• Anonym (TS)
    Äldre 22 May 05:16
    19822 visningar
    92 svar
    92
    19822

    Tycker du att detta är okej av barnvakten?

    I lördags var det personalfest, både jag och sambon jobbar inom samma företag så vi var båda inbjudna på egen hand så att säga.

    Vi hade bokat barnvakt långt i förväg, storebror till mormor och lillebror till farmor och farfar. Barnen skulle sova över då de lägger sig tidigt, men är hopplösa att lägga om ifall de vaknar. Ingen av barnvakterna ville vara hos oss, fast vi erbjöd det, då hade bara en av dem behövts.

    Vi var överens om att hämta barnen runt 14 på söndag eftermiddagen.

    Vid kl.22 (precis efter efterrätten, grymt segt och utdraget program) får vi ett meddelande att sambons syster åkt in till BB för att föda. Hon var beräknad nu i dagarna så vi konstaterade bara att skönt att hon slapp gå över tiden denna gång.

    Halv 7 på söndag morgon ringer det hysteriskt på ytterdörren. Då står svärföräldrarna på trappan. De ska åka och hälsa på sitt nya barnbarn (ca 4 timmars resa enkel väg) har de bestämt, och tycker att det borde vi förstått när vi visste att systern åkt in till BB. Vi har i detta läget inte fått veta att barnet är fött ens, så jag har lite svårt att förstå hur det var så självklart, då förra gången var ganska utdragen, och de inte nämnde något om detta innan.

    Vi fick igår veta att de hade fått meddelande om att allt gått bra och flickan var född när morgonpigga sonen vaknat, och då bestämt sig för att åka med en timmes varsel, för annars skulle det dröja tills nästa helg innan de kunde åka pga restiden. Vi fick också veta att de inte hade fått OK från systern att komma dit samt att de blev nekade av personal att besöka dem på BB pga besöksreglerna. Systern har barn sedan förut kan tilläggas, så det är inte första gången de blir mormor och morfar.

    Känns så onödigt hela alltihop. Svärmor förstår inte alls att jag är sur över att de lämnade av ett vrålhungrigt barn halv 7 på morgonen utan att ens höra av sig före. Lillebror kommunicerar just nu med gallskrik när han är hungrig, och iom att vi räknat med sovmorgon stannade vi till slutet av festen, så att jag var trött är det minsta man kan säga.

    Vad tycker ni?

    Är det okej att göra så? Bara dyka upp på trappan utan att ringa först kl. 06:30 när man innan kommit överens om något helt annat.

  • Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 22 May 05:41
    #3
    Anonym (Mia) skrev 2018-05-22 05:30:09 följande:

    Inte helt okej, men barnafödande är force majeure. De borde dock ha givit din son något att äta innan de lämnade honom.


    Force majeur på vilket vis?

    Systern hade inte bett dem komma, hon informerade dem om att flickan var född och att det hade gått bra. Hon blev väldigt förvånad att de hade kommit dit, hon orkade inte gå ut och möta dem när de inte blev insläppta (fött barn hela natten, och sovit dåligt nätterna innan pga pinvärkar) så det fick hennes sambo göra. Hade de hört av sig till henne innan hade hon kunnat berätta att det var besöksförbud på BB, bara respektive eller annan förlossningsstödjare fick komma in.

    Ja, det var nog egentligen det som störde mig mest, att han inte hade ätit. Hade de ringt så hade jag kunnat ha frukostgröten färdig och sluppit väldigt mycket skrik (och kanske tom migränanfallet det orsakade)
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 22 May 08:19
    #27
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 07:04:43 följande:

    Att sambon kom ut var väl jättebra?! Han gick väl inte ut för att träffa svärföräldrarna utan bebisen...det vore ju oerhört märkligt i så fall.

    Dottern kan de träffa senare.


    Han gick ut ensam. Bebisen får inte lämna avdelningen innan hon blir utskriven. Han gick ut istället för att systern skulle behöva prata i telefon när hon inte orkade. Övriga barn var hos sin farmor och farfar. De har fötts mitt i veckan och varit 1-2 veckor gamla vid första besöket.
    Kusin Krakel skrev 2018-05-22 07:21:08 följande:

    Hahaha, vad tokigt jag läste. Lillebror åkte till farmor, jag fick för mig att det var farmors lillebror som var barnvakt. Så dumt!

    I så fall skulle jag frågat när de ringde klockan 10 om det var tänkt att de skulle åka dit och vi behövde hämta barnet tidigare.


