• Mini2015

    Hur kommer vi framåt med vår treåring?

    Vår son fyller snart tre år och är oerhört krävande. Det är på en sådan nivå att omgivningen reagerar (förskola, vänner och dläktingar), alltså inte sådant trots som hans vänner och familjemedlemmar i samma ålder går igenom. Han har ingen som helst respekt för oss föräldrar och lyssnar inte på vad vi säger i något läge alls utan gör direkt precis tvärt emot vad vi säger till honom. När vi säger till honom eller blir arga så skrattar han. Om vi lyfter bort honom eller tar ifrån honom saker så skriker han och sparkar. Han kastar saker omkring sig hela tiden och tar allt som han vet att han inte får röra. Han klättrar upp på saker, välter inredning (t ex TV) och medan vi räddar TV:n springer han vidare och tar sönder nästa grej. Han kastar mat vid matbordet och kissar på sig direkt, medvetet, när vi tar av honom blöjan och på med kalsonger för ?potträning? och sedan skrattar han åt det (han kissar på pottan på föris men vägrar hemma). Får han inte som han vill skriker han primalvrål och får utbrott. Han lyssnar inte alls när vi pratar med honom och försöker förklara utan skakar på huvudet och försöker springa/krypa/åla sig iväg och skriker ?nej? så det slutar alltid med att vi blir arga och att han får hysteriska utbrott. Att han får plocka eller torka upp efter sig hjälper bara för stunden, nästa dag är det likadant igen. Han vägrar också att testa nya saker här hemma, som t ex att cykla på sin trehjuling eller åka på sin Bobbycar, han surar bara ihop när vi försöker visa hur man trampar eller puttar sig framåt med benen och vägrar försöka. Samma sak gäller med vad än vi ska visa eller försklara, t ex pottan. På förskolan säger de att han har samma beteende men att han försöker när de säger till honom, till skillnad från med oss.

    Hans vänner kan ha det här beteendet delar av dagen eller i perioder men för vår kille har detta pågått konstant, varje minut, varje dag i ett år nu - sedan han började förskolan för över ett år sedan och förmodligen såg hur de andra barnen betedde sig (innan det var han en ängel på alla sätt). Han är väldigt smart och vet egentligen hur han ska göra, på förskolan är han en ängel och världens föredöme enligt personalen. Han lyssnar och gör precis dom han blir tillsagd, äter fint, går på pottan osv. tills dess att jag kommer och ska hämta honom, då blir han som förbytt och jag får bära ut en hysteriskt skrikandes och sparkandes unge, efter 15-30 minuters lirkande för att han ska följa med frivilligt, och personalen säger att de är chockade, att det inte är samma barn som de känner osv.

    Här hemma har vi testat allt och vi går snart in i väggen, vi orkar helt enkelt inte bråka längre om precis ALLT varje sekund, varje minut. Han har dessutom en fyra månaders lillebror nu som inte får sova på dagarna på grund av storebrors utbrott/kastande/skrikande/smällande. BVC säger att han är mogen och stor nog för att sluta med blöjor nu men vi kommer ingen vart med någonting här hemma på grund av hans ?fas?.

    Vi är konsekventa, bestämda, vi visar och förklarar innan, vi ger mycket beröm och det blir konsekvenser av hans negativa beteende, vi blir tillslut arga och ledsna, han får sitta på sitt rum när han skriker och vrålar och så vidare. Det känns verkligen som om vi försökt med ALLT men inget blir bättre mer än för stunden.

    Är det någon som har en universallösning på lut?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-21 10:15
    Måste lägga till att han är väldigt smart och vi kan sitta och ha långa konversationer om saker på ett lugnt och sansat sätt där han är väldigt förståndig osv. Han visar mycket känslor, kan sitta och gråta till Pippi Långstrump när Pippi är ensam osv.

  • Svar på tråden Hur kommer vi framåt med vår treåring?
  • LFF

    Välj era strider. Bara det som är livsviktigt är "måste", i övrigt släpp prestigen.

    Hur fungerar han när en av er föräldrar är helt ensam med honom? Är det någon skillnad? Får han mycket egen föräldratid med någon av er (byt av)?

    I vilka situationer är det han "flippar" ut mest? Finns det någon röd tråd mer än "när han inte får som han vill"?

    Sluta kämpa med blöjan hemma just nu om det bara blir bråk och strul.

    Vad säger BVC? Går det att få prata med någon från BUP?

    Att barn skrattar när man blir arg är en försvarsmekanism för att få den som är arg att inte vara det. Det är ungefär som med hundvalpar som börjar fåna sig och busa när man blir arg. Det är dock enormt frustrerande (har en sån själv).

