• Äldre 20 May 13:20
    4194 visningar
    4 svar
    4
    4194

    Förstorade lymfkörtlar

    Någon mer som har kroniskt förstorade lymfkörtlar?

    Jag har 2 på nedre sidan av nacken sen har jag en uppe i nacken där det är som en skål typ, precis vid hårfästet. De är inte stenhårda utan gummiaktig men sitter fast. Haft dom i flera månader nu och ibland blir de mindre o jättemjuka o rörliga sen kan de svälla upp till ca 1cm och bli fastare men ändå som gummi. Den längst upp i nacken har jag som en finne/hårsäckinrlammation precis ovanför så vet inte om det kan vara anledningen till den..

    Sen har jag några stycken som är som ärtor i ljumskarna som beter sig likadant? De krymper o blir mjuka som smör nästan o sen sväller de o blir lite hårdare.

    Samma sak bakom örat på vardera sida, sväller och sen efter några veckor minskar de (dock försvinner dom helt)

    Varför blir de så? Kan man ha ?kroniskt förstorade körtlar?? Alltså att de inte försvinner helt och hållet.?

    Känner mig inte sjuk alls förutom att hela familjen är snuvig nästintill hela tiden.. har varit till doktorn som sa att de va normalt och att jag ska komma tillbaka om de inte försvinner vilket var för 6 månader sen. De gör inte ont, bara dom jag får bakom öronen när de väl svullnar.

    Någon mer som har svullna lymfkörtlar? Gjorde misstaget att googla det och nu har man lite ångest....

  • Svar på tråden Förstorade lymfkörtlar
  • Äldre 20 May 13:22
    #1

    Den som är längst upp i nacken är som en kidneyböna medan resten är som ärtor/riskorn

  • Anonym (USK)
    Äldre 20 May 19:39
    #2

    Står de ut eller ligger de under huden? Ömmar de eller saknar de känsel?

    Lymfkörtlar ändrar regelbundet hårdhet/mjukhet och storlek beroende på slagg som samlas runt omkring, virus, infektioner eller reaktioner kring området i fråga.

    Har du eller har du haft körtelfeber förut? Jag har personligen en lymfkörtel som alltid känns (men som är mjuk och aldrig svullen) på halsen, den är under huden, som är permanent så pga. körtelfeber som jag hade för flera år sen. Den är dock absolut inte abnormalt stor.

    Oavsett så bör du uppsöka en läkare om du genuint undrar. 

  • Äldre 20 May 21:11
    #3
    Anonym (USK) skrev 2018-05-20 19:39:39 följande:

    Står de ut eller ligger de under huden? Ömmar de eller saknar de känsel?

    Lymfkörtlar ändrar regelbundet hårdhet/mjukhet och storlek beroende på slagg som samlas runt omkring, virus, infektioner eller reaktioner kring området i fråga.

    Har du eller har du haft körtelfeber förut? Jag har personligen en lymfkörtel som alltid känns (men som är mjuk och aldrig svullen) på halsen, den är under huden, som är permanent så pga. körtelfeber som jag hade för flera år sen. Den är dock absolut inte abnormalt stor.

    Oavsett så bör du uppsöka en läkare om du genuint undrar. 


    De syns inte utanpå huden, även om jag lutar nacken åt sidan så huden sträcks så syns de inte, utan man måste trycka runt lite för att hitta dom, de är inte ömma de som är på halsen eller i ljumsken, dom bakom öronen brukar vara ömma någon dag sen går det över, läste att de räknas som svullna ifall de är 2cm + men de är de ju inte... max 1cm.

    Aldrig haft körtelfeber vad jag vet, tog snabbsänka på vc som var normal och blodprov

    Lider av undervikt så jag har knappt något fett över så jag känner typ varenda liten grej överallt på kroppen, om de kanske är lättare att hitta då?

    Körteln som är i skålen av nacken bredvid nackkotan är typ som en ärta och sitter fast, men när man trycker på den så är den gummiaktig precis som de andra,

    Hade en otrolig halsfluss i november 2017 både jag och sambon som höll i sig i 2 veckor , kunde inte prata, äta, tappade rösterna m.m och sedan direkt efter fick jag bröstinfektion i 2 veckor och då svullnade körtel i armhålan upp men den försvann efter någon vecka.

    Vet inte om de kan ha svullnat då och sedan har de Inte gått tillbaka än, om de ens kommer göra det... körtlarna bakom öronen försvann helt för någon dag sedan iallafall
  • Anonym (USK)
    Äldre 20 May 21:22
    #4
    Zerre skrev 2018-05-20 21:11:08 följande:
    De syns inte utanpå huden, även om jag lutar nacken åt sidan så huden sträcks så syns de inte, utan man måste trycka runt lite för att hitta dom, de är inte ömma de som är på halsen eller i ljumsken, dom bakom öronen brukar vara ömma någon dag sen går det över, läste att de räknas som svullna ifall de är 2cm + men de är de ju inte... max 1cm.

    Aldrig haft körtelfeber vad jag vet, tog snabbsänka på vc som var normal och blodprov

    Lider av undervikt så jag har knappt något fett över så jag känner typ varenda liten grej överallt på kroppen, om de kanske är lättare att hitta då?

    Körteln som är i skålen av nacken bredvid nackkotan är typ som en ärta och sitter fast, men när man trycker på den så är den gummiaktig precis som de andra,

    Hade en otrolig halsfluss i november 2017 både jag och sambon som höll i sig i 2 veckor , kunde inte prata, äta, tappade rösterna m.m och sedan direkt efter fick jag bröstinfektion i 2 veckor och då svullnade körtel i armhålan upp men den försvann efter någon vecka.

    Vet inte om de kan ha svullnat då och sedan har de Inte gått tillbaka än, om de ens kommer göra det... körtlarna bakom öronen försvann helt för någon dag sedan iallafall
    Jag förstår. Om de inte syns, inte är svullna osv. är det ju ingen fara. Det är fullt normalt att kunna känna lymfkörtlar men de ska inte vara hårda och väldigt förstorade. Det är ju dessutom ingen fara om du tagit blodprover/sänka som varit normala. :) Om du känner dig orolig - tveka inte att kontakta din vårdcentral igen!
Svar på tråden Förstorade lymfkörtlar