• Namnet

    Råd inför bilköp

    Hej!

    Skulle behöva lite råd inför bilköp :)

    Är ensamstående och tänker mig någon typ av halvkombi med plats för 1 bakåt- och 1 framåtvändstol utan att man få sitta i knät på varann men vill inte ha en kombi då jag har det idag och den känns onödigt stor.

    Kör kortare sträcker och några gånger i halvåret ca 60 mil till släkten. Tänker mig en bensinbil.

    Har kollat på märken som bla Wolkswagen, Toyota, Audi, Kia, Hur är dessa? Någon att undvika?

    Har haft volvo innan och var nöjd men kändes alldeles för stor, tung och dyr att köra och äga och nu senast haft ford men den står mer på verkstaden än på vägen...

    Nu står jag i ett vägskäl och behöver lite råd...

    Antingen tänker jag mig en ca 8-10 år gammal bil som kanske gått runt 10-15 000 mil och jag kan köpa utan att behöva ta lån, runt 50-70 000:-

    Eller

    En nyare bil ca 3-5 år som gått 5-10 000:- i prisklassen 80-120 000:- och då ta lån på halva summan.

    Kan inget om bilar och vill bara att det ska rulla på... Hur hade ni gjort i mitt läge? För- nackdelar med valen? Vad ska jag titta på när jag letar bil?

    Skrev inget om utrustning osv då jag inte är jätte kräsen på det utan mer vill ha en säker trygg bil men en radio med bluetooth alt aux ingång, gärna parkeringssensor, urkopplingsbar airbag passagerarsidan och elhissar bak är något jag tänkt mig :)

    Tackar!

  • Svar på tråden Råd inför bilköp
  • snedtak

    Det beror ju lite på vilken bil du hittar, men Toyota brukar få bra betyg i pålitlighet, kundnöjdhet m.m. Dvs. går inte sönder så ofta och går bra att laga. Däremot kan jag inte tipsa om ngn särskild modell.

  • Akira Öken

    Har haft Toyota i många år och är mycket nöjd! Låter som att en Toyota Auris skulle vara perfekt för dig.

    Generellt innebär ju en nyare bil färre turer till verkstaden än om du köper en äldre.


  • Anonym (Q)
    Namnet skrev 2018-05-20 21:51:10 följande:

    Hej!

    Skulle behöva lite råd inför bilköp :)

    Är ensamstående och tänker mig någon typ av halvkombi med plats för 1 bakåt- och 1 framåtvändstol utan att man få sitta i knät på varann men vill inte ha en kombi då jag har det idag och den känns onödigt stor.

    Kör kortare sträcker och några gånger i halvåret ca 60 mil till släkten. Tänker mig en bensinbil.

    Har kollat på märken som bla Wolkswagen, Toyota, Audi, Kia, Hur är dessa? Någon att undvika?

    Har haft volvo innan och var nöjd men kändes alldeles för stor, tung och dyr att köra och äga och nu senast haft ford men den står mer på verkstaden än på vägen...

    Nu står jag i ett vägskäl och behöver lite råd...

    Antingen tänker jag mig en ca 8-10 år gammal bil som kanske gått runt 10-15 000 mil och jag kan köpa utan att behöva ta lån, runt 50-70 000:-

    Eller

    En nyare bil ca 3-5 år som gått 5-10 000:- i prisklassen 80-120 000:- och då ta lån på halva summan.

    Kan inget om bilar och vill bara att det ska rulla på... Hur hade ni gjort i mitt läge? För- nackdelar med valen? Vad ska jag titta på när jag letar bil?

    Skrev inget om utrustning osv då jag inte är jätte kräsen på det utan mer vill ha en säker trygg bil men en radio med bluetooth alt aux ingång, gärna parkeringssensor, urkopplingsbar airbag passagerarsidan och elhissar bak är något jag tänkt mig :)

    Tackar!


    Som gift med en bilmekaniker kanske jag kan ge några goda råd.  

    Volkswagen och Toyota är bra bilar av dem du nämnt. Audi är i regel betydligt dyrare men inte bättre än andra bilar på något sätt. Kia vet jag inget om, men min man muttrar lite över dem. Honda är annars bra bilar.

    Man bör byta bil när den gått runt 15-17000 mil, för då börjar slitaget bli stort och mycket dyra delar måste bytas ut.

