• Äldre 21 May 12:13
    2122 visningar
    5 svar
    5
    2122

    Panik över hostande

    Alltså nu får jag panik. En kollega till mig som sitter i rummet bredvid har under ca 3 veckors tid hostat helt galet mycket och skyllt på "vanlig" förkylning. Det har alltså låtit som att hen har hostat ut lungorna. Nu har denna person varit till läkaren och fått veta att det är lunginflammation som är boven. Med antibiotika utskrivet. Vi har alltså delat allt - kök, toa, olika rum. Jag har dock försökt att inte vistat för mycket i samma rum och stänga dörren om mig till mitt rum. Jag är nu skitorolig för att ha smittats av detta. Och jag fattar inte att hen är på jobbet när det hostas var 10e sekund! Hur stor tror ni att risken för smitta egentligen är??

  • Svar på tråden Panik över hostande
  • Äldre 21 May 14:10
    #1

    Men sluta. Om du får symptom så får du gå till läkaren. Har du inte blivit smittad nu så lär du inte bli det i fortsättningen. Man stannar inte hemma för en hosta, det gör man bara inte. Trams.

  • Anonym (?)
    Äldre 21 May 15:30
    #2

    Väldigt liten. Om du inte blivit smittad under 3 veckors tid är det ju inte troligt att du blir smittad nu.

  • Äldre 21 May 20:05
    #3
    Anna60 skrev 2018-05-21 14:10:25 följande:

    Men sluta. Om du får symptom så får du gå till läkaren. Har du inte blivit smittad nu så lär du inte bli det i fortsättningen. Man stannar inte hemma för en hosta, det gör man bara inte. Trams.


    Det är extremt egoistiskt att tänka som du gör. Du tänker naturligtvis inte på de med nedsatt immunförsvar eller gravida, för vilka en lunginflammatiom kan vara direkt farligt. Hemskt otrevlig och nedvärderande ton har du också. Hoppas att du känner till karma. P.s. Att gå till läkaren i detta land är i princip ett livslångt projekt. Du ska veta att vårdcentralerna inte betraktar en hosta som allvarlig såvida du inte har hostat i 8 veckor. Och inte heller får man träffa läkare. Därav gick just den här kollegan med lunginflammation i flera veckor. DET är trams.
  • Äldre 21 May 20:06
    #4
    Anonym (?) skrev 2018-05-21 15:30:04 följande:

    Väldigt liten. Om du inte blivit smittad under 3 veckors tid är det ju inte troligt att du blir smittad nu.


    Tack för svar. Det hoppas jag också.
  • Äldre 22 May 11:04
    #5
    Mariro skrev 2018-05-21 20:05:38 följande:
    Det är extremt egoistiskt att tänka som du gör. Du tänker naturligtvis inte på de med nedsatt immunförsvar eller gravida, för vilka en lunginflammatiom kan vara direkt farligt. Hemskt otrevlig och nedvärderande ton har du också. Hoppas att du känner till karma. P.s. Att gå till läkaren i detta land är i princip ett livslångt projekt. Du ska veta att vårdcentralerna inte betraktar en hosta som allvarlig såvida du inte har hostat i 8 veckor. Och inte heller får man träffa läkare. Därav gick just den här kollegan med lunginflammation i flera veckor. DET är trams.
    Att få panik för att en annan hostar anser jag vara en otrolig överdrift och trams. Att man kan oroa sig och undra lite kan jag begripa.
    Men därav mitt svar. Panik?
Svar på tråden Panik över hostande