• Anonym (Tvivlande tjej)

    Finns det något "bra" tillfälle att göra slut?

    De senaste månaderna har jag gått i tankarna om att jag seriöst vill göra slut med min kille som jag varit tillsammans med i 5 år. Alltid är det dock något som hindrar från att göra det på riktigt.

    -"Inte kan jag ju göra slut nu eftersom det är hans födelsedag om en vecka. Jag gör det efteråt."

    -"Han har en tuff vecka på jobbet nu, inte kan jag göra slut med honom och ge honom ännu mer stress. Jag gör det efteråt."

    -"Om en månad kommer min kusin på besök till oss långt i från så inte kan jag ju göra slut nu eftersom jag lovat att hon kan sova hos oss några nätter. Jag gör det efteråt."

    -"Inte kan jag ju göra slut nu eftersom vi ordnat fest om tre veckor. Jag gör det efteråt."

    Ja alltså jag hittar alltid något som blockar och skjuter upp det. Och förstås kommer något nytt upp efteråt och jag skjuter upp det igen osv. Sen kanske en lite bättre och lugnare period i vårt förhållande dyker upp och inte kan man ju lämna när det känns bättre för stunden... Mår så otroligt dåligt över detta, för jag VET att jag borde och vill lämna honom.

    Kanske en dum fråga... Finns det alls något "bra" tillfälle att göra slut? Ni som velat länge om att göra slut - hur och när har ni sist och slutligen gjort slut?

  • Svar på tråden Finns det något "bra" tillfälle att göra slut?
  • TQR735

    Du var då skrämmande kall. Detta var verkligen något av det mest känslokalla jag läst.

    Om det är slut så är det slut. Du gör slut för att förhållandet är över, känslorna har kallnat och det rätta är att gå vidare. 

  • Anonym (Tvivlande tjej)
    Tecum skrev 2018-05-21 19:17:53 följande:

    Det finns inget bra tillfälle, bara mer eller mindre dåliga...


    Ja, så är det väl... :(
  • Anonym (Tvivlande tjej)
    TQR735 skrev 2018-05-21 19:20:20 följande:

    Du var då skrämmande kall. Detta var verkligen något av det mest känslokalla jag läst.

    Om det är slut så är det slut. Du gör slut för att förhållandet är över, känslorna har kallnat och det rätta är att gå vidare. 


    Jag vet, så här på papper låter det väldigt kallt det jag skrivit. Vi har haft mycket problem tidigare. Han gjorde något dumt som jag försökt förlåta det senaste halvåret. Trots att jag ser att han ändrat sig och att jag verkligen försöker glömma det han gjort, så känner jag att jag inte kan. Jag är väldigt ofta bitter på honom utan orsak, och jag har så svårt att utrycka mina riktiga känslor. Jag känner att jag gör honom besviken om jag berättar om mina negativa känslor medan han är så positiv hela tiden.

    Vet inte om detta makes any sense, känner mig så lost just nu...
  • TQR735
    Anonym (Tvivlande tjej) skrev 2018-05-21 19:42:40 följande:
    Jag vet, så här på papper låter det väldigt kallt det jag skrivit. Vi har haft mycket problem tidigare. Han gjorde något dumt som jag försökt förlåta det senaste halvåret. Trots att jag ser att han ändrat sig och att jag verkligen försöker glömma det han gjort, så känner jag att jag inte kan. Jag är väldigt ofta bitter på honom utan orsak, och jag har så svårt att utrycka mina riktiga känslor. Jag känner att jag gör honom besviken om jag berättar om mina negativa känslor medan han är så positiv hela tiden.

    Vet inte om detta makes any sense, känner mig så lost just nu...
    Nu känns det mera rätt.

    Först du ska inte trycka undan dina känslor speciellt inte negativa för de har en tendens att explodera senare. Se till att du i alla fall för dig själv är helt klar med vad du känner.

    Låt mig komma med ett par antaganden, säg till om de stämmer eller inte.
    1, du är relativt ung. under 30
    2, detta är ditt långa förhållande, kanske det första riktiga förhållandet du haft
    3, ni har mixat era liv och vänner hårt.