    De ringde inte. Sambons syster skrev i den gemensamma chatgruppen på messenger att hon åkt in till BB. Sedan hade hon skickat sms till sin mamma vid 5 på morgonen, som de såg när sonen vaknade kvart i 6. Inga samtal förekom. Systern hade stängt av sin telefon, men de har hennes sambos nummer.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 22 May 21:20
    #50
    Anonym (V) skrev 2018-05-22 09:10:00 följande:

    Haha självklart får bebisen lämna avdelningen. Dummaste jag hört.


    Det dummaste jag hört är att du som inte ens vet vilket sjukhus det gäller påstår dig veta vad som är tillåtet bättre än inskrivna patienter. Bebisen får inte lämna avdelningen innan den skrivs ut. Varit samma regler när jag fött mina barn.
    Anonym (Wtf) skrev 2018-05-22 11:20:40 följande:

    Så dom var snälla nog att sitta barnvakt åt dina barn men lämnade dom lite tidigare dagen efter eftersom dom ville åka och besöka sitt nyfödda barnbarn? Och nu är du sur? Allvarligt?!

    Jag tycker faktiskt inte att dom gjort något fel. Jag förstår att det blev lite jobbigt för er men det är inget ni har rätt att ta ut på dom.


    De "lämnade tillbaka" barnet 7,5 timmar tidigare än planerat, vrålhungrig då han inte hade fått frukost ännu. När jag frågade om det svarade de att nej, de hade inte hunnit med frukost då de måste hinna med en anslutning kl.7 och kunde äta på den.
    Anonym (eh) skrev 2018-05-22 12:40:39 följande:

    Nja.. kanske det berodde lite på festandet kvällen innan..


    Hur menar du nu? Eller likställer du personalfest med fylla? Det får stå för dig isåfall. Jag var spik nykter.
    solboll skrev 2018-05-22 13:33:34 följande:

    Nästa gång får väl en av er vara hemma då TS

    Barnvakt är inte en rättighet utan något man ska vara glad för, och en födsel är något speciellt och faktiskt viktigare en två föräldrars festande och som har baksmälla och inte orkar vara med sina egna barn.


    Om du läser TS så står det att de inte ville vara hemma hos oss, vilket vi hade föredragit. Jag var inte bakfull då jag var spik nykter. Hade vi inte fått barnvakt hade sambon blivit hemma, men.iom att vi aldrig unnar oss att gå ut och äta eller liknande så tyckte vi att det var kul att för en gångs skull göra något tillsammans och få umgås.

    Till er som tycker jag surar över EN utebliven sovmorgon. Ta er någonstans. Han vaknar runt 5 varje morgon. VARJE MORGON. Jag är sådan som har väldigt svårt att sova dagtid, dessutom tycker inte det äldre barnet det är speciellt kul om mamma går och lägger sig efter frukost när han stigit upp och vill umgås. Så jag vaknar när lillebror vaknar, och även om sambon stiger upp kan jag inte somna om. Vi överlever, det kommer bli bättre, men det gör också att jag drömt om denna sovmorgon enda sedan vi bokade in detta. Vi ville hämta hem barnen till lunch men alla sa att vi skulle passa på att sova ut ordentligt.

    Jag nämnde att det inte var första gången de blev morföräldrar eftersom en person undrade om det var det.

    Systern har nu kommit hem från sjukhuset och meddelat att vi är välkomna i helgen om vi vill besöka dem, men inte länge då hon är väldigt trött och deras äldre barn har väldigt tufft med omställningen till att ha en lillasyster. Hon har noga skrivit att det är mellan 13-15 som gäller, före ska de äta i lugn och ro, och efteråt ska de sova. Hon har privat sagt att det är för att de inte ska bli där hela dagen.

    Att det alls blev en diskussion om saken var för att svärmor var sur över att de inte slapp in på BB/fick se bebisen fast de rest så långt.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 08:28
    #59
    Anonym (Wtf) skrev 2018-05-22 21:59:33 följande:

    Ja du hade hoppats på och längtat efter en sovmorgon jättelänge och det suger ju att en stor livshändelse råkade hända just den morgonen. Men dom har fortfarande inte gjort något elakt eller fel och du får helt enkelt bita i det sura äpplet. 

    Dina svärföräldrar gjorde er en tjänst. Sedan råkade en stor livshändelse ske just då och dom lämnade av barnet något tidigare. Det är fortfarande ert barn och inget skedde som inte skulle skett annars ändå. Eller jo tydligen fick du sova lite längre om han annars brukar tvinga upp dig 5 på morgonen, nu fick du sova tills 6.30.

    Men istället för att vara tacksam för att dom satt barnvakt och gav er möjligheten att gå på fest tillsammans samt få en liten sovmorgon även om den avbröts tidigare än ni hoppats på, så blir du grinig och sur? Det är faktiskt helt otroligt.

    Var tacksam och fråga om dom skulle kunna sitta barnvakt någon annan helg på nytt för att ni verkligen vill få sova ut. 