  • sextiotalist

    Instämmer med LFF, backa, fundera vad ni vill uppnå. Jag tror att "problemet" är att ni har en väldigt smart kille, som troligen vill mer än vad han klarar av.

    Skippa pottträningen, släpp det helt. Nu är det snart sommar och så kan ni, om ni har möjlighet, låta honom vara utan blöjor på ett helt annat sätt vid tillfällen där det passar.
    När det gäller hans energiöverskott, ut, ut och åter ut. Ut i skog och mark så han får klättra i trä, undersöka det som finns där.

    När han gör saker som han inte får, fundera varför han inte får, är det för att så ska vara, skippa det, är det så att ni är oroliga att han ska skada sig, då får ni hindra, låt honom annars fortsätta med det han håller på med eller styr upp så att han gör det på rätt ställe med rätt saker.

    Välj striderna med omsorg. utnyttja detta med att han är smart, be honom komma på lösningar och låt honom bestämma över det som det fungerar att bestämma över

  • Mini2015
    LFF skrev 2018-05-21 10:20:19 följande:

    Välj era strider. Bara det som är livsviktigt är "måste", i övrigt släpp prestigen.

    Hur fungerar han när en av er föräldrar är helt ensam med honom? Är det någon skillnad? Får han mycket egen föräldratid med någon av er (byt av)?

    I vilka situationer är det han "flippar" ut mest? Finns det någon röd tråd mer än "när han inte får som han vill"?

    Sluta kämpa med blöjan hemma just nu om det bara blir bråk och strul.

    Vad säger BVC? Går det att få prata med någon från BUP?

    Att barn skrattar när man blir arg är en försvarsmekanism för att få den som är arg att inte vara det. Det är ungefär som med hundvalpar som börjar fåna sig och busa när man blir arg. Det är dock enormt frustrerande (har en sån själv).


    Vi väljer verkligen våra strider och det märker han. Det är i de situationer som vi vill något annat än honom som bråken uppstår.

    Han beter sig som värst när en av oss är ensam med honom. Han får mycket egentid med både pappa och mamma (jag har alltid hämtat tidigt på förskolan och sedan har det bara varit han och jag tills pappa har kommit hem och då har jag försökt leka med honom men när pappa kommer hem är jag helt slut efter allt bråkande, och pappa har egentid på helgerna med samma resultat).

    Han bråkar i alla situationer under hela dagen. När vi ska äta frukost vill han inte äta frukost utan kastar maten på golvet och på bordet. När vi ska tvätta händerna efter frukost ska han inte tvätta händerna utan spruta vatten i hela badrummet. När vi hindrar honom får han ett utbrott. Han får istället hålla duschslangen vid de tillfällen han badar duschar och spruta vatten var han vill i duschen, men då blir det istället bråk när han ska sluta och gå upp. Efter att han ätit frukost och tvättat händerna går han loss på leksakerna, kastar, slår osv. Eller så vill han titta på TV/iPad och får utbrott när jag säger nej. Så här håller det på under resten av dagen. När de andra föräldrarna på förskolan/grannar säger nej till sina barn i samma ålder ute så lyssnar de oftast men vår son får istället utbrott och vrålar över hela området.

    På BVC är han en ängel och helt normal så de tycker att det är konstigt att han inte slutat med blöja än då de tycker att han är mogen för det och förstår. Han verkar vara tidig för sin ålder med det mesta enligt dem. De säger bara att vi ska hänga i och inte ge oss utan vara bestämda och konsekventa. BUP känns inte aktuellt för hans del, han vet ju hut man ska bete sig, han hör det bara inte mot oss föräldrar.
  • Mini2015
    sextiotalist skrev 2018-05-21 10:31:05 följande:

    Instämmer med LFF, backa, fundera vad ni vill uppnå. Jag tror att "problemet" är att ni har en väldigt smart kille, som troligen vill mer än vad han klarar av.

    Skippa pottträningen, släpp det helt. Nu är det snart sommar och så kan ni, om ni har möjlighet, låta honom vara utan blöjor på ett helt annat sätt vid tillfällen där det passar.

    När det gäller hans energiöverskott, ut, ut och åter ut. Ut i skog och mark så han får klättra i trä, undersöka det som finns där.

    När han gör saker som han inte får, fundera varför han inte får, är det för att så ska vara, skippa det, är det så att ni är oroliga att han ska skada sig, då får ni hindra, låt honom annars fortsätta med det han håller på med eller styr upp så att han gör det på rätt ställe med rätt saker.

