• Ensammamma2016

    Kolik, hur började det?

    Jag har en son på snart två veckor som visar tydliga tendenser på kraftigt magont. Han krampar med benen och drar ihop kroppen och kämpar verkligen tills bajset kommer och han kan slappna av. Det är värst på kvällar och nätter. Han bajsar flera gånger varje dygn men han har det kämpigt innan bajset kommer. Nu börjar jag bli rädd att det kan vara kolik. Ni som har barn som har / haft kolik, vilka symptom var inledande för er? I vilken ålder började det?

  • Svar på tråden Kolik, hur började det?
  • Fru Ve

    Min son började redan på BB att skrika mycket och var sällan eller aldrig riktigt nöjd. Svårsövd och lättväckt. Vi trodde det var magont/kolik då men han är nu som 10-åring väldigt känslig för alla slags intryck så det var nog det som gjorde att han skrek jämt som bebis tror jag idag.

  • Intenuintesåhär

    Min dotter hade kolik. Inte den värsta sorten men hon skrek och var missnöjd i fyra månader, speciellt kvällstid. Hon böjde sig som en båge där ryggen kräktes och benen drogs upp mot magen. Det började efter kanske tre, fyra dagar och varade fyra månader. Jobbigt som fasen men nu 18 månader senare är det i princip glömt.

  • LinaM

    Min son började efter 2-3 veckor med tydliga kramper i magen, mkt stök, stånk, gnälligt när han sov. Sen kom ledsenhet och skrik på dagen. Miniform kan lindra, även att byta ut d vitaminen mot vattenlöslig istället för den med olja man får först. Min son blev sämre av sempers droppar.

    Han hade lite svårt att bajsa i början och fick ta i väldigt mkt, detta försvann oxå vid 3-4 månaders ålder.

    Det kom sakta och stegvis att han fick mer ont i magen. De första 3 månaderna gick det inte att sova när msn var i samma rum som honom då han lät så mkt i sömnen. Efter deygt 3 månader började det lugna sig, vid 4 månader var det stor skillnade och i stort sätt helt borta.

    Min son hade inte värsta koliken, skrek inte dygnet runt eller alla vakna timmar, därför tig det ett tag att förstå vad det var.

    Nu är han snart 6 månader och sover gott de flesta nätter, ofta 20.30-05:30 utan att vakna.

  • Themis

    Vår son hade magont från han var 6 veckor tills han var fem månader, men han hade bara ont utan kräkningar.

    På dagen gick det rätt okej så länge jag höll mig borta från kål, bönor, lök, broccoli (allt gasbildande), mjölk, starka kryddor och skaldjur. Även kaffe och choklad kan ge påverkan hos en del barn.

    Vi gick med honom i babybjörnsele i skift på kvällar och nätter, 60 minuter åt gången. Om man försiktigt som attan la ner honom så vaknade han och började skrika på 20 sekunder.

    När det var som värst fick vi ut och köra bil mitt i natten.

    Inget man saknar direkt men det gick ju över. Försök lindra det värsta genom att vara uppmärksam på kosten om du ammar.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Kolik, hur började det?