• milli79

    Tvingad i förskoleklass?

    Hej vad har man som rättighet i förskoleklass. Detta ska ju vara frivilligt. Har en dotter som gillar förskoleklassen men som numera inte vill gå pga att de jobbar med ett matteprogram som heter Vector på datorn.

    Fröknarna säger att hon inte har något val, att hon inte kan bestämma själv om hon vill el inte vill.

    Detta känns så fel. Dottern blir förmodligen stressad av programmet. Hon vill jobba mer i sin egen takt. Kan jag kräva att hon får andra uppgifter?

  • Svar på tråden Tvingad i förskoleklass?
  • äldreochklokare

    Om man valt att gå så kan man inte väl att bara gå både dagar man tror det ska vara något roligt. Däremot behöver personalen utreda vad det är som oroar dottern och varför hon inte vill vara med. Givetvis bör de kunna anpassa så att hon gör annat. Det är ju vad Skolverket trycker på i alla åldrar så det ska de givetvis göra även för de yngre. 

  • milli79

    Tack ja jag tänker också att de borde kunna låta henne jobba med en stencil el liknande där hon lär sig samma saker.

  • Almina

    Nja. Förskoleklassen är ju än så länge frivillig. Men det innebär ju inte riktigt att man kan välja vad man vill och inte vill göra när man är där. Det skulle ju bli hopplöst för lärarna.

    Däremot behöver man ju förstås titta på vad det är som gör att din dotter inte gillar just detta, och se hur man kan hjälpa henne. Har ni provat att använda programmet hemma? Vad säger dottern själv om varför hon inte vill?

  • zemer

    Från och med i år (höstterminen) så är förskoleklass inte längre frivillig.

    Sen kan jag tycka att det borde finnas flexibilitet, om din dotter faktiskt blir stressad och mår dåligt av det så borde det finnas andra saker hon kan få göra istället. Har förskolläraren förstått vad det handlar om? Att det inte bara är att hon tycker det är tråkigt och inte vill.

  • zemer

    Från och med i år (höstterminen) så är förskoleklass inte längre frivillig.

    Sen kan jag tycka att det borde finnas flexibilitet, om din dotter faktiskt blir stressad och mår dåligt av det så borde det finnas andra saker hon kan få göra istället. Har förskolläraren förstått vad det handlar om? Att det inte bara är att hon tycker det är tråkigt och inte vill.

  • ABC73

    Vektor omfattar både en del matte (taluppfattning, addition och subtraktion, tanagram för visuell perception, rumsuppfattning och problemlösning) och en del som är mer anpassad för att bygga upp arbetsminne och koncentration (komma ihåg en sekvens).

    Vad jag förstår så anpassar programmet sig efter hur det går för eleven. Målet är att jobba 20-30 minuter med det varje skoldag under flera veckor, just för att bygga upp arbetsminne och koncentration.

    Det handlar inte om att man måste hinna med vissa saker under tiden, men för många elever är det helt enkelt jobbigt att koncentrera sig så länge.

    Själva mattedelen tror jag också finns i en separat del.

    Frågan är vad din dotter tycker är jobbigt. 

    En möjlighet är att du laddar ner appen hemma och sätter dig ner och ber henne visa dig vad den handlar om och vad det är hon tycker är jobbigt.

    En del barn kan också behöva lite extra stöd av en vuxen medan de arbetar med Vektor, för att hålla fokus, få extra uppmuntran för ansträningen och få lite bekräftelse.  Om så är fallet med din dotter kanske hon kan få jobba med Vektor hemma och jobba med lite annat under skoltid.

    Prata med skolan och se hur ni bäst löser det.

  • milli79

    Pratade med personalen idag. De tycker dottern är väldigt bra på Vector och förstår inte riktigt varför hon inte vill.

    Vi sa att vi testar lite till så får vi annars hitta en lösning.

    Kände bara att den andra personalen sa det på ett så hårt sätt att det kändes fel men pratade med en annan nu.

    Tack för era tankar

Svar på tråden Tvingad i förskoleklass?