• Anonym (Hej)
    Äldre 23 May 01:00
    1327 visningar
    12 svar
    12
    1327

    Plastikoperationer

    Bör sådana begränsas eller rentav förbjudas?

  • Svar på tråden Plastikoperationer
  • Anonym (Jenni­fer)
    Äldre 23 May 01:01
    #1

    Varför då? Bör man inte låta människor göra vad de vill med sina kroppar?

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 23 May 01:50
    #2
    Anonym (Jennifer) skrev 2018-05-23 01:01:29 följande:

    Varför då? Bör man inte låta människor göra vad de vill med sina kroppar?


    Om man försköt idealen så att människor inte kände att de behövda justera sina utseenden, då hade plastikindustrin självdött. Nu verkar man snarare tro att eftersom människor justerar sina utseenden genom plastikoperationer, så *slipper* man arbetet med att ändra utseendeidealen.
  • Anonym (Ns)
    Äldre 23 May 02:28
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-23 01:50:04 följande:

    Om man försköt idealen så att människor inte kände att de behövda justera sina utseenden, då hade plastikindustrin självdött. Nu verkar man snarare tro att eftersom människor justerar sina utseenden genom plastikoperationer, så *slipper* man arbetet med att ändra utseendeidealen.


    Det är ett alldeles för svart/vitt tänk och plastikkirurgin hade inte dött ut för att idealen hade ändrats. Exakt vilka ideal är det som du tror skulle ändras och hur skulle man arbeta för att ändra dem?

    Jag är inte för ett förbud, varför ska staten gå in och bestämma vad individer ska göra med sina kroppar.
  • Äldre 23 May 02:40
    #4

    Begränsas i så fall möjligtvis. Men förbjudas, nej det kan jag väl verkligen inte påstå att jag tycker. Men är inte så insatt i sånt här egentligen så jag vet inte.

  • Anonym (H)
    Äldre 23 May 04:01
    #5

    Jag skulle aldrig någonsin lägga mig under kniven om det inte gällde liv eller död.. Men folk får göra vad de vill med sina kroppar och vem är jag att tala om för andra vad de får göra? Sen att jag tycker de flesta ser förjävliga ut efter massa ingrepp är ju bara min åsikt.. Men som sagt, deras kroppar, de gör vad de vill.

  • sextio­talist
    Äldre 23 May 08:08
    #6

    Plastikoperationer är inte bara för de som vill bli vackrare, många är för att rekonstruera efter olyckor, sjukdomar eller medfödda defekter.
    Det man kan säga som positivt med de som lägger sig frivilligt under kniven för att justera (inbillade?) fel, är att kirurgerna får bra erfarenhet och kan hjälpa de som verkligen behöver det på ett bättre sätt.
    Däremot så borde alla typer av sådana ingrepp vara säkrade, så inte vilka kvacksalvare som helst få ge sig in i detta.

    Risken om vi begränsar det i Sverige är att folk beger sig utomlands istället och får men som svenska sjukvården sedan får ta hand om och/eller duktiga plastikkirurger (som inte växer på trän) väljer att arbeta i andra länder.

    Jag är rätt säker på att den kvinnan som rekonstruerar sitt bröst efter bröstcancer är rätt nöjd med att läkaren som gör detta har gjort många bröstoperationer tidigare

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:18
    #7
    Anonym (Ns) skrev 2018-05-23 02:28:10 följande:

    Det är ett alldeles för svart/vitt tänk och plastikkirurgin hade inte dött ut för att idealen hade ändrats. Exakt vilka ideal är det som du tror skulle ändras och hur skulle man arbeta för att ändra dem?

    Jag är inte för ett förbud, varför ska staten gå in och bestämma vad individer ska göra med sina kroppar.


    Typ att tjejer inte måste ha stora läppar, rumpa och bröst för att vara attraktiva.

    Inte jag heller, men det är naivt att tro att plastikindustrin uppkom *bara för att*. Det är inte en marknad som alla andra.

    Tycker du också att det är rätt när modellindustrin letar tjejer vid anorexikliniker?
  • Anonym (Madde­)
    Äldre 23 May 19:07
    #8
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-23 18:18:56 följande:
    Typ att tjejer inte måste ha stora läppar, rumpa och bröst för att vara attraktiva.

    Inte jag heller, men det är naivt att tro att plastikindustrin uppkom *bara för att*. Det är inte en marknad som alla andra.

