• Äldre 19 May 09:31
    5488 visningar
    35 svar
    -5
    35
    5488

    Vad tycker ni om dessa? (tjejnamn)

    Som rubriken säger, vad tycker ni om dessa namn? Varför gillar/ogillar ni namnen, associationer etc.

    Aili
    Ariella
    Beatrice / Beatrix
    Emmeline
    Joceline / Josseline
    Juniper
    Mireia / Mireya
    Tamsin
    Venla

  • Svar på tråden Vad tycker ni om dessa? (tjejnamn)
  • Elderb­erry
    Äldre 19 May 09:47
    #1

    Beatrice/Beatrix gillar jag, gillar t.o.m. båda stavningarna. Tycker det är ett fint namn samt så känns det mysigt då det får mig att tänka på Beatrix Potter.

    De andra namnen är lite annorlunda, de flesta har jag aldrig hört förut.
    Joceline/Josseline tycker jag inte om, om det uttalas Josse-liiiin så kopplar jag det till det fula smeknamnet jag har haft för mitt namn (Josse) sammanfogat med lin, ser alltså ut som någon som gör sig rolig.
    Aili får mig att tänka på nåt språk, eller en sås, det är nog bara att det liknar de orden och inte att just den stavningen är något, men jag gillar det inte.
    Ariella fungerar, men det finns namn som slutar på -riella som jag gillar bättre.
    Emmeline känns lite som Josseline, fast är lite finare och ser inte ut som ett skämt. Känns som att folk kan höra fel och tro att namnet är Emelie.
    Juniper har jag aldrig riktigt tyckt om, men det är väl ett okej namn.
    Mireia/Mireya är inte riktigt min grej, det finns liknande namn som jag gillar bättre, Mirelle, Minea, Mira...
    Tamsin är jag helt övertygad om att jag bara har hört i en bok jag älskade som barn, så det namnet sitter lite närmare hjärtat. På en riktig person så skulle det väl fungera, lite ovanligt.
    Venla gillar jag inte. Av någon anledning så får det mig att tänka på ord som vinglig, ramla, vimsig, velig. Men också vänlig, semla... Då tycker jag att Vendela är mycket bättre.

  • Äldre 19 May 09:59
    #2
    Aili - för många vokaler för att namnet ska kunna uttalas på ett smidigt sätt.
    Ariella - vackert namn, luftens gudinna
    Beatrice / Beatrix - vackert namn, men helst stavningen  Beatrice, tror att man kommer att uppleva svårt att veta hur Beatrix ska uttalas - med eller utan x
    Emmeline - vackert namn men blir troligen Emmi i vardagslag
    Joceline / Josseline - ska uttalet vara "Josselin"  eller "Jocklin", oftast bättre om det inte blir någon osäkerhet där.
    Juniper - betoning på i eller på e? Ger helt olika intryck, tror att de flesta skulle anta att det var betoning på i. Betyder ju enbär på svenska, lite tveksamt
    Mireia / Mireya - tre vokaler på rad gör det svåruttalat.
    Tamsin - trevligt namn, kan både uttalas med betoning på a och på i utan att det blir konstigt, men lite tveksamt vilket som gäller.
    Venla - namnet i sig är helt ok, men ger direkt associationer till ordet venerisk, blir ju inte så trevligt då.

    Alltid ett kärt besvär att hitta lämpliga namn, något jag upptäckt att man ibland missar är att se till att säga namnen högt så man hör ur det låter. Helst att man också säger det tillsammans med det tänkta efternamnet. I vuxen ålder är det så man presenterar sig. Har man namnkombinationer som gör det svårt att höra skillnad på var förnamnet slutar och efternamnet börjar eller om det blir lite lustigt tillsammans så kan man ju tänka om.
    Lycka till i namnsökarjobbet!
  • Äldre 19 May 10:06
    #3

    Så här tycker jag om namnen:

    Aili - Gillar inte särskilt mycket. Tycker inte det verkar speciellt fint och det verkar konstigt.

    Ariella - Ganska fint. Men väldigt speciellt, på gränsen till konstigt.

