• Anonym (Lipsill)

    Sviken av kompis och partner

    Hej!

    Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller vad syftet med det här inlägget är men jag måste få ur mig det.

    För något år sen gjorde min tjej slut vi hade levt ihop i många år och anledningen va att hon inte var kär längre. Förhållandet hade sina upp och ner gångar och vi båda hade varit otrogna i början av relationen. Vi gick i samtal och försökte reda ut saker, egentligen är inte det en stor grej för mig om min partner har sex med andra och det kändes alltid som kärleken fanns där men hon har alltid haft svårt att hålla sig till sanningen men jag valde att acceptera det.

    Men som sagt hon gjorde slut och flyttade dagen efter. Det krossade mitt hjärta och jag gick in i ett oehört mörker, jag har egentligen bara en vän jag kan snacka med om sånt här så vi umgicks och snackade mycket och han tog med mig ut för att jag inte bara skulle sitta inne och grubbla. Efter ett tag gled jag och kompisen isär, jag träffade en ny tjej men insåg att jag inte kommit över den förra som var mitt livs kärlek så jag gjorde slut. Med tiden började jag komma tillbaka till livet och började må bra igen.

    Jag trodde jag kommit vidare i livet tills mitt ex hörde av sig och ville träffas, vilket vi gjorde och alla känslor kom tillbaka. Jag bestämde mig för att acceptera känslorna och försöka leva med det här. I samma veva dök min kompis upp livet igen och vi började umgås och jag berättade allt det här för honom.

    För någon dag sen satt vi och snackade om livet och relationer och från ingenstans sa han att mitt ex inte va en bra tjej och att jag inte borde träffa henne mer. Han har aldrig sagt något liknande tidigare och jag undrade varför? Han sa att han måste berätta en sak, att mitt ex tagit kontakt med honom när vi gjort slut och ville ligga men han inte gjort det. Lät det va men under kvällen ville han prata om henne hela tiden och frågade massa saker och sa att hon inte va något att ha. Till slut fick jag nog och frågade varför han inte sagt något tidigare och varför han inte sa hela sanningen och fick nån förklaring att han inte ville såra mig och han ville veta vad hon sagt men att det inte hänt något.

    Jag har sagt att det är okej men egentligen mår jag skit dåligt! Att mitt ex försökt/legat med min vän har jag förståelse för om hon inte har några känslor eller respekt för mig hon har gjort samma mot sina vänner. Men att min kompis gjort så känns fruktansvärt jag har ingen annan och skulle han sagt som det va från början hade det känns mer okej och nu vet jag inte vad jag ska göra!?

    Förlåt för långt inlägg!

  • Svar på tråden Sviken av kompis och partner
  • Rudbeckius

    Försök förlåta. Känn efter. Var rädd om dig själv. Fundera på hur du vill ha det med ex och kompis. Kan du skratta åt eländet?

    Allla fuckar vi ur ibland. De vill ju ha dig och bryr sig om dig, fast ojämnt och på knäppa sätt.

    Du borde nog skaffa fler bästa vänner och ny tjej framöver, eller vad tror du?

  • Anonym (Lipsill)
    Rudbeckius skrev 2018-05-20 09:26:05 följande:

    Försök förlåta. Känn efter. Var rädd om dig själv. Fundera på hur du vill ha det med ex och kompis. Kan du skratta åt eländet?

    Allla fuckar vi ur ibland. De vill ju ha dig och bryr sig om dig, fast ojämnt och på knäppa sätt.

    Du borde nog skaffa fler bästa vänner och ny tjej framöver, eller vad tror du?


    Jag önskar att jag kunde skratta åt det men känner mig helt paj i huvudet av det. Jag vill inte sätta mig på höga hästar och dömma andra människor, jag själv är gör min beskärda del av dumheter och tror problemet ligger hos mig att inte kunna acceptera det som är utan att älta saker.

