätt besvären hindrar mig från att utföra mina arbetsuppgifter.

    De har alltså gjort den nuvarande bedömningen utifrån hur en av mina läkare (inte min egentliga sjukskrivande läkare) uppfattade mig vid undersökningstillfället, han uppfattade mig som "välvårdad" och FK gjorde då bedömningen att jag "verkar må bra". Men jag gick in journalen och såg att min "riktiga" husläkare vid nästa besök skrivit saker där som visar att jag inte mådde speciellt bra vid det läkarbesöket, så ringde dit och bad om en komplettering till läkarintyget, och läkaren var till min förvåning positiv till det. Så jag hoppas att jag har en chans till sjukpenning, det var otroligt tufft att få detta besked från FK, speciellt när jag kämpat för att få hjälp och må bättre och varit inställd på att gå tillbaka till jobb nästa vecka.
    Vad skönt! Det låter absolut som att det första läkarintyget var alldeles för dåligt och inte beskrev på ett tillfredsställande sätt hur din arbetsförmåga minskade. Hoppas det nya av din riktiga läkare är betydligt bättre och att det löser sig Glad
Svar på tråden FK överväger att neka sjukpenning