• Äldre 20 May 18:26
    4282 visningar
    5 svar
    5
    4282

    Lönande investera i vanliga frimärken?

    Lönar det sig att köpa kartor & liknande med vanliga frimärken man har när man skickar vanliga brev m.m. till att spara som investeringar?

    Behåller de värdet de har när man köper dem eller tappar eller ökar de i värde?


    frimärken investera
  • Svar på tråden Lönande investera i vanliga frimärken?
  • Äldre 23 May 22:42
    #1

    Nu är jag kanske fel person att svar men dagsläget så tro jag inte det nej. försökte själv sälja min frimärkssamling för något år sedan. Gick inte.

  • Äldre 24 May 11:21
    #2

    Hej!
    Att sälja frimärkssamling är ju inte samma sak som att investera i frimärken.

    Om man köpte frimärken innan dom höjdes så har dom ju ökat i värde.
    Innan 1 januari kostade dom 7:- sen 1 januari höjdes dom till 9:-

    Hittade gamla frimärken som hade kostat 1:80 dom gäller fortfarande och dom kan man skicka tyngre post på också.
    Om man skickar mycket brev så är det absolut lönande.
    Vi köpte 500st 31 december vilket har sparat 1000:- åt oss.

  • Äldre 24 May 14:29
    #3

    Behöver man inte sätta på fler frimärken om man använder äldre märken. De kanske behåller värdet de hade när man köpte dem men det går väl inte att skicka lika mycket för dem som med nyare?

    Nu kostar det väl 9 kr att skicka upp till 100g eller vad det är för vikt märkena gäller för. Om man har ett brev på 100g behöver man väl klistra på ett 9 krs frimärke eller räcker det med ett 7 krs?

    Är det inte som med gamla sedlar & mynt, att de behåller värdet de hade från början om de inte har plockats bort ur systemet. Men man får ju inte lika mycket för dem som man fick längre bakåt i tiden.

    1 st märke av äldre modell gäller väl inte för samma vikt som 1 st av nyaste modell?


    frimärke frimärken
  • Äldre 24 May 15:25
    #4
    karlsson n skrev 2018-05-24 14:29:14 följande:

    Behöver man inte sätta på fler frimärken om man använder äldre märken. De kanske behåller värdet de hade när man köpte dem men det går väl inte att skicka lika mycket för dem som med nyare?

    Nu kostar det väl 9 kr att skicka upp till 100g eller vad det är för vikt märkena gäller för. Om man har ett brev på 100g behöver man väl klistra på ett 9 krs frimärke eller räcker det med ett 7 krs?

    Är det inte som med gamla sedlar & mynt, att de behåller värdet de hade från början om de inte har plockats bort ur systemet. Men man får ju inte lika mycket för dem som man fick längre bakåt i tiden.

    1 st märke av äldre modell gäller väl inte för samma vikt som 1 st av nyaste modell?


    1 frimärke gäller upp till 50g
    De gamla som kostade 7 kr gäller som de som kostar 9 kr.
    Inte som med mynt och sedlar.
  • Äldre 26 May 12:14
    #5

    Sist jag kollade med Posten - det i och för sig ett tag sedan - så var det så här att om frimärken har en valör, alltså ett krontal, tryck på sig så gäller det värdet.

    Frimärken utan valör, de kallades förut Rabattmärken och är väl numera märkta Sverige Brev, gäller som det porto de är avsedda för. Det går alltså utmärkt att skicka ett 100 grams brev med ett rabattfrimärke som kostade 1,90 på den tiden.

    För att sedan komplicera det lite så finns det rabattfrimärken som har en valör stämplad på sig. Då får man läsa på häftets omslag vad som gäller - om man har häftet kvar.

    Men frimärken som investering, alltså satsa kapital och förvänta sig en avkastning, det fungerar nog inte. Möjligen med de allra dyraste samlarfrimärkena, men de hittar man ju inte i butiken.

    Jag gav upp frimärkssamlandet redan i unga år: jag fick en stor hög med gamla frimärken efter en avliden släkting. Frimärken från 1900 - 1930 ungefär. När jag sedan kollade upp dem i frimärks-Facit så var nästan alla värda 15 öre! 

Svar på tråden Lönande investera i vanliga frimärken?