    Välj striderna med omsorg. utnyttja detta med att han är smart, be honom komma på lösningar och låt honom bestämma över det som det fungerar att bestämma över


    Han är ute varje dag men han vill ju inte pröva någon aktivitet utan gör mest hyss (springer in till grannarna och snor saker, springer ifrån mig och ut i gatan när det kommer bilar osv).

    Sakerna vi säger till om/försöker styra upp är normalt vett och hyfs för att han ska bli en vettig människa som går att ha i möblerade rum, t ex inte kasta mat, inte välta TV:n, inte så sönder glas eller kasta saker så att de går sönder. När vi försöker styra upp blir det ändå bråk i slutändan. När jag försöker få honom att göra saker, t ex be honom komma på lösningar, så skriker han bara NEJ och springer iväg och gör något annat hyss. Han lyssnar inte på sånt överhuvudtaget. Förutom när andra än vi föräldrar pratar med honom.
  • LFF
    Mini2015 skrev 2018-05-21 11:19:58 följande:
    Vi väljer verkligen våra strider och det märker han. Det är i de situationer som vi vill något annat än honom som bråken uppstår.

    Han beter sig som värst när en av oss är ensam med honom. Han får mycket egentid med både pappa och mamma (jag har alltid hämtat tidigt på förskolan och sedan har det bara varit han och jag tills pappa har kommit hem och då har jag försökt leka med honom men när pappa kommer hem är jag helt slut efter allt bråkande, och pappa har egentid på helgerna med samma resultat).

    Han bråkar i alla situationer under hela dagen. När vi ska äta frukost vill han inte äta frukost utan kastar maten på golvet och på bordet. När vi ska tvätta händerna efter frukost ska han inte tvätta händerna utan spruta vatten i hela badrummet. När vi hindrar honom får han ett utbrott. Han får istället hålla duschslangen vid de tillfällen han badar duschar och spruta vatten var han vill i duschen, men då blir det istället bråk när han ska sluta och gå upp. Efter att han ätit frukost och tvättat händerna går han loss på leksakerna, kastar, slår osv. Eller så vill han titta på TV/iPad och får utbrott när jag säger nej. Så här håller det på under resten av dagen. När de andra föräldrarna på förskolan/grannar säger nej till sina barn i samma ålder ute så lyssnar de oftast men vår son får istället utbrott och vrålar över hela området.

    På BVC är han en ängel och helt normal så de tycker att det är konstigt att han inte slutat med blöja än då de tycker att han är mogen för det och förstår. Han verkar vara tidig för sin ålder med det mesta enligt dem. De säger bara att vi ska hänga i och inte ge oss utan vara bestämda och konsekventa. BUP känns inte aktuellt för hans del, han vet ju hut man ska bete sig, han hör det bara inte mot oss föräldrar.
    Men via BUP eller kommunen (de kan ha föräldrautbildning) kan ju ni kunna få hjälp som föräldrar i att hantera honom. Till BVC kan ni ju filma med telefonen när han får sina utbrott.

    Nu är mina (har tvillingar) 4,5 år och inte varit riktigt lika illa som din son men när de inte uppför sig vid matbordet så får man gå därifrån, vare sig man är mätt eller inte. Kan man inte tvätta händerna utan att leka med vattnet så det blir blött överallt så tvättar mamma/pappa händerna åt en. I badet får de vara tills de tröttnar, så länge de inte stänker ner hela badrummet (haft många konflikter angående att gå upp ur badet).

    Om mina inte får vara ute i skogen/cykla/på annat valfritt sätt bli av med fysisk energi blir de helt odrägliga.
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-21 11:19:58 följande:
    Vi väljer verkligen våra strider och det märker han. Det är i de situationer som vi vill något annat än honom som bråken uppstår.

    Han beter sig som värst när en av oss är ensam med honom. Han får mycket egentid med både pappa och mamma (jag har alltid hämtat tidigt på förskolan och sedan har det bara varit han och jag tills pappa har kommit hem och då har jag försökt leka med honom men när pappa kommer hem är jag helt slut efter allt bråkande, och pappa har egentid på helgerna med samma resultat).

    Han bråkar i alla situationer under hela dagen. När vi ska äta frukost vill han inte äta frukost utan kastar maten på golvet och på bordet. När vi ska tvätta händerna efter frukost ska han inte tvätta händerna utan spruta vatten i hela badrummet. När vi hindrar honom får han ett utbrott. Han får istället hålla duschslangen vid de tillfällen han badar duschar och spruta vatten var han vill i duschen, men då blir det istället bråk när han ska sluta och gå upp. Efter att han ätit frukost och tvättat händerna går han loss på leksakerna, kastar, slår osv. Eller så vill han titta på TV/iPad och får utbrott när jag säger nej. Så här håller det på under resten av dagen. När de andra föräldrarna på förskolan/grannar säger nej till sina barn i samma ålder ute så lyssnar de oftast men vår son får istället utbrott och vrålar över hela området.