    Bra är att köpa från en bilfirma, då har du tre månaders ångerrätt. Fråga om och när "stora delar" (tex kamrem) i bilen bytts ut. Säg att du vill provköra med både sommar- och vinterdäck. (När jag köpte min bil fungerade den klockrent på vinterdäcken, medan den med sommardäcken blev i det närmsta okörbar och vinglig). Kolla också hur däcken för båda säsongerna ser ut och då tänker jag främst på mönsterdjupet. Däck är dyrt och inget man vill byta ut bara ett kort tag efter man köpt bilen.

    Hoppas det varit till någon hjälp iaf! Lycka till!
  • Anonym (Forrrrden)

    Köpte en Ford Focus '12 Econetic diesel för två år sen, den har aldrig varit på verkstad mer än service, är snål som tusan (som lägst 0,43. Genomsnitt 0,56), och har alla funktioner du listat (samma som jag behövde) inkl dragkrok. En riktigt drömbil för pendlare och snålkörare. Sen är den typ utsläppsvänligast av alla bilar som inte har batterier inblandade, trots att det är diesel.

    Jag är oerhört nöjd och den var värd sina dryga hundra papp på ca 6k mil.

  • Nonym

    Har själv en volvo V40 nya generationen, GRYMT nöjd, liten, smidig och snål att köra (min mor har en likadan och hon är lika nöjd hon)

    Nu har jag visserligen en dieselbil, men den finns med liten bensinmotor.

    VW skulle jag inte ta i med tång (igen) då både jag, min syster och min svåger (plus flera bekanta) har/har haft nyare av detta märke och ALLA har rostat på ställen de inte ska rosta.. typ mitt på tak och dörrar, sönderrostade bagageluckor osv.. och då pratar vi bilar med MAX fem år på nacken..

    Toyota är ok bilar (jag, min mor och min syster har alla haft detta märke) de är dock plastiga, och känns lite budget, förr var de hur pålitliga som helst, nu lite sämre..

    Kia.. jaaadu.. man får lite vad man betalar för här.. är en bil som är billig att köpa ny och verkar inte direkt vara byggd för att hålla länge (är ett helvete att skruva med och reservdelarna känns som om de är av sämre kvalitet än alla andras)

    Audi är bra bilar men ganska dyra, sen är de lite mer exklusiva, de är gjorda i lite bättre material vilket gör dem tyngre och därmed dyrare att köra (både förbrukning och skatt)

    Vad du ska välja för bil är ju svårt att säga, men det bästa är om du helt bestämmer dig för vad den får kosta och därefter sonderar marknaden, men om jag var du hade jag satsat på en lågmilare av ett billigare märke, då får du en nyare bil med få mil på mätaren, ju färre mil man kör per år, desto mindre viktigt är det med kvalitet och komfort (om du frågar mig iaf)

  • Namnet

    Tack för alla råd! :)

    Var många som tyckte en Toyota såg jag :)

    kanske är nåt att satsa på... Är ju väldigt förtjust i Audi, mest för deras utseende men kanske är en onödigt dyr bil och man betalar för märket... Har också hört bra om Toyota.

    Har varit inne på Volvo V 40 som Nonym tipsa om men dom jag tittat på har varit ganska dyra, dyrare än Audi, men kanske värt att lägga dom extra pengarna och få en bil som håller, har tidigare haft en V70 och var kanon nöjd med den bilen dock var ju den lite väl stor. Bra tips med VW om rosten!

    Frågan är dock om jag ska lägga ca 50-70 000:- och få en 08-11 som gått drygt 10- 12000 mil och slippa ta lån, har aldrig stått på något lån tidigare och känns ju lite segt att behöva betala på det några år framöver däremot är jag så trött på att ha en bil som bara krånglar hela tiden som Forden gör som jag har idag och vill undvika det med nästa bil och är det då bättre att lägger runt 120 000:- som är mitt max tak och förhoppningsvis få en bil som håller ett tag? Har kollat på Toyota Auris, Audi A3, Kia Ceed och VW Golf men Kian är nog bortvald redan...

    Var bra tips om att byta bil runt 15 tusen mil innan dom krånglar! Ska jag tänka på!