    Beatrice/Beatrix - Gillar! Tycker det är ett väldigt vackert namn <3

    Emmeline - En aning fint men kan inte påstå att det är något jag skulle kunna påstå att jag gillar särskilt mycket, känns lite påhittat på nåt sätt. Föredrar väl i såna fall namn som: Emma, Emmie, Emilia, Emelie, Emily, Evelina, Eveline, Evelyn, Elina, Eline, Lina, Line osv...en fördel enligt mig med namnet Emmeline kan väl dock vara att man kanske kan ha typ Emmie/Emmy och det kan jag ju tycka vore fint

    Joceline/Josseline - Gillar inte speciellt mycket, visserligen en aning fint men känns för påhittat och tillkrystat. I så fall tycker jag mycket bättre om Jacqueline och Josefine, de tycker jag däremot är fina namn. Eller kanske Jasmine...

    Juniper - Gillar verkligen inte alls. Låter enligt mitt tycke jättekonstigt, ja helt knäppt om jag ska va helt ärlig, och påhittat och väldigt tillkrystat.

    Mireia/Mireya - Gillar inte speciellt mycket, tycker inte det är speciellt fint och tycker också det verkar lite konstigt. Skulle föredra Mira, Maja, Meja, Mirjam eller Maria eller liknande...

    Tamsin - Nja lite fint kanske, iaf på ett barn med nån typ av invandrarbakgrund/föräldrar med invandrarbakgrund. Gillar lite.

    Venla - Kan tycka det är fint och gulligt på ett sätt men samtidigt ändå lite konstigt. Kan tycka att Vendela skulle vara vackrare och bättre i så fall...

    I denna ordningen gillar jag namnen: 
    1. Beatrice
    2. Ariella
    3. Venla
    4. Tamsin
    5. Emmeline
    6. Joceline/Josseline
    7. Mireia/Mireya 
    8. Aili
    9. Juniper 

  • Äldre 19 May 10:18
    #4
    -1

    Jättefina namn!

    Jag gillar när man tar ut svängarna bort från dessa namn som våra förfäder hade
    vilket har blivit populärt senaste åren.
    Kul och bra förslag!!

  • Äldre 19 May 12:44
    #5

    Spännande att få höra vad ni tycker och tänker. Kan ju tillägga att inget utav namnen är påhittade. Tamsin är t.ex. brittiskt, Mireia spanskt, Joceline franskt etc...  

  • Äldre 19 May 12:48
    #6
    +1

    Beatrice är det enda jag gillar.

    Men jag har generellt svårt för ovanliga namn, gillar klassiska typ Ingrid, Anna, Karin, Sofia, Louise...

  • Kusin Krakel
    Äldre 19 May 12:52
    #7

    Jag gillar Beatrice. Även Beatrix är ok, rätt häftigt. Är dock så pass ovanligt att folk kan bli förvirrade över uttalet.

    I övrigt är det inte min typ av namn. Inte för att de är ovanligare utan för att det inte riktigt är min personliga namnsmak.

  • Äldre 19 May 13:05
    #8
    +1

    Ifall du är svensk tycker jag att Beatrice är det enda lämpliga förslaget

    Ifall du eller flickan i fråga har kopplingar till ett annat land tänker jag att följande går bra:

    Beatrix om det finns kopplingar till Frankrike eller Ungern

    Joceline / Josseline om det finns kopplingar till Frankrike

    Mireia om det finns kopplingar till Spanien eller Katalonien

    Tamsin om det finns kopplingar till Storbritannien

    Aili och Venla om det finns kopplingar till Finland

  • Äldre 19 May 13:22
    #9
    +1
    Aili - Tänker på en gammal tant, eller möjligtvis aioli. Skulle nog kunna vänja mig vid namnet med spontant gillar jag det inte. Ett lite liknande namn som jag gillar är Eila.

    Ariella - Associerar till den lilla sjöjungfrun eller tvättmedlet Ariel. Tyvärr inget namn jag tycker är fint, känns som att man ansträngt sig väldigt mycket för att hitta något unikt.

    Beatrice / Beatrix - Fina namn båda två, föredrar Beatrice. Känner även en person med stavningen Beatriz.

    Emmeline - Helt ok, men varför krångla till det? Emmelie är ju i princip samma namn fast enklare och mer vedertaget.

    Joceline / Josseline - Känns utländskt. Föredrar Joceline av dessa två. Känns som att det kommer att missförstås som Josefine. Kan inte säga att jag varken gillar eller ogillar namnet.