    Och angående frukosten. Herregud. Dom lämnade av barnet 6.30 utan frukost det är inte som att det var jättesent eller att dom hade svält ungen. Dom ansåg inte att dom hade tid för frukost och klockan var ändå jättetidigt. Det är inte deras unge och dom kanske inte alls förstod eller tänkte på att han skulle vara så jobbig gällande det. Som mest kan du anklaga dom för att vara tanklösa och förklara för dom att nästa gång dom sitter barnvakt(om dom ens är villiga efter din attityd..) är det viktigt att han ätit innan hans lämnas. 


    Han hade somnat 18 kvällen innan så han var nog vrålhungrig. De är väl medvetna om hur han blir när han är hungrig. Det är inget nytt utan han har hela livet ljudligt talat om när det är dags för mat.

    Detta hade undvikits lätt genom två saker, dels att de kvällen innan, när systern skrev att hon var på BB, hade hört av sig till oss och sagt att om förlossningen gen går fort tänker de åka nästa morgon, då hade vi avslutat kvällen när alla programpunkter var klara och åkt hem. Dels om de hade ringt när de åkte hemifrån så att jag hann ha frukostgröten klar. Sonen hade hunnit bli så hysterisk av allt skrik (som han hade ägnat sig åt även innan de åkte berättade de) att han bara var pipig och gnällig hela dagen, och inte fick ro i kroppen att sova.
    Anonym (Nänä) skrev 2018-05-22 23:27:40 följande:

    Har dina och din svägerskas barn varit omhändertagna av myndigheter från födseln? Därför ni förbjudits lämna avdelningen?

    Annars finns det naturligtvis ingen annan än föräldrarna som bestämmer över sitt barn!

    Vad skulle det bli för påföljder om en mamma eller pappa "olovandes" promenerar ut från avdelningen med sitt barn? Ringer personalen polisen, eller kallar på vakter?

    Sjukhuset har ingen som helst laglig rätt att hålla kvar barn, om inte socialen är inblandad.

    Detta gäller förstås samtliga BB!

    Det är inte fängelser vi pratar om här.


    Man måste passera sköterskor för att komma ut, och man blir tillsagd att vill man själv lämna BB får man lämna bebis hos dem. Kan kännas fånigt att man kan bli utskriven 12 timmar efter förlossning, och då givetvis får ta hem barnet, men ligger man kvar 3 dagar får barnet inte lämna avdelningen, men det är nu sådana deras regler är. Jag gissar att det har något med vårdansvar mm att göra.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 11:29
    #62
    Ascendere skrev 2018-05-23 09:15:19 följande:

    Vad vill du ha ut av tråden?

    Nej det var väl inte så kul att bli väckt så tidigt efter en festkväll, men nu blev det så den här gången.

    Vad kan du göra för att förhindra att det händer igen?


    Jag ville få höra vad andra personer tyckte om situationen, och det har jag fått.

    Jag kan nog inte förhindra systern från att föda när svärföräldrarna lovat ha vårt barn, men då hon sagt att hon var nöjd nu när de har barn av båda sorter så kanske situationen inte uppträder fler gånger.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 17:50
    #68
    -1
    Anonym (poo) skrev 2018-05-23 17:42:54 följande:

    Gud jag ruttnar på sådana här människor. Var tacksam att du har någon som satt barnvakt åt er överhuvudtaget, annars hade en av er tvingats missa personalfesten med en "gallskrikande unge".

    Bara för att du var bakis ska du sura över att barnvakten ville träffa sitt nyfööda barnbarn. Hör du hur sjukt det låter? Spyr på egoism.


    Har du alls läst vad jag skrivit?

    Min sambo hade stannat hemma om de inte ville vara barnvakt (vilket de väldigt gärna ville då han är deras enda barnbarn på hemorten och pga jobb och sovandet blir det sällan att ses bara sådär). Får han bara mat när han är hungrig är han ett väkdigt behagligt, om än väkdigt busigt, barn.

    Jag var inte bakis då jag bara drack alkoholfritt.

    Svärföräldrarna hade inte meddelat systern om att de tänkte komma och fick inte träffa sitt 7 timmar gamla barnbarn.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:01
    #69

    De som tror att jag är besviken på att mitt barn kom hem har fel. Jag hade önskat att barnvakten varit här med barnen så de sov hemma men de ville inte.

    Svärföräldrarna har själva bett att få vara barnvakt då mormor har fått vara mer (pga att hon är pensionär och kunnat vara hos oss dagtid för läkartider och fysioterapi).

    Jag är besviken på HUR det skedde. Vad hade hänt om vi sovit över någon annan stans för att slippa ta taxi hem (jag kör inte på natten), hade de då lämnat honom på trappan? Och hur svårt är det att ge honom en tallrik gröt, eller fast en smörgås bara, på den halvtimmen de var uppe innan de stod på vår trapp?

