• Anonym (5 pers i en 2:a :-()

    Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?

    Vi fick precis reda på att vi ska få ett barn till. Vi bor för närvarande i ett bra område i en liten lägenhet och har valt att bo kvar för att samla kötid så att vi kan få en bra lägenhet i ett bra område om ett år eller två. Vi vill som ni säkert förstår inte flytta till något utanförskapsområde. Vi har därför uthärdat och gjort det bästa av situationen för att kunna ge våra barn möjligheten att gå i en bra skola och bo i ett tryggt område.

    Om ca 1-2 år så kommer vi ha tillräckligt med kötid för att kunna få ett nytt kontrakt på en större lägenhet till en vettig hyra.

    Nu fick vi oväntat reda på att vi ska få tillökning vilket innebär att vi blir 5 pers i en liten 2:a. Vad gör vi nu? Bli vi tvungen att kasta bort vår kötid och flytta till ett dåligt område nu då för att undvika att bli orosanmälda? Är trångboddhet skäl nog för att ta våra barn?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?
  • Anonym (Härda ut.)

    Nej att bo trångt är inte skäl för anmälan. Vi bodde 5 pers i en liiten 3a på 53kvm i ca 2 år innan vi fick större. Var trångt ja men det gick. Härda ut tycker jag. Det funkar tills ni får större i ett bra området

  • Anonym (5 pers i en 2:a :-()

    Tack. Det känns åtminstone skönt att höra

  • Anonym (Men)

    Det är väl ändå bättre att bo större i ett sämre område än att bo så litet?

  • Anonym (J)
    Anonym (5 pers i en 2:a ) skrev 2018-05-21 11:02:04 följande:

    Vi fick precis reda på att vi ska få ett barn till. Vi bor för närvarande i ett bra område i en liten lägenhet och har valt att bo kvar för att samla kötid så att vi kan få en bra lägenhet i ett bra område om ett år eller två. Vi vill som ni säkert förstår inte flytta till något utanförskapsområde. Vi har därför uthärdat och gjort det bästa av situationen för att kunna ge våra barn möjligheten att gå i en bra skola och bo i ett tryggt område.

    Om ca 1-2 år så kommer vi ha tillräckligt med kötid för att kunna få ett nytt kontrakt på en större lägenhet till en vettig hyra.

    Nu fick vi oväntat reda på att vi ska få tillökning vilket innebär att vi blir 5 pers i en liten 2:a. Vad gör vi nu? Bli vi tvungen att kasta bort vår kötid och flytta till ett dåligt område nu då för att undvika att bli orosanmälda? Är trångboddhet skäl nog för att ta våra barn?

    Tacksam för svar.


    Beror på om det finns andra problem i familjen. Man kan bli orosanmäld för precis vad som helst
  • Anonym (Lugn)

    Anmälda kan ni ju såklart alltid bli, men att något skulle hända annat än att handläggaren frågar er varför ni bor så trångt och hur ni tänker lösa det för att barnen ska ha en bra miljö är osannolikt. Så länge som ni ser till att barnen får det de behöver (plats att sova, mat i magen, utevistelse om lek är svårt inne mm) så kommer de inte göra något annat än ha medkänsla för er situation. Att exempelvis två barn delar ett sovrum och ett spädbarn samsover med föräldrar i vardagsrummet är knappast en boendesituation jag hade tyck var ett problem om barnen är under 12.

  • Anonym (Tylesand)
    Anonym (Men) skrev 2018-05-21 11:22:38 följande:

    Det är väl ändå bättre att bo större i ett sämre område än att bo så litet?


    På vilket sätt skulle det vara bättre? Jag skulle säga precis tvärtom.
  • Anonym (Härda ut.)
    Anonym (Men) skrev 2018-05-21 11:22:38 följande:

    Det är väl ändå bättre att bo större i ett sämre område än att bo så litet?


    Eh NEJ det är ändå inte bättre.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Tylesand) skrev 2018-05-21 11:42:43 följande:

    På vilket sätt skulle det vara bättre? Jag skulle säga precis tvärtom.


    Tja jobbigt för både vuxna och barn att bo så trångt?
  • Anonym (Härda ut.)
    Anonym (Men) skrev 2018-05-21 12:16:32 följande:
    Tja jobbigt för både vuxna och barn att bo så trångt?
    Nja jobbigt att bo i ett område man är rädd när man går hem när det är mörkt. Där man inte vågar släppa ut sina barn själva på gården. Där man är rädd för att bli rånad eller barnen blir kallade horor i skolan. då bor jag hellre trångt i 2år för att sen kunna erbjuda ett säkert område för mig och mina barn. Men visst du kanske vill bo i oroliga områden med dina barn. Kör på vet jag. Kan bli kul.
  • Anonym (Sjuan)

    Vi bodde 7 pers i en trea på 74 m2 för några år sedan. Visserligen tillfälligt men visst var det var jobbigt. Hade kontakt med soc i samma veva då vi stred för att få stöd i skolan till ett av barnen. Skolan vägrade inse att de inte klarade av sonen utan stödinsatser så jag fick nog och kontaktade soc som hjälpte oss med detta.

    Nu till saken.. soc hälsade på oss för ett möte och då passade jag på att fråga (hade samma oro som dig) och svaret blev att sålänge barnen har egen sovplats och en liten hörna/eget utrymme att förvara sina saker så är det inget problem. Hon tyckte även att vi hade löst det på bästa vis med uppdelning av utrymme och sa sig ha fått en positiv bild av vår familj och att vi har välmående och lyckliga barn.

    När vi bodde trångt hade alla barnen högsängar samt varsitt litet skrivbord (ämnat för dator) och varsin hylla uppsatt i lämplig höjd på väggen där de kunde förvara böcker etc. Två äldsta barnen (båda killar) i lilla sovrummet och de tre yngre i stora sovrummet. Jag och maken sov i vardagsrummet som var stort nog för en avgränsad hörna för vår säng.

    Självfallet kan man bli anmäld för vad som helst, dock lär ni knappast få problem vid en ev anmälan. Ni har ju dessutom ett tidsspann på hur länge ni kommer bo i er nuvarande bostad innan ni kan byta till en större :)

Svar på tråden Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?