• Anonym (Anonym)

    En vän är i djupt trubbel med sin sambo

    Hej,

    Mitt första inlägg här och väljer att vara anonym pga det känsliga ämnet.

    En vännina till mig har stora problem med sin sambo.

    Vi kan börja med att säga såhär,min vännina har haft det gott ställt hela sitt liv. Hon har haft mycket pengar på banken,fin bil m.m.

    För ca 6-7 år sedan träffade hon en ny kille. Jag har knappt träffat henne sen dess. Denna kille har suttit i fängelset tidigare. Han blev dömd för bedrägeri.

    Han har under dessa år totalt manipulerat och psykiskt misshandlat henne. Han har tagit alla hennes pengar, sålt hennes saker, tagit lån i hennes namn m.m m.m. Han säger att han har hamnat i trubbel med "gangsters" som kommer göra dom illa om han ej får fram pengar osv.

    Hon är nu helt utblottad och med massor av skulder. Hon kommer även med blåtiror då och då som hon säger är efter att hon ramlat.

    Hon har helt uteslutit sig från sin familj och vänner och det går knappt att få kontakt med henne längre. Hon VILL inte inse att han bara ljuger för henne,hon tror att han är i trubbel och att hon hjälper honom.

    Vi är helt förstörda över detta, vi kommer inte fram till henne! Polisen kan inte göra nånting. Hennes familj vill bara åka och hämta henne men det går ju inte att hämta någon som inte vill bli hämtad! Vad ska vi göra? Snälla hjälp :(

  • Svar på tråden En vän är i djupt trubbel med sin sambo
  • Anonym (mmmm)

    Det låter i princip omöjligt att göra så mkt om hon inte vill, tyvärr. 

    Har de barn kan man ju orosanmäla till Soc för deras skull men du skriver inget om barn. 

    Det är väl om familjen kan lura ut henne nånstans och hämta henne därifrån och sen åka iväg med henne och försöka prata med henne. Vuxna människor gör ju tyvärr som de vill. 

  • Anonym (Anonym)

    Hej,

    Tack för ditt svar! Jo jag vet. Tanken har slagit mig att lura iväg henne och typ fly bort med henne ett tag.

    Dom har inga barn ihop.

    Det känns också som att hon är rädd för honom. Jag är nästan säker på att han misshandlad henne fysiskt vid flera tillfällen, blåtiror och blåmaärken runt armar. för att inte tala om den psykiska misshandeln. Han har lyckats förstöra en stark, självsäker entreprenör till en rädd osäker och djupt deprimerad tjej.

    Man känner sig så otroligt maktlös.

  • Anonym (.)

    Tror att det viktigaste är att berätta att det finns en utväg. Att ni finns där om hon behöver glo. Att hon kan få skyddat boende på hemlig plats.

    En vän till mig (när jag var i 10års åldern) hade en mor i samma läge. Styvfar misshandlade psykiskt o fysiskt.

    Styvfadern blev bortlurad av en vän till mamman, som hävdade att hon fått problem med bilen o behövde hans hjälp. När han åkte bort från hemmet, så tog hon o några andra vänner så mycket som möjligt av hennes saker på typ 30minuter. Drog sedan direkt till ett skyddat boende.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (mmmm) skrev 2018-05-21 16:15:48 följande:
    Det låter i princip omöjligt att göra så mkt om hon inte vill, tyvärr. 

    Har de barn kan man ju orosanmäla till Soc för deras skull men du skriver inget om barn. 

    Det är väl om familjen kan lura ut henne nånstans och hämta henne därifrån och sen åka iväg med henne och försöka prata med henne. Vuxna människor gör ju tyvärr som de vill. 
    Håller med
  • fornminne

    Om ni ska kunna hjälpa henne måste hon vilja själv. Sen kan det tyvärr hända att hon har "gett upp" om hon har fått så mycket skulder pga honom.

Svar på tråden En vän är i djupt trubbel med sin sambo