• Linnaaca

    Min man har sällan lust

    Lever sedan 10 år tillbaka i en relation med min man samt 2 barn i lågstadieåldern. Mitt stora problem är att min man sällan har lust till sex och när han väl vill är det väldigt lite förspel och inget efterspel. Han tycker inte om att hångla och vill knappt kyssa mig. Har pratat om detta otaliga gånger och att jag känner mig helt utsvulten på närhet, känslan av att vara åtrådd osv men blir ingen skillnad. Jag vet att jag har mycket större aptit på sex än han , vilket jag försökt förlika mig med även om det är svårt, men kombinationen av att han sällan Visar lust till mig och faktiskt i mina ögon aldrig heller vill älska med mig, så som jag tänker att älska innebär, gör att jag snart inte vet vad jag ska göra. Är det fler som har det så här?

  • Svar på tråden Min man har sällan lust
  • Fritz08

    Hej.

    Har han alltid haft dålig sexlust och inte visat sin kåthet för dig?

    Är han runt 50 kanske hans testosteronnivå har minskat och då även hans sexlust.

    Han kan enkelt testa hormonnivån hos husläkaren,

    Jag använder själv testosteron och är på hugget

  • Linnaaca

    Ja tyvärr har det nog alltid varit skralt på sexfronten. Han har ganska många år kvar till 50-strecket så handlar mest om att vi är osynkade. Min stora sorg är dock att han inte heller vill nått där emellan heller

  • Anonym (Line)
    Linnaaca skrev 2018-05-18 12:27:38 följande:

    Ja tyvärr har det nog alltid varit skralt på sexfronten. Han har ganska många år kvar till 50-strecket så handlar mest om att vi är osynkade. Min stora sorg är dock att han inte heller vill nått där emellan heller


    Har han aldrig haft speciellt stor sexlust så är det nog svårt att ändra. Skillnad om något hänt som gjort att det dalat, som stress eller liknande. Men har han alltid haft låg sexdrift är det ju sån han är bara, helt enkelt.

    Han kanske är "rädd" att kyssa dig och visa annan sorts närhet pga du tror att det ska leda till sex och han inte vill ge dig förhoppningar eller göra dig besviken?
  • Linnaaca

    Jag har oxå tänkt så, att jag inte vågar ligga på för att inte skrämma iväg honom. Har sagt till honom att jag kan avstå penetrerande sex, vilket inte är det viktigaste för mig, men jag har behov av närhet och bara få känna att han är intresserad och känner någon form av längta eller lust till mig. Men han vill inte kyssas när vi har sex heller, så de gånger vi har sex känner jag ibland att han likväl kunde varit med nån annan för det blir aldrig intimt o personligt

  • Anonym (Line)
    Linnaaca skrev 2018-05-18 13:31:13 följande:

    Jag har oxå tänkt så, att jag inte vågar ligga på för att inte skrämma iväg honom. Har sagt till honom att jag kan avstå penetrerande sex, vilket inte är det viktigaste för mig, men jag har behov av närhet och bara få känna att han är intresserad och känner någon form av längta eller lust till mig. Men han vill inte kyssas när vi har sex heller, så de gånger vi har sex känner jag ibland att han likväl kunde varit med nån annan för det blir aldrig intimt o personligt


    Mm det förstår jag att du vill. Hur är han med närhet tex på kvällarna framför teven, sitter han nära nångång, spontankramas han osv eller är det nästan ingen fysisk kontakt?