    Juniper - Nej. Ogillar. Vet inte varför, kanske för att bokstaven p känns helt felplacerad mitt i namnet.

    Mireia / Mireya - Ogillar dessa två. Tycker det finns andra bättre alternativ, tex Miriam, Marie, Maria.

    Tamsin - Lite osäker på hur det skulle uttalas. Tamm-sin? Tam-siin? Kan inte påstå att jag tycker att det är särskilt fint, tyvärr.

    Venla - Tycker det låter som Vendela, fast felstavat.

    Kanske är jag negativ men tyckte inte särskilt bra om några av namnen, förutom Beatrice. Känns som att man tagit helt vanliga fina namn och krånglat till dem för att bli lite mer unik. Kanske är min smak gammeldags men jag tror man gör barnet en otjänst om man ger det ett allt för krångligt namn. Talar av egen erfarenhet, har ett ovanligt namn som påminner om ett annat, mycket vanligare och jag får hela tiden rätta folk, min mailadress missuppfattas, bokningar kommer i fel namn etc. Hade hellre haft ett vanligare namn om jag fått välja själv, orkar inte byta dock :)
  • Äldre 19 May 13:49
    #10
    Stuppis1 skrev 2018-05-19 13:22:48 följande:
    Aili - Tänker på en gammal tant, eller möjligtvis aioli. Skulle nog kunna vänja mig vid namnet med spontant gillar jag det inte. Ett lite liknande namn som jag gillar är Eila.

    Ariella - Associerar till den lilla sjöjungfrun eller tvättmedlet Ariel. Tyvärr inget namn jag tycker är fint, känns som att man ansträngt sig väldigt mycket för att hitta något unikt.

    Beatrice / Beatrix - Fina namn båda två, föredrar Beatrice. Känner även en person med stavningen Beatriz.

    Emmeline - Helt ok, men varför krångla till det? Emmelie är ju i princip samma namn fast enklare och mer vedertaget.

    Joceline / Josseline - Känns utländskt. Föredrar Joceline av dessa två. Känns som att det kommer att missförstås som Josefine. Kan inte säga att jag varken gillar eller ogillar namnet.

    Juniper - Nej. Ogillar. Vet inte varför, kanske för att bokstaven p känns helt felplacerad mitt i namnet.

    Mireia / Mireya - Ogillar dessa två. Tycker det finns andra bättre alternativ, tex Miriam, Marie, Maria.

    Tamsin - Lite osäker på hur det skulle uttalas. Tamm-sin? Tam-siin? Kan inte påstå att jag tycker att det är särskilt fint, tyvärr.

    Venla - Tycker det låter som Vendela, fast felstavat.

    Kanske är jag negativ men tyckte inte särskilt bra om några av namnen, förutom Beatrice. Känns som att man tagit helt vanliga fina namn och krånglat till dem för att bli lite mer unik. Kanske är min smak gammeldags men jag tror man gör barnet en otjänst om man ger det ett allt för krångligt namn. Talar av egen erfarenhet, har ett ovanligt namn som påminner om ett annat, mycket vanligare och jag får hela tiden rätta folk, min mailadress missuppfattas, bokningar kommer i fel namn etc. Hade hellre haft ett vanligare namn om jag fått välja själv, orkar inte byta dock :)
    Finns ju dock inga idiotsäkra namn. Mitt eget namn är amerikanskt/franskt och välkänt i princip hela världen tack vare diverse kändisar etc, och är även ett vanligt namn i många länder, bl.a. Sverige. Trots det får jag ofta frågan om hur namnet stavas, och har sett det stavas på fler sätt än jag trodde var möjligt.  
    Även Oscar - som är ett av de absolut vanligaste i Sverige - lär ju många gånger få frågan om det är med C eller K. Att behöva förklara stavningen tycker jag inte är något jätteproblem, sålänge man inte gör sig till med flit (typ Aleczahnder etc). 

    Och som sagt - inget av namnen är påhittade eller tillkrånglade utan helt vedertagna namn utanför Sverige. För det finns ju faktiskt en värld utanför, finns fler alternativ än Anna, Maria och Mikael.  
Svar på tråden Vad tycker ni om dessa? (tjejnamn)