• Äldre 23 May 07:22
    2950 visningar
    13 svar
    13
    2950

    Öka bolånet?

    Det är så att vi ska sälja vårat hus pga nybyggnation. Vi har totalrenoverat huset på sparade pengar. Mannen vill köpa en MC och jag ska byta bil inom kort. Vi har avsatt pengar för detta, men funderar nu på om vi skulle öka bolånet med ca 200 000 kr till renovering (vilket redan är gjort  på sparade pengar). 
    Huset är köpt för 2,1 mkr och är idag värderat till 4,6mkr. 
    Tänker då att det blir 22% mindre i vinstskatt (= 44 000kr mindre i skatt på 200 000kr) Bara den skattebeloppet täcker upp för mannens MC. Det hela handlar alltså om att betala mindre vinstskatt. Är det dumt tänkt?

  • Svar på tråden Öka bolånet?
  • Äldre 23 May 07:25
    #1

    Det är feltänkt. Storleken på lånet påverkar inte vinstskatten.

  • Äldre 23 May 07:39
    #2
    Kjell2 skrev 2018-05-23 07:25:57 följande:

    Det är feltänkt. Storleken på lånet påverkar inte vinstskatten.


    Så du menar, om jag köpt ett hus för 2mkr, tar ett lån på 500 000kr för renovering. Pga renoveringen har huset idag ett värde på 4mkr. Utgår man då ifrån att vinsten är allt över 2mkr (köpesumman) eller 2,5mk (totala omkostnader/lån)?
    Jag vet att man kan göra avdra för förbättringsutgifter. Det mesta har vi gjort själva/bekanta och har då inte lika mycket omkostnader.
  • Äldre 23 May 07:50
    #3
    beccagranen skrev 2018-05-23 07:39:58 följande:
    Så du menar, om jag köpt ett hus för 2mkr, tar ett lån på 500 000kr för renovering. Pga renoveringen har huset idag ett värde på 4mkr. Utgår man då ifrån att vinsten är allt över 2mkr (köpesumman) eller 2,5mk (totala omkostnader/lån)?
    Jag vet att man kan göra avdra för förbättringsutgifter. Det mesta har vi gjort själva/bekanta och har då inte lika mycket omkostnader.
    Vinsten vid fastighetsberäkning beräknas som

    "Vinst" = "Det ni säljer för" minus "Det ni köpte för" minus "Omkostnader"

    I omkostnader ingår t ex mäklararvode när ni säljer, kostnader för större renovering de senaste fem åren.

    Kostnader ska kunna veriferas med kvitton.

    Observera att eventuell lån inte påverkar.

  • Äldre 23 May 08:45
    #4
    Kjell2 skrev 2018-05-23 07:50:24 följande:
    Vinsten vid fastighetsberäkning beräknas som

    "Vinst" = "Det ni säljer för" minus "Det ni köpte för" minus "Omkostnader"

    I omkostnader ingår t ex mäklararvode när ni säljer, kostnader för större renovering de senaste fem åren.

    Kostnader ska kunna veriferas med kvitton.

    Observera att eventuell lån inte påverkar.
    Fast det är där jag tänker, om jag tar ex 200 000kr i lån till badrumsrenoveringar. Nu har vi redan renoverat badrummen, vi har fått hjälp och gjort det mesta själva. Det handlar om materialkostnader på  ca 40 000kr för två badrum. Men hade vi tagit in hantverkare hade vi uppkommit i ca 200 000kr. Så det blir avdrag på 25% av det faktiska värdet. Kan man då inte ta renoveringslån, och göra avdrag på 200 000kr med materialkostnader som underlag?
  • Äldre 23 May 09:17
    #5
    beccagranen skrev 2018-05-23 08:45:24 följande:

    Fast det är där jag tänker, om jag tar ex 200 000kr i lån till badrumsrenoveringar. Nu har vi redan renoverat badrummen, vi har fått hjälp och gjort det mesta själva. Det handlar om materialkostnader på  ca 40 000kr för två badrum. Men hade vi tagit in hantverkare hade vi uppkommit i ca 200 000kr. Så det blir avdrag på 25% av det faktiska värdet. Kan man då inte ta renoveringslån, och göra avdrag på 200 000kr med materialkostnader som underlag?


    Lån ger ingen avdragsrätt. Däremot de renoveringskostnader ni haft och kan styrka.

