• Anonym (Kaffedraken)

    Stökiga skolklasser - är det läraren det är fel på?

    Har varit på skolbesök på tre skolor nu inför att min dotter ska börja i sjuan till hösten. 
    Samtliga besök har varit hemska. Det har varit extremt röriga klasser, pratiga barn och ingen respekt för lärarens ord överhuvudtaget. Attityder och mobiltelefoner framme och total nonchalans för tillsägelser. Det har varit mellan 28-30 elever per klass. En lärare i klassrummet. 

    Jag blir helt förvirrad. Är det lärarna som inte har pli på barnen eller är det elevgruppen det är fel på? 
    Det har såklart inte varit samtliga barn som har varit stökiga men det har varit fler än 5 och då rörs det till rejält för det blir ett pratigt klimat. 

    En skola jag var på var pratig men de lyssnade iallafall på när läraren hade genomgång och när läraren sa tyst. De övriga två lyssnade inte på läraren och det tog nästan halva lektionen åt att tysta ner och få elevernas uppmärksamhet. 

    Hur ska man med bra känsla våga placera sitt barn i så stökiga klasser? 

    Är detta bra? En lärare på 30 barn?  Ingen assistent i klassrummet ens.
    Hur ska en lärare klara av att hjälpa 30 barn?

    Det går inte ihop för mig. Hur ska man tolka detta? Ska man hoppas på att det kommer en annan lärare och att det fungerar bättre där eller säger det bara att det är pratiga barn som skiter i läraren? Eller är det för många barn och läraren har ingen chans då? 

    Jag är så less på detta, skolan är viktig! Hur kan det få se ut så här på svenska skolor?! 

  • Svar på tråden Stökiga skolklasser - är det läraren det är fel på?
  • Anonym (Kaffedraken)

    En lärare på 30 barn är inget konstigt på högstadiet. En del av problematiken ligger hos föräldrarna men jag var sett en del inkompetenta lärare genom åren också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är blandat. Ibland är det lärarens fel, men ofta är det ungarna. Om det är en problemklass så kan det vara så att de inte lyssnar oavsett vem det är som står och pratar - därför många problemklasser ofta får nya lärare (ingen står ut).

    Den klassen jag har nu har blivit miltals mycket bättre sedan förra året. Deras förra lärare orkade inte med och blev sjukskriven. Men man märker fortfarande att det är en "problemklass". Många har attitydproblem och vill inte lyssna. Några av barnen som har attitydproblemen har haft det sedan de började skolan, och i några fall har vi lite problem med deras föräldrar också (vilket inte är ovanligt). Negativ attityd gentemot skolan hemifrån smittar av sig på barnen, någon orkar inte uppfostra (frågor oss om råd), någon annan har gett upp, en tredje har diagnoser och det har barnet också, några som inte lyssnade på sin förra lärare har skärpt till sig nu även om de kan "blossa upp" ibland.... det är en blandning. En salig blandning.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-05-22 19:39:05 följande:

    En lärare på 30 barn är inget konstigt på högstadiet. En del av problematiken ligger hos föräldrarna men jag var sett en del inkompetenta lärare genom åren också.


    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Blandat) skrev 2018-05-22 19:42:27 följande:

    Det är blandat. Ibland är det lärarens fel, men ofta är det ungarna. Om det är en problemklass så kan det vara så att de inte lyssnar oavsett vem det är som står och pratar - därför många problemklasser ofta får nya lärare (ingen står ut).

    Den klassen jag har nu har blivit miltals mycket bättre sedan förra året. Deras förra lärare orkade inte med och blev sjukskriven. Men man märker fortfarande att det är en "problemklass". Många har attitydproblem och vill inte lyssna. Några av barnen som har attitydproblemen har haft det sedan de började skolan, och i några fall har vi lite problem med deras föräldrar också (vilket inte är ovanligt). Negativ attityd gentemot skolan hemifrån smittar av sig på barnen, någon orkar inte uppfostra (frågor oss om råd), någon annan har gett upp, en tredje har diagnoser och det har barnet också, några som inte lyssnade på sin förra lärare har skärpt till sig nu även om de kan "blossa upp" ibland.... det är en blandning. En salig blandning.


    Jag märkte på de besöken jag var på att det var både diagnoser och negativ attityd hos elever. Klasser som har både ock verkade väldigt röriga. Tre med attityd och två med diagnos rör ju runt som bara den. 


    Vad tror du som är lärare? Vågar man sätta sitt barn i en sån klass och hoppas på att det funkar? 


    Min dotter tyckte det var "kul" i en klass som gav mig som förälder magont :/ 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (less) skrev 2018-05-22 19:59:00 följande:

    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 


    Hur vill du att det ska vara när du besöker en skola? Och vad är stök för dig? Det kan verka stökigt för en utomstående men egentligen jobbar de bara i grupp och ljudnivån går upp pga det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (less) skrev 2018-05-22 19:59:00 följande:

    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 


    Hur vill du att det ska vara när du besöker en skola? Och vad är stök för dig? Det kan verka stökigt för en utomstående men egentligen jobbar de bara i grupp och ljudnivån går upp pga det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (less) skrev 2018-05-22 19:59:00 följande:

    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 


    Hur vill du att det ska vara när du besöker en skola? Och vad är stök för dig? Det kan verka stökigt för en utomstående men egentligen jobbar de bara i grupp och ljudnivån går upp pga det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (less) skrev 2018-05-22 19:59:00 följande:

    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 


    Hur vill du att det ska vara när du besöker en skola? Och vad är stök för dig? Det kan verka stökigt för en utomstående men egentligen jobbar de bara i grupp och ljudnivån går upp pga det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (less) skrev 2018-05-22 19:59:00 följande:

    Ja det känns som att det kan vara uppfostran bakom, jag vet inte vad. Frågan är om man ska skita i dessa skolor eller inte pga vad man ser på ett besök? 


    Hur vill du att det ska vara när du besöker en skola? Och vad är stök för dig? Det kan verka stökigt för en utomstående men egentligen jobbar de bara i grupp och ljudnivån går upp pga det.
Svar på tråden Stökiga skolklasser - är det läraren det är fel på?