• miamariapetersson

    Essentiella oljor

    Hej, 

    Tänkte kolla om någon av er här inne har erfarenhet av essentiella oljor (eteriska oljor) och om ni blivit hjälpta på något vis?

    Skulle vara intressant att höra :)

    Själv har jag märkt STOR skillnad sedan jag började för några månader sedan, på hyn, menscykeln, mer energi och massa mer :)


    Hälsa på naturlig väg, www.mydoterra.com/miamariapetersson
  • Svar på tråden Essentiella oljor
  • CarinaL26

    Har det någon verkan så är det ren placeboeffekt. Det finns ingenting i deras egenskaper som skulle ha den direkta effekt de påstås ha. Rent kvacksalveri med andra ord.

  • miamariapetersson
    CarinaL26 skrev 2018-05-20 13:33:39 följande:

    Har det någon verkan så är det ren placeboeffekt. Det finns ingenting i deras egenskaper som skulle ha den direkta effekt de påstås ha. Rent kvacksalveri med andra ord.


    Intressant att du tycker det bara är ren placebo-effekt.
    Bara undrar, skulle du säga att grönsaker och frukts påverkan på vår hälsa också bara är placebo?

    Här är en intressant artikel om forskning på eteriska oljor:
    sanolife.co.uk/blog/science-essential-oils/
  • CarinaL26
    miamariapetersson skrev 2018-05-20 16:25:10 följande:

    Intressant att du tycker det bara är ren placebo-effekt.

    Bara undrar, skulle du säga att grönsaker och frukts påverkan på vår hälsa också bara är placebo?

    Här är en intressant artikel om forskning på eteriska oljor:

    sanolife.co.uk/blog/science-essential-oils/


    Grönsaker vet man vad de innehåller samt ämnenas effekt på kroppen är välkända och vetenskapligt fastslagna. Exempelvis vitaminer, järn osv.

    Vad i essentiella oljor är vetenskapligt fastslaget hur de påverkar kroppen?
  • miamariapetersson
    CarinaL26 skrev 2018-05-20 21:38:44 följande:
    Grönsaker vet man vad de innehåller samt ämnenas effekt på kroppen är välkända och vetenskapligt fastslagna. Exempelvis vitaminer, järn osv.

    Vad i essentiella oljor är vetenskapligt fastslaget hur de påverkar kroppen?

    Till exempel innehåller Frankincenseoljan många monoterpener. Och terpener är rätt välkända vad de har för effekter. 

    Oljor innehåller också sequiterpener, alkoholer, estrar m.m.


     


    Det finns massvis med forskning som visar hur oljor påverkar våra receptorer, signalsubstanser m.m. Men jag kommer inte övertala dig, alla får tro va dem vill :)


     


    Hälsa på naturlig väg, www.mydoterra.com/miamariapetersson
  • CarinaL26
    miamariapetersson skrev 2018-05-21 20:18:46 följande:

    Till exempel innehåller Frankincenseoljan många monoterpener. Och terpener är rätt välkända vad de har för effekter. 

    Oljor innehåller också sequiterpener, alkoholer, estrar m.m.

     

    Det finns massvis med forskning som visar hur oljor påverkar våra receptorer, signalsubstanser m.m. Men jag kommer inte övertala dig, alla får tro va dem vill :)

     


    Du behöver inte övertala mig men kom gärna med referenser från vetenskapliga tidskrifter som styrker de effekter du påstår.
  • linani

    Till att börja med, det heter eteriska oljor på svenska

    Hur har du använt oljorna för att påverka din menscykel och energinivå?

    Min egen erfarenhet är främst eteriska oljor som hudvård, samt att använda deras dofter för att påverka sinnesstämningen. Jag tror inte på aromaterapi som att det kan bota djupare problem, men däremot att lavendel (åtminstone för mig) känns lugnande, citrus uppiggande och vanilj varmt och betryggande. 

  • miamariapetersson
    CarinaL26 skrev 2018-05-21 22:11:44 följande:
    Du behöver inte övertala mig men kom gärna med referenser från vetenskapliga tidskrifter som styrker de effekter du påstår.

    Här är en vetenskaplig artikel som stödjer vad jag skrev om Frankincense: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17970299


    Och här är ännu en artikel om vad Frankincense innehåller:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12710734


    Hälsa på naturlig väg, www.mydoterra.com/miamariapetersson
Svar på tråden Essentiella oljor