    Att träffa nya vänner är nog inte möjligt för mig och för att få ett bra och kärleksfullt förhållande måste jag först komma över mitt gamla, vilket verkar omöjligt. Jag har tänkt att dejta för det är roligt inte för att leta ett nytt förhållande men det känns bara bra för stunden sen blir det som en ond spiral.
  • Anonym (Lipsill)
    Rudbeckius skrev 2018-05-20 13:38:19 följande:

    Kramar. Livet är tufft. Kämpa. Lycka till.


    Tack!?
  • Rudbeckius
    Anonym (Lipsill) skrev 2018-05-20 13:55:05 följande:

    Tack!?


    Önskar jag kunde ge lindrande råd. Har inga bra tycker jag. Livet strular till sig. Man måste sörja och acceptera. Kasta inte bort reaktioner för hastigt men var tydlig med dina gränser och ditt värde.
  • Anonym (Lipsill)

    Jag tror det finns generera tips och råd för hur man bör hantera sådana här situationer men inget hjälper just nu i början, det bara värker i hjärtat och massa ångest! Jag tror det går över med tiden och vill lära mig att acceptera och gå vidare men just nu har jag inte energi för det och är rädd för att bli ensam!

    Jag är så glad att du tar dig tid och läser och svarar, på så sätt får jag ur mig mycket tankar genom att skriva ner dom och bolla med någon annan så återigen tack!

  • Rudbeckius

    Det finns en sajt om sorgbearbetning typ sorg.se. Läs lite där.

    Hoppas att du gett kompis och tjejen någon sorts signal om att ni kan umgås framöver men att du behöver tid att smälta det här som hänt?

  • Anonym (Lipsill)

    Har du liknande erfarenheter och i så fall hur hanterade du det?

    Krishantering har jag erfarenhet av är troligtvis bästa sättet att gå vidare men jag har svårt att acceptera saker och gå vidare vill gärna alltid veta mer istället för att släppa och bara låta det va men träning ger kanske färdighet.

    Har inte hintat i någon riktning då jag inte vet hur jag vill göra ännu. Hade du haft kvar relationerna i samma situation?

  • Anonym (man)

    Jag tycker du har jävligt fel och låter dig styras helt av dina känslor för ditt ex som för övrigt inte bryr sig ett sklit om dig,medan du springer omkring och trånar efter henne och fuckar upp ditt liv och din relation till dina vänner pga henne. Hon skrattar nog gott åt dig kan jag tänka mig.

    Jag tycker man ska bedöma människor efter vad de GÖR inte vad de säger. Så vad har div vän ipraktiken gjort ( i praktiken så som utanföe siona sårade känslor och svartsjuka, sett på ett objektivt sätt)

    1) Han kunde dargit över henne och fått sig ett skönt knull men lät bli för DIN skull, +1 till honom.

    2) Han kunde ha fegat och låtit det vara för att slippa problem men valde att berätta det. +1 till honom igen

    3) Han lät bli att berätta det för dig tidigare, -1

    4) Han ser hur du kryper omkring efter henne och hur du låter henne fucka upp ditt liv och försöker förmå dig att slöppa det. +1 igen

    Som jag ser det så ligger han på plus och har gjort mer än vad många bekvämare vänner skulle gjort. Den som däremot verkar ha stora problem är DU.
    Din vän har gett dig svart på vitt på att kvinnan som du kryper omkring på alla fyra för inte är värd det, det borde du tacka honom för istället för att sura. Dessutom borde du fråga dig själv varför du gåt omkring och trånar efter en tjej som tydligen inte bryr sig ett skit om dig och vill knulla dina vänner? Jag tycker du borde jobba med dig själv istället för att lägga det på dina vänner. För det enda du kommer åstadkomma med det är att du forlorar både flickvän OCH vänner. Om du inte klarar det själv så är det kanske läge att säka hjälp för det.

  • Rudbeckius
    Anonym (Lipsill) skrev 2018-05-20 15:21:15 följande:

    Har du liknande erfarenheter och i så fall hur hanterade du det?

    Krishantering har jag erfarenhet av är troligtvis bästa sättet att gå vidare men jag har svårt att acceptera saker och gå vidare vill gärna alltid veta mer istället för att släppa och bara låta det va men träning ger kanske färdighet.