    Om detta stämmer så är det en förklaring varför du inte bara går vidare. Du nämner inga barn vilka är bra då är det bara ni två som det gäller.

    Det att du blir bitter är förmodligen kopplat till att han svikit ditt förtroende.
    Om ett förtroende är raserat är det nästan omöjligt att bygga upp igen.
    Vill du verkligen stå där om 5 år med en unga och känna dig lika bitter?
  • Anonym (Hm)
    Tecum skrev 2018-05-21 19:17:53 följande:
    Det finns inget bra tillfälle, bara mer eller mindre dåliga...
    Just så
  • Anonym (Tvivlande tjej)
    TQR735 skrev 2018-05-22 17:39:39 följande:

    Nu känns det mera rätt.

    Först du ska inte trycka undan dina känslor speciellt inte negativa för de har en tendens att explodera senare. Se till att du i alla fall för dig själv är helt klar med vad du känner.

    Låt mig komma med ett par antaganden, säg till om de stämmer eller inte.

    1, du är relativt ung. under 30

    2, detta är ditt långa förhållande, kanske det första riktiga förhållandet du haft

    3, ni har mixat era liv och vänner hårt.

    Om detta stämmer så är det en förklaring varför du inte bara går vidare. Du nämner inga barn vilka är bra då är det bara ni två som det gäller.

    Det att du blir bitter är förmodligen kopplat till att han svikit ditt förtroende.

    Om ett förtroende är raserat är det nästan omöjligt att bygga upp igen.

    Vill du verkligen stå där om 5 år med en unga och känna dig lika bitter?


    Du har så rätt, jag har ofta tryckt undan mina känslor en längre tid (speciellt under vårt förhållande) och när jag äntligen uttrycker mina känslor kommer de ut exploderande och oväntat. Har försökt ändra på mina vanor så länge men lyckas inte...

    Jag är 27, det är mitt andra seriösa förhållande. Hade tidigare ett 8 månaders långdistansförhållande och vi bodde aldrig tillsammans, så det här är egentligen mitt första riktiga långa förhållande. Din tredje punkt förstår jag inte riktigt? Menar du att vi är så inblandade i varandras liv och har samma vänner osv? För det tycker jag inte. Han har dåliga relationer till sin familj, och vi bor långt ifrån min hemstad där min familj bor o som vi inte träffar så ofta. Jag har knappt några vänner alls här, han har vissa vänner som jag aldrig träffar. Vi har typ bara varandra. Skulle så gärna bo närmare min familj för vi är väldigt nära, men det är komplicerat att flytta.

    Det är just det. Trots att jag lovat mig själv och honom att jag ska försöka lita på honom igen så går det inte (han var på datingappar, hade bestämt träff med en tjej men kom på honom innan). Känns som om jag inte har rätt att göra honom besviken. Låter knäppt, men det känns som att det är för sent att göra slut NU och inte DÅ när det hände.
  • TQR735
    Anonym (Tvivlande tjej) skrev 2018-05-22 20:35:35 följande:
    Du har så rätt, jag har ofta tryckt undan mina känslor en längre tid (speciellt under vårt förhållande) och när jag äntligen uttrycker mina känslor kommer de ut exploderande och oväntat. Har försökt ändra på mina vanor så länge men lyckas inte...

    Jag är 27, det är mitt andra seriösa förhållande. Hade tidigare ett 8 månaders långdistansförhållande och vi bodde aldrig tillsammans, så det här är egentligen mitt första riktiga långa förhållande. Din tredje punkt förstår jag inte riktigt? Menar du att vi är så inblandade i varandras liv och har samma vänner osv? För det tycker jag inte. Han har dåliga relationer till sin familj, och vi bor långt ifrån min hemstad där min familj bor o som vi inte träffar så ofta. Jag har knappt några vänner alls här, han har vissa vänner som jag aldrig träffar. Vi har typ bara varandra. Skulle så gärna bo närmare min familj för vi är väldigt nära, men det är komplicerat att flytta.

