• kommerintepånåtnamn

    Fått hpv - ska jag säga nåt?

    Hade en dejt i vintras över en helg. Vi träffades inte igen av lite olika anledningar (brist på kemi, avstånd mm). Det var kondom på varje gång, inget snack. Nu var jag hos gyn av annan anledning och hon sa att jag fått hpv men "det skulle läka ut inom tre månader". Det kan ju bara varit han för jag har inte haft det förut. Blev skitsur. han måste ju ha varit inne i mig utan kondom och utan att säga nåt. Det var ett tillfälle när jag faktiskt frågade för det kändes fel och då sa han att han skulle ta på en.

    Har ingen kontakt med honom nu men har ju hans nummer, ska jag säga nåt?

  • Svar på tråden Fått hpv - ska jag säga nåt?
  • Anonym (Läs på)

    Vet du vilken typ av hpv du har? Det finns olika varav en del inte smittar via sexuella kontakter. Tex cellförändringar.

  • Anonym (Läs på)

    Föresten, är det kondylom så kan det smitta om vårtorna sitter utanför kondomens område.

  • Anonym (HPV skiten)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-05-18 07:45:24 följande:

    Kondom skyddar inte mot hpv.


    Inte mun och hals HPV men det borde väl skydda mot kondylom i underlivet? Vilka typer av HPV finns utöver dessa som du tänker på?
  • kommerintepånåtnamn
    Anonym (Läs på) skrev 2018-05-18 06:41:37 följande:

    Vet du vilken typ av hpv du har? Det finns olika varav en del inte smittar via sexuella kontakter. Tex cellförändringar.


     Ingen aning. Gynekologen sa bara att det skulle läka ut av sig självt.
    Hon tog cellprov då så jag vet inte vad resultatet blir där än. 
    Anonym (Tjej) skrev 2018-05-18 07:45:24 följande:

    Kondom skyddar inte mot hpv.


    Så...jag kan inte ha sex ens med kondom innan det läkt ut (förutsatt att det gör det)?? 
    Anonym (Läs på) skrev 2018-05-18 06:43:56 följande:

    Föresten, är det kondylom så kan det smitta om vårtorna sitter utanför kondomens område.


    Hon sa hpv. 

  • Anonym (Gynekolog)

    Alltså.. ungefär 80% av alla sexuellt aktiva människor bär på hpv viruset som bildar vårtor (kondylom) den är därför inte ens registrerad som någonting man måste anmäla. Du bär förmodligen på det redan sen innan och det är omöjligt att säga att du har fått det av just den killen då det kan ligga latent och kanske bryta ut om 5-10år.

    Det är ingen fara. Jag har det säkert förmodligen också.

    OM du får utbrott, åk till UM/Gyn och be om en kräm, sen försvinner dom och du kan köra på som vanligt igen.

Svar på tråden Fått hpv - ska jag säga nåt?