• ekvili­brist
    Äldre 22 May 20:51
    10663 visningar
    3 svar
    3
    10663

    Vad händer nu när jag beskar syrenen mitt under blomning?

    Jag är inte tillräckligt kunnig med det här, förstår jag nu. Jag beskar den risiga syrenen nu, och sambon sa att man inte ska beskära just under blomning. Har jag sabbat syrenen till nästa år?

  • Svar på tråden Vad händer nu när jag beskar syrenen mitt under blomning?
  • Äldre 22 May 21:14
    #1

    Nä, du har inte sabbat den, du missar bara lite blomning nu i år! Har du beskurit mycket är det bra om du rensar fram ren jord under/runt den och ger den gödsel, tex kogödsel.

  • ekvili­brist
    Äldre 22 May 21:26
    #2

    Åh, vad jag är tacksam för ditt svar. Det är egentligen gaffel med grannen om den här syrenen. Den är EXTREMT risig och står på tomtgränsen mellan oss. Hon VILL ALDRIG beskära den. Hon skällde på mig ett år för att jag skar vissa stammar ganska lågt (den andra grannen hade rått mig). Hon bråkade då jättemycket och sa att vi sagt vid axelhöjd ju. Alltså det var bara så att jag försökte rensa den risiga syrenen, så jag gjorde bara så med en ytterst liten del av syrenerna. Nu har hon "som straff" låtit syrenen växa superhögt, tre fyra meter. Jag har låtit det vara, för jag har haft ett jätteinfekterat bråk med den radhusgrannen jag har på andra sidan. Så då tycker jag att en övervuxen syren är överkomligt, i jämförelse med vad de andra grannarna ställde till med.
    Nu klippte jag bort, dels grenar som gör det mörkare och hänger mot köksfönstret. Sen tog jag lite högre upp där de släpar mot vår vägg (och nära ventilationsöppning) för jag vill inte ha in myror. Sen tog jag grenar som hängde över vår källarnedgång.
    Som sagt, just där så är det ett stort hål i häcken. Och det beror ju på att grannkvinnan har låtit syrenen växa jättehög. Då blir den inte tät.
    Det blir så mörkt i vårt köksfönster också av den höga syrenen.

    Men jag vill verkligen inte bråka med grannen. Men det känns som att hon tänker låta den växa ända upp till himlen.
    Det är ju en gemensam häck, och då ska egentligen båda sköta den.
    Det har jag sagt. Men det blir bara bråk.

  • Äldre 23 May 02:35
    #3

    Häll bensin runt den och hoppas den dör. Köp sen en ny lägre häck som inte växer så hög. Eller ett staket.

Svar på tråden Vad händer nu när jag beskar syrenen mitt under blomning?