    Nja någon mer Ford blir det nog inte men tack för tipset! Denna bil jag har idag har avskräckt mig för all framtid ;)

  • Anonym (TheMachineThatChangedTheWorld)

    Toyota-bilar är konstruerade för att fungera prickfritt åtta år, men sedan får de rasa.

    Tycker ni det låter konstigt?

    Det förklara de själva med att första ägaren - dvs nybilsköparen - ska ha en bil utan problem. Därefter säljs bilen och då vill ägaren få ut högsta möjliga pris, vilket fås om ägare två förväntar sig krångelfritt ägande. Efter åtta år är man framme vid ägare nummer tre, och vad som händer då spelar ingen roll för vad första ägaren fick betalt då den sålde bilen.

    Däremot så skulle det kosta extra att tillverka en bil som fungerar bra efter åtta år, vilket vore en onödig kostnad som förste ägaren skulle drabbas av. Därför ska bilen hålla åtta år utan problem, och därefter ska man inte förvänta sig något alls.

  • Nonym
    Namnet skrev 2018-05-22 20:30:32 följande:

    Tack för alla råd! :)

    Var många som tyckte en Toyota såg jag :)

    kanske är nåt att satsa på... Är ju väldigt förtjust i Audi, mest för deras utseende men kanske är en onödigt dyr bil och man betalar för märket... Har också hört bra om Toyota.

    Har varit inne på Volvo V 40 som Nonym tipsa om men dom jag tittat på har varit ganska dyra, dyrare än Audi, men kanske värt att lägga dom extra pengarna och få en bil som håller, har tidigare haft en V70 och var kanon nöjd med den bilen dock var ju den lite väl stor. Bra tips med VW om rosten!

    Frågan är dock om jag ska lägga ca 50-70 000:- och få en 08-11 som gått drygt 10- 12000 mil och slippa ta lån, har aldrig stått på något lån tidigare och känns ju lite segt att behöva betala på det några år framöver däremot är jag så trött på att ha en bil som bara krånglar hela tiden som Forden gör som jag har idag och vill undvika det med nästa bil och är det då bättre att lägger runt 120 000:- som är mitt max tak och förhoppningsvis få en bil som håller ett tag? Har kollat på Toyota Auris, Audi A3, Kia Ceed och VW Golf men Kian är nog bortvald redan...

    Var bra tips om att byta bil runt 15 tusen mil innan dom krånglar! Ska jag tänka på!

    Nja någon mer Ford blir det nog inte men tack för tipset! Denna bil jag har idag har avskräckt mig för all framtid ;)


    Kanske skulle kolla lite extra på seat och Skoda om du är inne på Audi, nästan samma bil men ofta billigare!
  • Namnet

    Tack för tipset!

    Har kollat lite på någon nyare Skoda men hittade ingen modell i den storleksklassen jag tänkt mig... Antingen var det stora kombi, sedan bilar eller så små bilar, finns det någon Skoda modell i Auris eller A3 storlek? Seat har jag inte ens kollat, ska ta en titt på dom! Har dålig koll på Seat bilarna, har tänkt mig det som ett "b märke" med dålig kvalité men jag kan ha blandat ihop dom med något annat märke!

    Intressant med inlägget om Toyotas kvalité, har hört att dom nyare bilar från dom håller, är det inte så? Är det samma sak med Audi?

  • Anonym (Fd)

    1. Köp inte franskt, det landet bör hålla sig till överprisatt vin, överskattad mat och baskrar.

    2. Köp inte Audi eller BMW, då får du genast stämplen som en idiot i trafiken.

  • Anonym (Skoda)
    Namnet skrev 2018-05-23 22:11:55 följande:

    Tack för tipset!

    Har kollat lite på någon nyare Skoda men hittade ingen modell i den storleksklassen jag tänkt mig... Antingen var det stora kombi, sedan bilar eller så små bilar, finns det någon Skoda modell i Auris eller A3 storlek? Seat har jag inte ens kollat, ska ta en titt på dom! Har dålig koll på Seat bilarna, har tänkt mig det som ett "b märke" med dålig kvalité men jag kan ha blandat ihop dom med något annat märke!

    Intressant med inlägget om Toyotas kvalité, har hört att dom nyare bilar från dom håller, är det inte så? Är det samma sak med Audi?