    Vi visste inte att systern hade fött, det fanns ingenting som antydde att de tänkte åka innan de väckte oss med att hysteriskt ringa på dörrklockan. Jag träffade vår närmaste granne idag. Hon nämnde att hon hade blivit väckt av vår dörrklocka och var inte glad.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:06
    #70
    Pope Joan II skrev 2018-05-23 08:39:51 följande:

    Brukar de vilja din son, dig och resten av familjen illa? 


    Sambons syster har förmåga att inte planera en cm längre än sina egna behov, och kan bra bestämma sig för tex en kryssning samma morgon, dra iväg och sedan komma på läkartid er mm när påminnelselarmet ringer i mobilen. Hon tyckte även att de kunde ha namngivning fast barnet hade RS, bara de blev utskrivna från sjukhuset så de hann i tid. Men de låg inlagda någon dag till som tur var. Hon är känd av sin familj för att inte tänka längre än näsan räcker.

    Detta är första gången svärföräldrarna uppvisar ett liknande beteende.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:06
    #71
    Pope Joan II skrev 2018-05-23 08:39:51 följande:

    Brukar de vilja din son, dig och resten av familjen illa? 


    Sambons syster har förmåga att inte planera en cm längre än sina egna behov, och kan bra bestämma sig för tex en kryssning samma morgon, dra iväg och sedan komma på läkartid er mm när påminnelselarmet ringer i mobilen. Hon tyckte även att de kunde ha namngivning fast barnet hade RS, bara de blev utskrivna från sjukhuset så de hann i tid. Men de låg inlagda någon dag till som tur var. Hon är känd av sin familj för att inte tänka längre än näsan räcker.

    Detta är första gången svärföräldrarna uppvisar ett liknande beteende.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 22:35
    #79
    Anonym (V) skrev 2018-05-23 18:23:37 följande:

    Men snälla du. Du har missuppfattat totalt. Självklart får man ta med sitt barn utanför avdelningen på samtliga bb i landet. Nu får du lägga av.


    Nej det har jag inte. Lägga av kan du göra själv, då du inte vet vad du pratar om. Du vet inte var jag bor, eller ens om jag bor i sverige om vi ska vara på det viset, så hur kan du veta vad som gäller på vårt BB. Jag har själv fött där (om det var pga att jag då bodde nära, komplikationer som krävde större sjukhus eller om jag bor i glesbygd och det är närmaste får du gissa på själv) och redan under graviditeten fick jag ett infobrev från BB inför vistelsen där det stod i klartext att bebisen stannar på BB tills hen skrivs ut, med undantag för sjukvårdsinsatser på annan enhet.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 25 May 21:22
    #84
    Anonym (poo) skrev 2018-05-25 14:40:16 följande:

    Dumma dumma syster som inte planerade sin förlossning bättre , att hon skulle ha den just som ni skulle på en superviktig personalfest...

    Och dumma dumma svärföräldrar som vill träffa sitt barnbarn direkt istället för att vänta flera veckor...

    Dumma dumma dumma människor på FL som inte håller med mig i mitt hysteriska klagande. 


    Känner du dig stor och mäktig nu?

    Och för att svara på vad de borde gjort istället för att hysteriskt ringa på dörrklockan, så har jag svarat på det. Ringt på telefonen innan de åkte. Meddelat oss kvällen innan att de ville åka.

    I detta är systern helt oskyldig, jag bara nämnde hennes tidigare beteende som referens för att liknande hänt inom familjen, men inte från svärföräldrarna, då någon undrade om liknande hänt förut.

    Ni behöver inte hålla med mig, men jag kommer svara när ni framför påhittade "fakta" som om jag hade skrivit det.

    Och denna helg (1 vecka, inte flera) får de träffa sitt nya barnbarn. På en tid och plats som känns bra för mamman och den familjen. Hela alltet hade kunnat undvikas med att de frågat systern om de fick komma och besöka, de skulle då fått svaret "Nej, det är besöksförbud på BB och jag har just kommit till rummet och ska äntligen få sova för första gången på 3 dygn."

    Har visat sambons syster denna tråd. Hon tyckte det var skitkul att läsa vad alla tror och tänker och tycker

    Ha nu en trevlig helg
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 26 May 05:41
    #87
    Pope Joan II skrev 2018-05-25 21:53:33 följande:

    Inklusive vad du själv tycker? Det var storsint av henne.


    Hon är väl medveten om det, den beskrivningen är ofta förekommande inom familjen, så inte ens mina egna ord. Hon brukar skratta, och erkänna att det stämmer.
Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?