• anna15

    Ibs, gallsten, uppblåst, hjälp

    Hej! 

    Mitt namn är Anna och jag är en 23årig sportig tjej.

    Jag har i 4 månaders tid upplevt smärtor i magen som läkarna har valt att kategorisera som IBS men jag är inte så säker:

    Allt började vid en penicillinkur (10 dagar heracellin) mot en hudinfektion i ett sår på foten. Magen vände då ut och in på sig och det var allt eller inget på toaletten. Efter den var slut så fortsatte jag att känna mig uppblåst och fick värk som kom smygandes, ovidkommande om jag åt eller inte. Sedan dess har jag varit på otaliga läkarbesök där de har letat efter cystor, kollat lever och njurvärden eftersom jag har mensvärksliknande smärtor i ländrygg och rygg.

    Smärtan kommer som i attacker och den sänker mig totalt. Känner mig riktigt sjuk och mår illa på ett sjukligt sätt, och den håller i sig i 1h eller mer för att sedan lugna sig. Får ont ikring revbenen och ryggen samt sidorna på magen. Så alltså inte direkt i magen. 

    Åt ceratezette tills för en månad sen eftersom jag läst att vissa får dålig mage av det, men efter att jag slutade har jag varken märkt försämring eller förbättring. Har uteslutit gluten och laktos en månad utan förbättring eller försämring. återinförde det igen utan minsta problem och skall även tillägga att det inte blir bättre eller sämre av viss mat, iaf inte som jag kan sätta fingret på. 

    Började äta probiotika och kan väl tycka att magsmärtan lagt sig lite eller så är det bara bättre vissa dagar. Jag vet varken in eller ut längre. Vaknar på morgonen och måste gå på toa och då är jag lös men inte diarré. Men när det är gjort så brukar det vara bra under dagen alltså inga akuta besök. Får dock ont i magen när jag blir riktigt kissnödig! Då mår jag även illa och får ofta huvudvärk och illamående. 

    Som sagt, de har sagt IBS men jag tror att det är något annat eftersom jag provat foodmap och försökt att se ifall jag reagerar på vissa livsmedel men icke. Har någon upplevt samma problem? har alltså diffus smärta i rygg och nedre delen av magen, ibland sura uppstötningar, huvudvärk och illamående och uppblåst mage. Börjar tro på gallblåsan men jag vet inte om det är såhär då? SNÄLLA HJÄLP jag vill ha mitt liv tillbaka.

  • Svar på tråden Ibs, gallsten, uppblåst, hjälp
  • Anonymous31

    Hmm... nu är jag en person som inte alltid minns 100 procent (jag har dåligt minne tyvärr). Men jag hade gallsten och inflammation i bukspottskörteln till följd av gallsten, och då hade jag dessa symtom som du beskriver.. Huggande smärta i magen och upp till revbenen. Smärta i ländryggen. Vissa smärtanfall som höll i sig så jag låg och vred mig i sängen och ingen position var bekväm, allt jag kunde göra var att genomlida smärtan. 

  • anna15
    Anonymous31 skrev 2018-05-19 12:41:52 följande:

    Hmm... nu är jag en person som inte alltid minns 100 procent (jag har dåligt minne tyvärr). Men jag hade gallsten och inflammation i bukspottskörteln till följd av gallsten, och då hade jag dessa symtom som du beskriver.. Huggande smärta i magen och upp till revbenen. Smärta i ländryggen. Vissa smärtanfall som höll i sig så jag låg och vred mig i sängen och ingen position var bekväm, allt jag kunde göra var att genomlida smärtan. 


    Åh tack för ditt svar. Ju mer jag läser desto mer börjar jag fundera på att det kanske är gallblåsan. 

    Resonerar såhär: Gallan har till uppgift att döda bakterier och hålla rätt klimat i tunntarmen. Om den inte funkar, ja då kanske man får överväxt av onda bakterier vilket leder till att probiotika funkar hyfsat för mig.


    Sen får jag ju så ont i attacker att jag inte kan stå. Vill bara dunka mig i ryggen/sidorna så att det "släpper", men efter ett tag släpper det... Känns som smärtor som brukar komma i samband med gallblåseproblem?

  • Anonymous31
    Det som läkarna sade hände mig var att en gallsten hade suttit sig för och täppt till i gallgången som i sin tur gjorde att jag fick inflammation i bukspottskörteln.

    Det var inflammationen som gjorde ont.

    Ja, de där smärtorna jag fick var så att jag inte kunde stå tillslut, jag fick krypa (bodde hos mina föräldrar då) till mina föräldrars sovrum för att det gjorde så ont.  Men smärtan kom och gick, men tillslut blev den mer och mer intensiv. 
  • Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2018-05-26 19:22:48 följande:
    Det som läkarna sade hände mig var att en gallsten hade suttit sig för och täppt till i gallgången som i sin tur gjorde att jag fick inflammation i bukspottskörteln.

    Det var inflammationen som gjorde ont.

    Ja, de där smärtorna jag fick var så att jag inte kunde stå tillslut, jag fick krypa (bodde hos mina föräldrar då) till mina föräldrars sovrum för att det gjorde så ont.  Men smärtan kom och gick, men tillslut blev den mer och mer intensiv. 
    Så det är möjligt att det du har är gallsten. 
Svar på tråden Ibs, gallsten, uppblåst, hjälp