    På BVC är han en ängel och helt normal så de tycker att det är konstigt att han inte slutat med blöja än då de tycker att han är mogen för det och förstår. Han verkar vara tidig för sin ålder med det mesta enligt dem. De säger bara att vi ska hänga i och inte ge oss utan vara bestämda och konsekventa. BUP känns inte aktuellt för hans del, han vet ju hut man ska bete sig, han hör det bara inte mot oss föräldrar.
    Åh, utan djupare kunskap, det låter som en oerhört smart liten kille som vill mer än vad han klara av och är frustrerad pga detta, men verkar ha svårt med förändringar.
    Men vad händer om ni låter honom ha sitt utbrott, han får bli tvärarg och rasa ut tills han blir trött.

    Belöningssystem tror jag han är för smart för, men varför inte mål. Små mål, som känns som en lagom utmaning för honom.

    Men föreberedelser att han vet vad som kommer att hända. Skaffa ett tidtagarur så sätter ni uret 10 minuter innan frukost, då får han en utmaning, hur lång tid tror han att tio minuter är, hinner han bygga klart det han vill, kan han hinna lägga ner de där röda leksakerna i backen innan 10 minuter har gått. Dvs han får möjlighet att utmana sig själv och han vet vad som väntar efteråt. 
  • Mini2015
    LFF skrev 2018-05-21 11:32:04 följande:

    Men via BUP eller kommunen (de kan ha föräldrautbildning) kan ju ni kunna få hjälp som föräldrar i att hantera honom. Till BVC kan ni ju filma med telefonen när han får sina utbrott.

    Nu är mina (har tvillingar) 4,5 år och inte varit riktigt lika illa som din son men när de inte uppför sig vid matbordet så får man gå därifrån, vare sig man är mätt eller inte. Kan man inte tvätta händerna utan att leka med vattnet så det blir blött överallt så tvättar mamma/pappa händerna åt en. I badet får de vara tills de tröttnar, så länge de inte stänker ner hela badrummet (haft många konflikter angående att gå upp ur badet).

    Om mina inte får vara ute i skogen/cykla/på annat valfritt sätt bli av med fysisk energi blir de helt odrägliga.


    Vi ska gå på föräldrautbildning i höst men jag skulle vilja ha lite konkreta tips innan dess.

    Vi gör samma som ni gjort vid matbord osv. men nästa måltid/ dag är det samma sak igen. Nu har det gått ett år utan förbättring så det funkar uppenbarligen inte för oss.

    Vi går ut i skogen, på tomten eller lekplatsen men han vägrar cykla och göra av med energi på annat än hyss. Han är lite sen grovmotoriskt (inte onormalt sen dock) och vill inte försöka med nya saker, mer än på föris. Hans pappa är likadan med att prova nya saker och ger upp efter ett försök så jag tror att det är genetiskt. Men försöke jag uppmuntra honom eller peppa/visa så får han ett utbrott.
  • Mini2015
    LillaAw skrev 2018-05-21 11:32:54 följande:

    www.medscinet.com/bvcelvis/hantera-brak.aspx

    Bra sida med tips från BVC. Annars tycker jag BUP kan ge mer stöd :) boken "5 gånger mer kärlek" och "bvc-podden" tar även upp barn med ilskeutbrott och trots. Ibland när det tar överstyr så kan det handla om trotssyndrom och det kan även BUPs psykologer hjälp till med.


    Tack! Ska försöka hinna lyssna men vi har en krävande lillebror också så grabbarna tar all vaken tid. Oftast har jag inte tid att gå på toa ens på dagarna...
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-21 12:04:28 följande:
    Vi ska gå på föräldrautbildning i höst men jag skulle vilja ha lite konkreta tips innan dess.

    Vi gör samma som ni gjort vid matbord osv. men nästa måltid/ dag är det samma sak igen. Nu har det gått ett år utan förbättring så det funkar uppenbarligen inte för oss.

    Vi går ut i skogen, på tomten eller lekplatsen men han vägrar cykla och göra av med energi på annat än hyss. Han är lite sen grovmotoriskt (inte onormalt sen dock) och vill inte försöka med nya saker, mer än på föris. Hans pappa är likadan med att prova nya saker och ger upp efter ett försök så jag tror att det är genetiskt. Men försöke jag uppmuntra honom eller peppa/visa så får han ett utbrott.
    Lite OT; men föris är nog 100 ggr fulare än dagis, jag får associationer till något helt annat.
Svar på tråden Hur kommer vi framåt med vår treåring?