    Har inte hintat i någon riktning då jag inte vet hur jag vill göra ännu. Hade du haft kvar relationerna i samma situation?


    Jag skulle vara rädd om min relation med polaren. Jag tycker mig se att kvinnor inte alltid är att lita på. Det är mycket lättare att hitta kvinnor än nya nära vänner i mitt liv. Jag är dock rätt social och konstigt nog attraktiv. Den som svikit mig allra mest i mitt liv var mitt livs längsta kärleksrelation. Hon blev introvert och stressad över stora barn och valde då att dumpa mig, kort förklaring.

    Bröder före brudar - bros before hoes
  • Anonym (Lipsill)
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 16:05:22 följande:

    Jag tycker du har jävligt fel och låter dig styras helt av dina känslor för ditt ex som för övrigt inte bryr sig ett sklit om dig,medan du springer omkring och trånar efter henne och fuckar upp ditt liv och din relation till dina vänner pga henne. Hon skrattar nog gott åt dig kan jag tänka mig.

    Jag tycker man ska bedöma människor efter vad de GÖR inte vad de säger. Så vad har div vän ipraktiken gjort ( i praktiken så som utanföe siona sårade känslor och svartsjuka, sett på ett objektivt sätt)

    1) Han kunde dargit över henne och fått sig ett skönt knull men lät bli för DIN skull, +1 till honom.

    2) Han kunde ha fegat och låtit det vara för att slippa problem men valde att berätta det. +1 till honom igen

    3) Han lät bli att berätta det för dig tidigare, -1

    4) Han ser hur du kryper omkring efter henne och hur du låter henne fucka upp ditt liv och försöker förmå dig att slöppa det. +1 igen

    Som jag ser det så ligger han på plus och har gjort mer än vad många bekvämare vänner skulle gjort. Den som däremot verkar ha stora problem är DU.

    Din vän har gett dig svart på vitt på att kvinnan som du kryper omkring på alla fyra för inte är värd det, det borde du tacka honom för istället för att sura. Dessutom borde du fråga dig själv varför du gåt omkring och trånar efter en tjej som tydligen inte bryr sig ett skit om dig och vill knulla dina vänner? Jag tycker du borde jobba med dig själv istället för att lägga det på dina vänner. För det enda du kommer åstadkomma med det är att du forlorar både flickvän OCH vänner. Om du inte klarar det själv så är det kanske läge att säka hjälp för det.


    Det ligger mycket i det du säger och jag behöver höra det också för jag fastnar i mina tankar och självömkan även om jag inte håller med i allt du skriver.

    Ur ett praktiskt perspektiv håller jag med men känslorna är ändå där och påverkar mig och ja jag är svag och kan inte hantera dem på ett sunt sätt jag ältar saker och har svårt att släppa det.

    Att jag behövde hjälp var länge sen jag insåg och sökte och jobbar fortfarande med mig själv och för mig tar det lång tid. Jag vet inte hur jag ska hantera mig själv och mina känslor och att hon skrattar gott åt mig stämmer säkert och har gjort länge och jag forsätter krypa för henne ändå. Har du varit med om liknande situation och hur hanterade du det?
  • Rudbeckius
    Anonym (Lipsill) skrev 2018-05-20 16:50:56 följande:

    Det ligger mycket i det du säger och jag behöver höra det också för jag fastnar i mina tankar och självömkan även om jag inte håller med i allt du skriver.

    Ur ett praktiskt perspektiv håller jag med men känslorna är ändå där och påverkar mig och ja jag är svag och kan inte hantera dem på ett sunt sätt jag ältar saker och har svårt att släppa det.

    Att jag behövde hjälp var länge sen jag insåg och sökte och jobbar fortfarande med mig själv och för mig tar det lång tid. Jag vet inte hur jag ska hantera mig själv och mina känslor och att hon skrattar gott åt mig stämmer säkert och har gjort länge och jag forsätter krypa för henne ändå. Har du varit med om liknande situation och hur hanterade du det?


    Ältar är så jäkla trist och jobbigt men fungerar så att det rensar upp till sist om du inte fastnar.