    Det är just det. Trots att jag lovat mig själv och honom att jag ska försöka lita på honom igen så går det inte (han var på datingappar, hade bestämt träff med en tjej men kom på honom innan). Känns som om jag inte har rätt att göra honom besviken. Låter knäppt, men det känns som att det är för sent att göra slut NU och inte DÅ när det hände.
    Jo med 3, menade jag att ni vävt samman era liv och vänner.
    Men det är bra om det inte är så, då blir det lättare.

    Först du kommer inte att lita på han igen det är bara så.. Accepter och gå vidare.

    Sedan låter det som du bor någonstans där du inte har några band, varför då är det pga av förhållandet eller jobb?

    Skulle nog ge dig rådet att fundera på att även fundera på om du verkligen vill bo där du bor. 

    Vad är det som gör det komplicerat att flytta?
  • Fredrica

    Det kommer aldrig komma ett bra tillfälle.

    Det bästa tillfället du har är här och nu.

  • Anonym (Tvivlande tjej)
    TQR735 skrev 2018-05-23 22:08:22 följande:

    Jo med 3, menade jag att ni vävt samman era liv och vänner.

    Men det är bra om det inte är så, då blir det lättare.

    Först du kommer inte att lita på han igen det är bara så.. Accepter och gå vidare.

    Sedan låter det som du bor någonstans där du inte har några band, varför då är det pga av förhållandet eller jobb?

    Skulle nog ge dig rådet att fundera på att även fundera på om du verkligen vill bo där du bor. 

    Vad är det som gör det komplicerat att flytta?


    Ja precis, vi har liksom inte lindat in oss i så mycket annat än att vi träffar varandras familjer nu och då, men annars har vi i princip bara varandra. Tror jag förstår vad du menar, skulle vara jobbigare om vi hade t.ex. en massa gemensamma vänner som det sedan skulle bli knepigt att umgås med efteråt.

    Jag är rädd för det också att jag aldrig kommer att kunna lita på honom igen. Det gör mig så ledsen eftersom jag tycker att han förtjänar bättre nu efter att han ändrats efter den senaste krisen. Han är som en ny man liksom. Men jag kan inte gå vidare känns det som :(

    Jag bor utomlands, är här i grunden pga jobb, men stannade längre än planerat iom att jag träffade min man på plats. Min man pratar inte svenska så därför skulle det bli komplicerat att flytta tillsammans närmare familjen. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, men känner mig ofta ensam. Saknar familjen. Har inget annat umgänge än min man förutom kollegorna som jag i princip aldrig träffar utanför jobbet, så därför blir det rätt ensamt. Jag är rätt blyg och trivs bra i mitt eget hörn men lite vänner/umgänge känns välbehövligt ändå... för att lägga till så kan jag säga att min man är rätt kontrollerande o tycker inte att jag ska umgås med "vem som helst" och han vill gärna "godkänna" personerna som jag vill träffa, och därför har jag också blivit lat med att fråga ut folk. Råkar det vara någon "dålig" person blir det kalabalik liksom och jag orkar inte förstöra hemfriden...
  • Anonym (Tvivlande tjej)
    Fredrica skrev 2018-05-24 14:35:52 följande:

    Det kommer aldrig komma ett bra tillfälle.

    Det bästa tillfället du har är här och nu.


    Ja men precis! Känns som om jag inte vågar ta det där steget att göra slut. Just nu känns det som om jag bara skulle vilja att någon annan skulle göra det i stället för mig. Jag "önskar" att han skulle vara otrogen eller göra något dumt så att jag skulle ha ordentlig orsak att bara sticka. Låter väldigt tokigt, jag vet! :D

    Men ja, jag vet att jag borde sluta vänta och bara ta tag i saken själv. Bra tillfälle kommer aldrig serverat liksom...
  • Fredrica
    Anonym (Tvivlande tjej) skrev 2018-05-25 14:02:47 följande:

    Ja men precis! Känns som om jag inte vågar ta det där steget att göra slut. Just nu känns det som om jag bara skulle vilja att någon annan skulle göra det i stället för mig. Jag "önskar" att han skulle vara otrogen eller göra något dumt så att jag skulle ha ordentlig orsak att bara sticka. Låter väldigt tokigt, jag vet! :D

    Men ja, jag vet att jag borde sluta vänta och bara ta tag i saken själv. Bra tillfälle kommer aldrig serverat liksom...


