• JBJoanna

    annan folkbokföringsadress än mitt barn

    Hej!
    Vad händer om jag ska ha annan folkbokföringsadress än mitt barn (17 år)?  Jag ska leva tre dagar i en annan kommun med min nya sambo (och han ska ta hand om mitt barn under de tre dagarna). Under fyra dagar per vecka behöver jag jobba i annan kommun där jag har folkbokföring. Mitt barn ska gå till skolan där var bor min sambo. Kan jag har annan folkbokföringsadress???
    Tack för hjälpen
    Mvh Joanna
  • Svar på tråden annan folkbokföringsadress än mitt barn
  • Tremblement de Terre

    Jag förstår kanske inte frågan, men varför skulle det hända något? 

  • Tremblement de Terre

    Jag menar absolut inte att låta dryg, jag förstod bara inte vad du menar :)

  • Kjell2
    JBJoanna skrev 2018-05-18 12:04:08 följande:
    Hej!
    Vad händer om jag ska ha annan folkbokföringsadress än mitt barn (17 år)?  Jag ska leva tre dagar i en annan kommun med min nya sambo (och han ska ta hand om mitt barn under de tre dagarna). Under fyra dagar per vecka behöver jag jobba i annan kommun där jag har folkbokföring. Mitt barn ska gå till skolan där var bor min sambo. Kan jag har annan folkbokföringsadress???
    Tack för hjälpen
    Mvh Joanna
    Ja, ni kan ha olika folkbokföring.
  • riboflavin

    Du kan ha det men jag förstår inte syftet, om ni varaktigt ska bo i den nya kommunen och du veckopendlar för jobb till den gamla orten/jobborten så ska du ändå kunna vara folkbokförd där ni faktiskt bor, även om du sover på jobborten flera dagar i veckan.

    Det låter som om du ska ha så kallad dubbel bosättning, skatteverket avgör var det är lämpligast att du har din folkbokföring, men brukar i regel lägga den där övriga familjen bor, speciellt om det är där man tillbringar sina helger.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • JBJoanna

    Tack för svaret!

    Jag har min förstahandkontrakt lähenhet i den ort som jag ska vara 3-4 dagar och om jag ska byta adress de kommer att säga upp min lägenhet:/ (de tror att jag behöver det inte mer) men det stämmer inte. Min son ska gå i skolan från augusti i den andra kommunen (där bor min sambo). Jag undrar om det kan påverka någonting? Jag vill fortfarande spara min lägenhet därför att jag vet inte vad framtiden ska tillbringa :( Vad tror ni?

  • JBJoanna

    Jag bytade adress till annan kommun så jag kan vara registerad med mitt barn men att spara lägenhet behöver jag byta folkbokföring adress :( och nu undrar jag om jag eller mitt barn ska ha problem om jag ska göra det? Eller det spelar inte så stor roll? Vad tycker ni? Jag vet inte vad ska jag göra nu:/ 

  • Tremblement de Terre

    Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, särskilt inte eftersom ditt barn är så gammalt. Många flyttar hemifrån för att t ex gå i gymnasiet i den åldern.

  • riboflavin
    JBJoanna skrev 2018-05-18 14:27:37 följande:

    Tack för svaret!

    Jag har min förstahandkontrakt lähenhet i den ort som jag ska vara 3-4 dagar och om jag ska byta adress de kommer att säga upp min lägenhet:/ (de tror att jag behöver det inte mer) men det stämmer inte. Min son ska gå i skolan från augusti i den andra kommunen (där bor min sambo). Jag undrar om det kan påverka någonting? Jag vill fortfarande spara min lägenhet därför att jag vet inte vad framtiden ska tillbringa :( Vad tror ni?


    De kan ju försöka, men det saknas lagstöd för den typen av uppsägning. Om du nyttjar lägenheten på det sätt du förklarat här har de ingen rätt att säga upp dig. Med reservation för att avståndet mellan bostäderna är kort, då kan de med grund hävda att du saknar behov av övernattningslägenhet. Grundregeln för att få behålla en komplementbostad är att det är du som bor i lägenheten, och att den regelmässigt nyttjas på grund av studier, arbete eller motsvarande. Nyttjandegraden är något flytande, men de siffror jag sett är att man nyttjar lägenheten 2-3 gånger i veckan eller 80-100 dagar om året.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kjell2
    JBJoanna skrev 2018-05-18 14:27:37 följande:

    Tack för svaret!

    Jag har min förstahandkontrakt lähenhet i den ort som jag ska vara 3-4 dagar och om jag ska byta adress de kommer att säga upp min lägenhet:/ (de tror att jag behöver det inte mer) men det stämmer inte. Min son ska gå i skolan från augusti i den andra kommunen (där bor min sambo). Jag undrar om det kan påverka någonting? Jag vill fortfarande spara min lägenhet därför att jag vet inte vad framtiden ska tillbringa :( Vad tror ni?


    Det kan bli lite administrativt trassel med postgång, sjukvård mm.
  • JBJoanna

    Ska det påverka barn bidrag? Min son är 17 år gammal men han ska börja gymnasiet i augusti
    Tack för hjälpen

Svar på tråden annan folkbokföringsadress än mitt barn