    Vi bytte från en V50 till en Skoda Octavia för vi behövde en större kombi. Vi köpte V50n 3 år gammal med några tusen mil på nacken och när vi sålde efter två år och omkring 4000 mil hade den sjunkit nästan 60000 i värde... Skodan köpte vi splitter ny för knappt 190000. Vi ÄLSKAR den! Man får såå mycket bil för pengarna när man köper ett billigare märke. Snygg är den också :D vi hade inte tänkt köpa en ny utan letade efter en 2-3 år gammal. Men sen tänkte vi om.

    Skoda Fabia kanske vore något för dig? Osäker på hur du får plats med barnstolarna i den men du kan ju prova hos en bilhandlare.

    Just nu kan man köpa en ny Fabia för 135 000 kr. Tänk då på att du har tre års nybilsgaranti, vilket innebär att du kan ha bilen halvförsäkrad i tre år - du sparar kanske 2000 om året på det. Ingen besiktning och garanterat inga reparationskostnader på minst den tiden heller. Nya bilar brukar ha väldigt låg skatt också, vi betalar under 500kr om året för vår Octavia.

    Säg att du går in med halva summan som du har kontant idag, och tar lån på resten. Betalar du 2000 i månaden är bilen avbetald på de tre åren. Sen har du fortfarande en bil som bara gått kanske max fem tusen mil, så du kan med lätthet köra den kanske fem år till innan det börjar bli lite dyrare reparationer på den.

    Och en Skoda har mycket långsammare värdeminskning än en Volvo tex eftersom den är mycket billigare från början. En femton år gammal Volvo med 20000 mil kommer vara lika billig på blocket som motsvarade bil av ett billigare märke - men då har det skiljt kanske 150000-250000 i nypris på dessa bilar...
  • Namnet

    Ja, jag har fått många förmaningar om att undvika franska bilar! Så håller med dig Fd om detta :)

    Haha! Visste dock inte att man blev betraktad som idiot när man kör Audi...

    Ja Skoda har verkligen gjort ett lyft med dom nyare bilarna :) Tyvärr faller inte riktigt Fabia mig i smak utseendemässigt... Men många av dom större kombibilarna är rsnygga! Låter som ni gjort ett kanon köp med en Octavia! :)

  • solskenskaka

    Med dom förutsättningarna hade jag hållt utkik efter en Nissan leaf. Visst att de gånger du vill köra 60 mil behöver du ladda på vägen men tänk vad skönt att kunna plugga in i uttaget och slippa tanka, kunna ladda och parkera gratis mitt i många städer osv. Är man snabb och har lite tur går en begagnad från 2012 att hitta för runt 100-120 000.

  • Anonym (Fd)
    Namnet skrev 2018-05-26 20:06:21 följande:

    Ja, jag har fått många förmaningar om att undvika franska bilar! Så håller med dig Fd om detta :)

    Haha! Visste dock inte att man blev betraktad som idiot när man kör Audi...

    Ja Skoda har verkligen gjort ett lyft med dom nyare bilarna :) Tyvärr faller inte riktigt Fabia mig i smak utseendemässigt... Men många av dom större kombibilarna är rsnygga! Låter som ni gjort ett kanon köp med en Octavia! :)


    Det med Audi, det är min högt ovetenskapliga observation, men de bilar man oftast ser köra som as (Ligga 3 mm bakom i hög hastighet, göra idiotomkörningar och allmänt "litenpeniskompensationsbeteende") är antingen Audi, BWM, Mercedes, Volvo (Oftast med en 50+ gubbe bakom ratten) eller skåpbilar med företagslogga på. Oftast är den sistnämnda de största kräken i att bete sig trafikfarligt.

    Det är väl inte för inte att man säger att en Audi har fem nollor, fyra på fronten och en bakom ratten.
  • Beccus
    Namnet skrev 2018-05-26 20:06:21 följande:

    Ja, jag har fått många förmaningar om att undvika franska bilar! Så håller med dig Fd om detta :)

    Haha! Visste dock inte att man blev betraktad som idiot när man kör Audi...