    Fler än du som ibland vill sitta och vänta in en anledning eller att personen ska göra ngt som man kan förstora så man kan avsluta men det är ju ganska fegt och taskigt bättre och bara säga som det är och avsluta. Poff så är du fri!
  • Anonym (Tvivlande tjej)
    Fredrica skrev 2018-05-25 14:21:49 följande:

    Fler än du som ibland vill sitta och vänta in en anledning eller att personen ska göra ngt som man kan förstora så man kan avsluta men det är ju ganska fegt och taskigt bättre och bara säga som det är och avsluta. Poff så är du fri!


    Ja, du har så rätt! Känner mig så feg och hemsk som går i dessa tankar medan han tror att det mesta är frid och fröjd. :( Vet att det enda rätta att göra skulle vara att bara säga som det är och dra, men det är inte alls enkelt...
  • Anonym (GG)
    Anonym (Tvivlande tjej) skrev 2018-05-21 19:16:23 följande:

    De senaste månaderna har jag gått i tankarna om att jag seriöst vill göra slut med min kille som jag varit tillsammans med i 5 år. Alltid är det dock något som hindrar från att göra det på riktigt.

    -"Inte kan jag ju göra slut nu eftersom det är hans födelsedag om en vecka. Jag gör det efteråt."

    -"Han har en tuff vecka på jobbet nu, inte kan jag göra slut med honom och ge honom ännu mer stress. Jag gör det efteråt."

    -"Om en månad kommer min kusin på besök till oss långt i från så inte kan jag ju göra slut nu eftersom jag lovat att hon kan sova hos oss några nätter. Jag gör det efteråt."

    -"Inte kan jag ju göra slut nu eftersom vi ordnat fest om tre veckor. Jag gör det efteråt."

    Ja alltså jag hittar alltid något som blockar och skjuter upp det. Och förstås kommer något nytt upp efteråt och jag skjuter upp det igen osv. Sen kanske en lite bättre och lugnare period i vårt förhållande dyker upp och inte kan man ju lämna när det känns bättre för stunden... Mår så otroligt dåligt över detta, för jag VET att jag borde och vill lämna honom.

    Kanske en dum fråga... Finns det alls något "bra" tillfälle att göra slut? Ni som velat länge om att göra slut - hur och när har ni sist och slutligen gjort slut?


    FINNS INGET BRA TILLFÄLLE! BARA GÖR DET - NUUUUU!
  • TQR735
    Anonym (Tvivlande tjej) skrev 2018-05-25 14:02:47 följande:
    Ja men precis! Känns som om jag inte vågar ta det där steget att göra slut. Just nu känns det som om jag bara skulle vilja att någon annan skulle göra det i stället för mig. Jag "önskar" att han skulle vara otrogen eller göra något dumt så att jag skulle ha ordentlig orsak att bara sticka. Låter väldigt tokigt, jag vet! :D

    Men ja, jag vet att jag borde sluta vänta och bara ta tag i saken själv. Bra tillfälle kommer aldrig serverat liksom...
    Låter som du vet vad du behöver göra men är rädd att ta steget.

    Förändringar är alltid svårt, men i detta fall kan ingen gör det åt dig.
  • Anonym (Tvivlande tjej)
    TQR735 skrev 2018-05-26 10:57:50 följande:

    Låter som du vet vad du behöver göra men är rädd att ta steget.

    Förändringar är alltid svårt, men i detta fall kan ingen gör det åt dig.


    Precis. Behöver samla mod till mig och bara ta det där steget. Ingen kommer göra det åt mig!
Svar på tråden Finns det något "bra" tillfälle att göra slut?