    Ta en stund idag och tänk runt känslan ARG, sedan LEDSEN, sedan RÄDD osv. Lek med tankar runt hämnd, ursäkter och andra fantasier. Försök tänka över sådant du är glad och tacksam för trots allt. Upprepa länge och många dagar till det inte känns jobbigt mer. Fastna inte bara i bitterhet - där vill ingen stanna.
  • Anonym (man)
    Anonym (Lipsill) skrev 2018-05-20 16:50:56 följande:
    Det ligger mycket i det du säger och jag behöver höra det också för jag fastnar i mina tankar och självömkan även om jag inte håller med i allt du skriver.

    Ur ett praktiskt perspektiv håller jag med men känslorna är ändå där och påverkar mig och ja jag är svag och kan inte hantera dem på ett sunt sätt jag ältar saker och har svårt att släppa det.

    Att jag behövde hjälp var länge sen jag insåg och sökte och jobbar fortfarande med mig själv och för mig tar det lång tid. Jag vet inte hur jag ska hantera mig själv och mina känslor och att hon skrattar gott åt mig stämmer säkert och har gjort länge och jag forsätter krypa för henne ändå. Har du varit med om liknande situation och hur hanterade du det?
    Nej, men jag har varit med om en otrogen partner som jag bad dra åt helvete. Jag var väldigt kär i henne och det tog en stund att bearbeta. Ibland måste man bara lägga sina känslor åt sidan och göra det som krävs även om det gör ont.

    I ditt fall var är det kanske svårare eftersom beslutet att skiljas kom från henne inte från dig, men å andra sidan är man otrogen så har man nog ratat sin partner ändå och dessutom passat på att pissa honom i fejset på vägen ut Flört

    Jag tycker som sagt din kompis agerat hedersvärt genom att dels tacka nej till hennes inviter, tala om det för dig trotts att han förmodligen visste vad det skulle leda till och försöka förmå dig att släppa henne. Han har agerat betydligt mer respektfullt och lojalt än vad många andra skulle gjort. Om du läser runt lite här så kommer du lägga märke till att folk inte verkar ha det minsta problem med att knulla varandras vänner, flick och pojkvänner, syskon, grannar, eller vad som helst som har en puls. Vänner med karaktär och moral ska man vara rädd om, de verkar vara väldigt sällsynta.

    Bra att du sökt hjälp och jobbar med dig själv, men du behöver nog också släppa kontakten med ditt ex helt och hållet. Det håller dina känslor vid liv och för inget gott med sig. Bryt helt och hållet. Inte ett ord, inte ett sms, mail, samtal... ingenting. Det är klart att känslorna inte kommer svalna när du hela tiden matar dem? Vad säger terapeuten?
  • Anonym (man)
    Rudbeckius skrev 2018-05-20 17:07:59 följande:
    Ältar är så jäkla trist och jobbigt men fungerar så att det rensar upp till sist om du inte fastnar.

    Ta en stund idag och tänk runt känslan ARG, sedan LEDSEN, sedan RÄDD osv. Lek med tankar runt hämnd, ursäkter och andra fantasier. Försök tänka över sådant du är glad och tacksam för trots allt. Upprepa länge och många dagar till det inte känns jobbigt mer. Fastna inte bara i bitterhet - där vill ingen stanna.
    Håller med om att bitterhet inte är bra att fastna i, dock är ilska ett bra verktyg att ta sig ur rädsla och ledsenhet. Jag tror det kan ge en liten knuff framåt. Dock ingen man bör låta övergå i bitterhet.
  • Anonym (A)
    Rudbeckius skrev 2018-05-20 09:26:05 följande:
    Försök förlåta. Känn efter. Var rädd om dig själv. Fundera på hur du vill ha det med ex och kompis. Kan du skratta åt eländet?

    Allla fuckar vi ur ibland. De vill ju ha dig och bryr sig om dig, fast ojämnt och på knäppa sätt.

    Du borde nog skaffa fler bästa vänner och ny tjej framöver, eller vad tror du?
    Håller med
Svar på tråden Sviken av kompis och partner