    Ja Skoda har verkligen gjort ett lyft med dom nyare bilarna :) Tyvärr faller inte riktigt Fabia mig i smak utseendemässigt... Men många av dom större kombibilarna är rsnygga! Låter som ni gjort ett kanon köp med en Octavia! :)


    Jag köpte mig en Skoda Octavia för inte så länge sen, visserligen har den 15 år på nacken men den fortfarande skön att köra, inte mycket rost heller. Jag har kombimodellen men min mamma hade för ca 12 år sen en Octavia i sedan eller halvkombi, billig att köra, snygg modell och gott om plats. Kanske kan vara nåt att titta på? Borde väl fortfarande finnas olika storlekar modeller på dom?
  • mrsalpha

    Rekommenderar Mazda 6, bra begagnad för snart 1,5 år sedan. Mycket bra bil.
    Min är från 2011, gått 7013 mil (då) och en ägare innan, köpte den för 90.000.

  • Namnet

    Mazda har jag jätte dålig koll på... men Mazda 6 är någon större bil? Tack för tipset! Ska kolla in deras bilar också!

    Var inne på en bilhall idag och blev då tipsad om att leasa en nybil istället, har blivit rekommenderad det av säljare tidigare och tackat nej men just den här säljaren sålde in det bra så har blivit lite vacklande i frågan...

    Så hur är det egentligen att leasa en bil? Såg att någon tipsa om det tidigare i tråden.

    Jag tycker det känns olustigt att binda sig i tre år, det känns dyrt (kanske det inte blir) och om det skulle hända ngt med bilen så man blir betalningskyldig samtidigt som det är trygghet med en bil jag söker, den ska bara funka och jag vill slippa betala massa dyra verkstads kostnader och slipper då även service och däckkostnader samt att jag slipper låna pengar...

    Är detta det nya moderna bilägandet att låna bilen istället för äga den?

  • Rabarbapuppa
    Namnet skrev 2018-05-30 22:34:08 följande:

    Mazda har jag jätte dålig koll på... men Mazda 6 är någon större bil? Tack för tipset! Ska kolla in deras bilar också!

    Var inne på en bilhall idag och blev då tipsad om att leasa en nybil istället, har blivit rekommenderad det av säljare tidigare och tackat nej men just den här säljaren sålde in det bra så har blivit lite vacklande i frågan...

    Så hur är det egentligen att leasa en bil? Såg att någon tipsa om det tidigare i tråden.

    Jag tycker det känns olustigt att binda sig i tre år, det känns dyrt (kanske det inte blir) och om det skulle hända ngt med bilen så man blir betalningskyldig samtidigt som det är trygghet med en bil jag söker, den ska bara funka och jag vill slippa betala massa dyra verkstads kostnader och slipper då även service och däckkostnader samt att jag slipper låna pengar...

    Är detta det nya moderna bilägandet att låna bilen istället för äga den?


    Det finns mängder av info om för- och nackdelar med leasing av bil. Google är din vän. Men ja, i korthet, billeasing skulle inte existera om inte handlarna/leasarna tjänade pengar på det (d.v.s på dig).
    I huvudsak, det du tycker är skönt att slippa är något du också betalar för att slippa. Du betalar för något du inte äger. Sen betyder inte detta att det inte skulle passa vissa, men jag har kikat lite på det och det är iaf inget för mig. 

    /Puppa
  • mrsalpha
    Namnet skrev 2018-05-30 22:34:08 följande:

    Mazda har jag jätte dålig koll på... men Mazda 6 är någon större bil? Tack för tipset! Ska kolla in deras bilar också!

    Var inne på en bilhall idag och blev då tipsad om att leasa en nybil istället, har blivit rekommenderad det av säljare tidigare och tackat nej men just den här säljaren sålde in det bra så har blivit lite vacklande i frågan...

    Så hur är det egentligen att leasa en bil? Såg att någon tipsa om det tidigare i tråden.

    Jag tycker det känns olustigt att binda sig i tre år, det känns dyrt (kanske det inte blir) och om det skulle hända ngt med bilen så man blir betalningskyldig samtidigt som det är trygghet med en bil jag söker, den ska bara funka och jag vill slippa betala massa dyra verkstads kostnader och slipper då även service och däckkostnader samt att jag slipper låna pengar...

    Är detta det nya moderna bilägandet att låna bilen istället för äga den?


    stämmer Mazda 6 är en större bil, men jag har alltid hört gott om detta bilmärke. Sedan hade jag sådan förbannad tur att hitta just min bil. Gå in på bytbil.se där hittar du säkert det du söker. Där fann jag min.
Svar på tråden Råd inför bilköp