    Tycker du också att det är rätt när modellindustrin letar tjejer vid anorexikliniker?
    Men det är bara en illusion, en fälla att tro att man måste ha stor röv, stora bröst och stora läppar för att vara attraktiv. De bilder man kan låta sig matas med på affischer, TV och internet är inte den stora sanningen eller den enda verkligheten. 

    Modellindustrin är en del av denna illusion, det plastiga. För min del får de leta tjejer precis var de vill. Jag tycker varken det är rätt eller fel. Vill de värva pinnsmala tjejer till modeller så varsågod. Jag kan se bilder på tjejer som har andra typer av kroppar än jag utan att tro att det är så jag också borde se ut. 

    Bara för att kändisar gör operationer betyder inte det att det är idealet. Bara för en viss typ är det ett ideal. Det finns alla möjliga typer av killar, som har alla möjliga typer av smaker vad gäller tjejers utseenden. Men de flesta gillar ändå naturligt. När fler inser det och när folk får bättre självkänsla så kan trenderna vändas och plastikoperationer minska.

    En viss typ av killar gillar plastiga tjejer som har stort, utputande både fram och bak och i ansiktet. De killarna är antagligen väldigt ytliga och utseendefixerade. Kanske inte alltid så smarta. Är det den sortens killar man vill attrahera så varsågod, då kan man operera sig om man behöver det. Om man tror att det är värt det.

    Plastikindustri finns för att det går. Ungefär som framavling av nya djurraser. Inget som behövs men vi gör det för att vi kan. Men man behöver inte göra det bara för att det går eller för att andra gör det. Att förbjuda går inte, då gör folk det utomlands istället.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 May 20:30
    #9

    Ja SKÖNHETSoperationer skapar endast osunda ideal och ger så vrång verklighetsbild, fel signaler till våra barn/ungdomar och det är en hemsk industri där endast pengar är intresserant.

    Däremot är det befogat för människor med stora synliga avvikelser som skapar stora psykiska problem och såklart rekonstruktionsplastik vilket kirurger med lite vett i sin skalle endast borde syssla med.

  • Äldre 23 May 20:48
    #10

    Jag tycker att det behöver regleras så att inte vem som helst kan utge sig för att vara plastikkirurg, öppna en klinik och utöva avancerade ingrepp. Däremot tycker jag inte att man ska förbjuda ingrepp av moraliska skäl.

  • Äldre 23 May 20:48
    #11

    Jag tycker att det behöver regleras så att inte vem som helst kan utge sig för att vara plastikkirurg, öppna en klinik och utöva avancerade ingrepp. Däremot tycker jag inte att man ska förbjuda ingrepp av moraliska skäl.

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 23 May 23:17
    #12
    Anonym (Madde) skrev 2018-05-23 19:07:44 följande:

    Men det är bara en illusion, en fälla att tro att man måste ha stor röv, stora bröst och stora läppar för att vara attraktiv. De bilder man kan låta sig matas med på affischer, TV och internet är inte den stora sanningen eller den enda verkligheten. 

    Modellindustrin är en del av denna illusion, det plastiga. För min del får de leta tjejer precis var de vill. Jag tycker varken det är rätt eller fel. Vill de värva pinnsmala tjejer till modeller så varsågod. Jag kan se bilder på tjejer som har andra typer av kroppar än jag utan att tro att det är så jag också borde se ut. 

    Bara för att kändisar gör operationer betyder inte det att det är idealet. Bara för en viss typ är det ett ideal. Det finns alla möjliga typer av killar, som har alla möjliga typer av smaker vad gäller tjejers utseenden. Men de flesta gillar ändå naturligt. När fler inser det och när folk får bättre självkänsla så kan trenderna vändas och plastikoperationer minska.

    En viss typ av killar gillar plastiga tjejer som har stort, utputande både fram och bak och i ansiktet. De killarna är antagligen väldigt ytliga och utseendefixerade. Kanske inte alltid så smarta. Är det den sortens killar man vill attrahera så varsågod, då kan man operera sig om man behöver det. Om man tror att det är värt det.

    Plastikindustri finns för att det går. Ungefär som framavling av nya djurraser. Inget som behövs men vi gör det för att vi kan. Men man behöver inte göra det bara för att det går eller för att andra gör det. Att förbjuda går inte, då gör folk det utomlands istället.


    Nej, men man måste ju ändå stoppa nyrekryteringen. Dessa tjejer finns mitt ibland oss, och mår ofta dåligt. Det är inget avlägset fenomen som vanligt folk bara kan ?skita? i. Det kan ju i värsta fall handla om våra egna döttrar.
Svar på tråden Plastikoperationer