    Igen Ni kan inte styrka kostnader med lån.
  • punkts­lash
    Äldre 23 May 09:21
    #6

    Tänk dessutom på att även om ert hus har gått upp i värde, så har alla andra bostäder gjort samma sak.

    Så om ni vill flytta kommer ni behöva vinsten från nuvarande bostad för att kunna finansiera nästa bostad,

  • Äldre 23 May 09:43
    #7
    beccagranen skrev 2018-05-23 08:45:24 följande:
    Fast det är där jag tänker, om jag tar ex 200 000kr i lån till badrumsrenoveringar. Nu har vi redan renoverat badrummen, vi har fått hjälp och gjort det mesta själva. Det handlar om materialkostnader på  ca 40 000kr för två badrum. Men hade vi tagit in hantverkare hade vi uppkommit i ca 200 000kr. Så det blir avdrag på 25% av det faktiska värdet. Kan man då inte ta renoveringslån, och göra avdrag på 200 000kr med materialkostnader som underlag?
    Du kan i alla fall inte hävda att det har kostat 200 000 om det bara har kostat 40 000. Du kan bara dra av det som det faktiskt har kostat. Om man väljer att göra själv (vilket vi också gör), så spar man pengar och huset ökar ju i värde. Men du kan inte dra av sånt som du inte betalat.
  • Äldre 23 May 09:59
    #8

    Okej så då kvittar det alltså, endast inköpspris samt avdrag för de förbättringsutgifter vi kan styrka de senaste fem åren. 

    Trist att behöva betala så mycket i vinstskatt. Och det finns inga andra möjligheter att få ner vinstskatten?

  • punkts­lash
    Äldre 23 May 10:01
    #9
    beccagranen skrev 2018-05-23 09:59:14 följande:

    Okej så då kvittar det alltså, endast inköpspris samt avdrag för de förbättringsutgifter vi kan styrka de senaste fem åren. 

    Trist att behöva betala så mycket i vinstskatt. Och det finns inga andra möjligheter att få ner vinstskatten?


    Det kanske löses automatiskt med nuvarande sjunkande bostadspriser!
  • Äldre 23 May 10:29
    #10
    punktslash skrev 2018-05-23 10:01:45 följande:
    Det kanske löses automatiskt med nuvarande sjunkande bostadspriser!
    Vi ska bygga nytt hus, och har fått tomten gratis. Vårt nuvarande bostadsområde är väldigt attraktivt, då det är en villaidyll angränsande till storstan, priserna hör är sjukt höga. 
  • Äldre 23 May 11:07
    #11
    beccagranen skrev 2018-05-23 09:59:14 följande:

    Okej så då kvittar det alltså, endast inköpspris samt avdrag för de förbättringsutgifter vi kan styrka de senaste fem åren. 

    Trist att behöva betala så mycket i vinstskatt. Och det finns inga andra möjligheter att få ner vinstskatten?


    Ni kan skjuta upp skatten genom att köpa nytt boende.

    Men nej, ni kan inte minska skatten genom att ta lån.
  • Äldre 23 May 18:43
    #12
    beccagranen skrev 2018-05-23 09:59:14 följande:
    Okej så då kvittar det alltså, endast inköpspris samt avdrag för de förbättringsutgifter vi kan styrka de senaste fem åren. 

    Trist att behöva betala så mycket i vinstskatt. Och det finns inga andra möjligheter att få ner vinstskatten?
    Man kan tycka att det är trist, men om du bor i ett villaområde nära storstad har det mesta av er prisökning troligen berott på marknaden. Man betalar ju bara skatt på pengar man tjänar, dvs. på värde som ökat sedan ni köpte det.

    Så ni går fortfarande plus, hela 78% av värdeökningen får ni ut i rena pengar. Ännu mer om ni kan göra avdrag för mäklarkostnader och renoveringar.
  • Äldre 25 May 00:43
    #13

    Som flera andra sagt, lånet har inget med vinstskatten att göra. Du måste kunna styrka utgifterna till renoveringen. Vi renoverade vårt hus i Sverige helt själva. Scannade in vartenda litet kvitto under hela renoveringen och förde in i ett excelark. Den slutliga summan vi fick fram var den vi drog av på vinsten.

Svar på tråden Öka bolånet?