    Mitt ex ville inte heller kyssas. Han gjorde det första månaderna sen märktes det mer o mer att han inte ville det. Han ville inte kyssas (men pussar gick bra) och inte ge oralsex. Jag trodde att det berodde på mig och tyckte det var pinsamt. Tillslut frågade jag rakt ut men nej det berodde bara på hans känslighet mot allt. Han var känslig för mat, olika konsistenser, nya smaker osv han var känslig på så många sätt att jag inte orkade vara tillsammans mer. Men det berodde inte på bristen på kyssar. Däremot fick jag en förklaring på vad orsaken till det var vilket gjorde det lättare för mig att hantera, och tryggare för honom när jag sa att han inte behövde ge mig oralsex och att det inte var något jag saknade. Tänker att din man ändå har ett ansvar att tala om hur det ligger till och varför han inte visar dig närhet (menar inte sexlusten som jag tycker man ska respektera. Du ska inte behöva gå och gissa dig till vad som händer, och han skulle förmodligen må bättre om han sa som han känner och kan få stöd o förståelse hos dig. Han du försökt prata utan att fokusera på att han ska ändra sig eller att du är missnöjd? Han ni pratat utan "krav" på ändring, där du bara vill veta hur HAN känner för att ni ska komma varann närmre? Det blir lätt att man fokuserar på att en part är missnöjd och att den andra ska ändra sig, det blir mer av en kamp någon ska vinna än ett ömsesidigt samtal för att "hjälpa" varann. Jag vet att det är lätt för mig att säga men svårt att genomföra, speciellt när man är frustrerad och tycker man försökt med allt.
  • Deacon

    Det är förhållandevis få män som har låg sexlust där låga testonivåer är boven i sammanhanget. Tapppade själv lusten under en period och kollade i samband med detta testonivåerna som var utmärkta. För mig låg istället problemet i dieten (bantade under flera månader och åt för lite) och att jag hade sovit för lite under en längre period. När jag började äta mer kalorier (bra fetter) och tvingade mig i säng på kvällarna blev det snabbt bättre på lustsidan igen.

    Annars är vanliga orsaker stress, psykiska sjukdomar, relationsproblem, antidepressiv medicin, ett gäng kroppsliga sjukdomar och för lite sömn vanliga orsaker. Det kan så klart också vara så att han inte är intresserad av sex generellt eller specifikt med dig. Baserat på det du skriver finns det dock inte mkt som tyder på att det sistnämnda skulle vara problemet här.... snarare verkar han vara generellt ointresserad och inte riktigt förstå de behov av närvaro, bekräftelse och fysisk beröring som du har.... Det är synd för de behoven borde han kunna möta ganska väl utan att "tvigas" ha sex om just den biten är ointressant för honom i dagsläget. Hoppas det löser sig för er.

  • Linnaaca

    Tyvärr är det dåligt med närhet på kvällarna. Har sagt att jag behöver att han åtminstone tar på mig, lägger armen om eller själv tar initiativ till att kela lite. Han säger att han förstår och att han vill men de gånger vi haft bra samtal så händer ingenting och istället får jag som vanligt somna med hans rygg vänd mot mig. I slutändan handlar det om att jag känner mig ratad/dissad och funderar på allvar om han verkligen känner någon riktig lust till Mig, eller om d sexet vi har endast handlar om att han ibland kan vara kåt och fixar priblemet genom en snabbis med mig.

  • Årsta

    Svar till Ts, gifte mig med vad jag tyckte var väeldens vackraste kvinna. Knullade som kaniner i början. Men efter 3 år tröttnade jag och började knulla andra mest för spänningen, finns det möjlighet att din man är Aspergers och har svårt med närkontakt?

  • Anonym (Vet hur det känns)

    Kolla in anknytningsteori. Te.x boken Attatched. Gör ett test för att se vilken anknytning du resp din man har. När jag läser det du skriver så låter det som han är otrygg undvikande och du kanske mer åt det otrygga ambivalenta hållet. Jag upplever samma sak i mitt förhållande och när jag förstod hur anknytningsteori fungerar så förstod jag varför vi är som vi är. Det är både skönt och ledsamt på samma gång när man förstår att det inte är fel på en själv men att närheten inte kommer naturligt för ens partner. Tyvärr är det nog vi som söker närhet som lider mest i denna typ av förhållande...

    /D

  • Linnaaca

    Aldrig tänkt på om han har någon diagnos men eftersom allt funkade bra innan vi träffades o han hade både andra relationer o lite engångsligg så har jag inte uppfattar det som att närhet varit ett problem tidigare

Svar på tråden Min man har sällan lust