• milania

    ADD och concerta??

    Hej har en fråga. Blev diagnosiserad med ADD för en månad sen och nu vill läkaren att jag ska prova på concerta för att hjälpa mig. Men som jag förstått det från folk jag känner osv så är det en medicin för de som har adhd och de som verkligen har hyperaktiviteten och väldigt svårt för att tex koncentrera sig osv? Jag kanske har fel..

    Men min ADD är inget direkt som påverkar mig direkt. Visst tankarna far runt och är rastlös väldigt ofta. Men förutom det så är det inte mer med det. Men jag gick till läkaren för att hon skulle berätta om medicinen och hon pratade om massa biverkningar men att det skulle hjälpa mig. Men hur sa hon inte.

    Men sen ringde de o sa jag skulle komma för ekg o sånt där för o få medicinen och jag var så osäker redan från början och hann aldrig riktigt tänka om jag verkligen ville ha den så jag gick sen inte o gjorde ekg o det där.

    Saken är den att jag lider av väldigt mycket ångest, och sömnsvårigheter. Tog upp det för läkaren men hon bara babblade om den där concerta. Och att väldigt vanliga biverkningar är att man har ont i huvet, kan få svårt att sova, få svettningar/skakningar osv osv. Och sen att man kan bli paranoid och sånna grejjer med. Som om jag inte har nog med min ångest och huvudvärk som det är.

    Satt då och läste i flera timmar på nätet och ringde runt till folk som äter concerta och undrade hur det var. Ingen hade något bra att säga om den? Läser överallt "hjälp får skakningar, kan inte sova och har konstant ont i huvet av medicinen blabla"

    Så jag undrar. Nån här med ADD som fått hjälp av medicinen?

    Fått en tid till en annan läkare nu och är rädd att de ska börja tjabba om den där medicinen. Jag är extremt konflikträdd, har sociala svårigheter och ångesten som ofta gör att jag säger ja till saker fast jag kanske egentligen inte vill. Bara för att tex slippa diskussion då jag är så fruktansvärt dålig på det och får aldrig fram nåt att säga.

    Ska iallafall säga att jag behöver nåt för ångesten och det som jag haft i flera år.

    OBS! INGA PÅHOPP ELLER NÅGOT TACK. DET ÄR SÅ HÄR JAG HAR UPPFATTAT SAKER OCH SOM JAG KÄNNER!

  • Svar på tråden ADD och concerta??
  • Långbenopluto

    Min bästa kompis son har ADD, och han hade inte överlevt utan concerta.

    Han är 27 år.

    Prova, och märker du ingen skillnad är det bara att sluta.

  • Anonym (Anonym ADD)

    Jo, jag har även haft Concerta ett kort tag, men andra mediciner passar mig bättre. Jag upplever att t.ex. Attentin är bättre. Har även två barn med ADHD, som tidvis har haft alla möjliga medicin-varianter, även Concerta, slutligen tar de också hellre Attentin/Elvanse.

    Det spelar ingen roll om man har ADHD eller ADD. Ibland vill läkarna inte ens bestämma vilket det är. Framför allt om man får diagnos som vuxen.

    Skillnader med medicin (det är förstås mycket individuellt olika): Jag är mycket mer vaken och "bruset" i huvudet är borta. Jag kan fokusera på en sak i taget och blir inte så lätt distraherad. Jag blir inte så trött heller, kan filtrera bort allt störande bättre. Jag brukade också tycka att jag inte har någon anledning att ta medicin, men jag var lite chockad vilken skillnad det var. Jag har nog missat en del av min omvärld. Det är lite grann som att få glasögon efter att ha sett ganska dåligt. Då märker man vad man har missat.

    Prova gärna, tycker jag. Det är inte så många som får jobbiga biverkningar. Vi har inte haft några större problem med det. Och de här medicinerna har ändå relativt lite med biverkningar. Och om det inte känns bra kan man byta till en annan sort.

  • AndreaBD
    Emmished skrev 2018-05-22 15:39:05 följande:

    Jag tar själv Concerta o hade inte klarat mig utan men när jag läser saker som detta blir jag orolig: https://se.treated.com/blogg/biverkning-ploetslig-doed-om-adhd-medicin-och-ploetsligt-hjaertstopp

    Kram Emmis


    Som det redan står där också, så är ju detta så sällsynt att man inte bör bekymra sig över det. Det kan hända med varenda vanliga huvudvärkstablett eller t.o.m. utan medicin.
  • milania

    Hjälper add medicin mot typ ångest?

    Läkaren sa nämligen att äter man typ concerta ska man absolut inte ta det med något annat. För det är ångesten jag har jobbigt med. Inte själva addn. Ibland självklart känner jag av men ja.

  • AndreaBD
    milania skrev 2018-05-22 17:49:09 följande:

    Hjälper add medicin mot typ ångest?

    Läkaren sa nämligen att äter man typ concerta ska man absolut inte ta det med något annat. För det är ångesten jag har jobbigt med. Inte själva addn. Ibland självklart känner jag av men ja.


    Då kollar man i FASS

    www.fass.se/LIF/product&specId=&userType=&nplId=20021101000328&

    och där står det inget om att det skulle hjälpa mot ångest. Mot ångest vore faktiskt en antidepressiv medicin bättre.
  • milania
    AndreaBD skrev 2018-05-22 17:55:20 följande:

    Då kollar man i FASS

    www.fass.se/LIF/product&specId=&userType=&nplId=20021101000328&

    och där står det inget om att det skulle hjälpa mot ångest. Mot ångest vore faktiskt en antidepressiv medicin bättre.


    Ja jag försökte ju säga till läkaren att jag har svår ångest. Fick ångestdiagnosen för 3 år sen typ. Provade nån medicin som inte funkade o så började min utredning så då sa den läkaren att vi skulle vänta. Men nu denna läkaren var ju enbart inne på concerta vad jag än sa.
  • AndreaBD
    milania skrev 2018-05-22 20:26:58 följande:
    Ja jag försökte ju säga till läkaren att jag har svår ångest. Fick ångestdiagnosen för 3 år sen typ. Provade nån medicin som inte funkade o så började min utredning så då sa den läkaren att vi skulle vänta. Men nu denna läkaren var ju enbart inne på concerta vad jag än sa.
    Gå till en annan läkare.
  • Viktoran75

    Har ADD och har testat concerta i 4 månader, bytte sen till Eliquise. De fungerade bra för mig på så sätt att jag kunde ta tag i tråkiga uppgifter och jag blev piggare.

    Men tyvärr gav de mig ännu mer ångest och min ångest utvecklades till panikångestattacker flera gånger i veckan. Det var hemskt! Fick även förmaksflimmerattacker av både concerta och eliquise.

    Har slutat sen 3 månader och nu har jag mindre ångest men tyvärr oxå mindre driv...

    Kommer aldrig mer äta centralstimulerande. Men skulle ändå rekommendera att var och en provar ett tag. Men i ditt fall så verkar du inte ha så många problem med ADD. Så varför äta concerta? Stå på dig mot läkaren, det är din hälsa och ångest är ett helvete...

Svar på tråden ADD och concerta??