• medarling

    Hur räknar man ut semester!!!!

    Jag blir galen snart sitter och försöker hitta hur man enkelt kan räkna ut antal semesterdagar.

    Ex. Maria får en fast anställning 1/3-2015
    Hur många dagar har Maria att ta ut kommande semester 1/4 2016- 31/3 2017

    Jag har försökt letat på nätet men jag fattar helt enkelt inte. Ska man räkna från 1/3-15 till 31/3-16? Eller ska man räkna från 1/3-15 till 31/3-17

    Någon som kan förbarma sig?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hur räknar man ut semester!!!!
  • Bjoer

    Till 28/2- 16 om något. För varje år får du X dagar i semester.

    Men om det handlar om året efter så har du väl alla semesterdagar? Jag förstår inte riktigt problemet. Det är ju bara första året som antalet semesterdagar avviker från det avtalade eftersom man inte hunnit jobba ihop dem än.

  • Bjoer
    medarling skrev 2018-05-23 11:26:32 följande:

    så man räknar från dagen man blir anställd till 31/3 året efter?


    Men jag förstår inte riktigt. Jag antar att ni har semesterbrott/byte mellan mars/april? Vissa har det vid årsskiftet.

    Om du blev anställd våren 2015 och undrar över antalet semesterdagar 2016 så är det väl "alla"? Du har ju jobbat hela perioden som sparar ihop semester till det året.
  • medarling

    Ja precis vi har semesterbrytet mars-april.

    Men jag vill bara veta hur man räknar ut sina semesterdagar :D

    Ex. Nisse börjar 1/12-15
    hur många semesterdagar har han rätt till?
     räknar man då från 1/12-15 till 31/3-16?

    Ex. Britt börjar 1/9-15
    hur många dagar har hon rätt till....

    Jag vill bara veta hur man räknar. Hur man ska tänka.

  • sextiotalist

    Det beror på vilket avtal (eller avsaknad av avtal)
    Utan avtal så är semesteråret från 1/4 - 31/3, man har 25 semesterdagar per år, så för varje månad man arbetar så tjänar man in drygt två dagar.
    Sedan kan man ha förskottsemester, dvs man får ta betald semester under innevarande år, eller så har man efterskott semester, så man måste arbetat in alla betalda dagar innan man kan ta ut dom, eller så har man något mittemellan, man får ta ut de dagar man arbetat under året (betalda alltså).
    Semesteråret kan också följa kalenderåret.
    Men utan avtal
    25 dagar per år, semesterår 1/4-31/3, man måste ha arbetat in semesterdagarna innan man tar ut dom

  • Anonym (Faktor)

    Sen kan man ha rätt till obetald semester beroende på när man börjar. Bara för att göra det mer komplicerat :D

  • medarling
    sextiotalist skrev 2018-05-23 12:11:15 följande:

    Det beror på vilket avtal (eller avsaknad av avtal)
    Utan avtal så är semesteråret från 1/4 - 31/3, man har 25 semesterdagar per år, så för varje månad man arbetar så tjänar man in drygt två dagar.
    Sedan kan man ha förskottsemester, dvs man får ta betald semester under innevarande år, eller så har man efterskott semester, så man måste arbetat in alla betalda dagar innan man kan ta ut dom, eller så har man något mittemellan, man får ta ut de dagar man arbetat under året (betalda alltså).
    Semesteråret kan också följa kalenderåret.
    Men utan avtal
    25 dagar per år, semesterår 1/4-31/3, man måste ha arbetat in semesterdagarna innan man tar ut dom


    Jo så långt är jag med. Men jag vill veta ex.

    om jag börjar en anställning 1/8
    hur många dagar får jag då till semestern året efter.
    Får jag 18 betalda och  7 obetalda., eller vad blir det?
    'Kan nån hjälpa mig att räkna ut och hur ser uträkningen ut.
  • Bjoer
    medarling skrev 2018-05-23 13:01:13 följande:
    Jo så långt är jag med. Men jag vill veta ex.

    om jag börjar en anställning 1/8
    hur många dagar får jag då till semestern året efter.
    Får jag 18 betalda och  7 obetalda., eller vad blir det?
    'Kan nån hjälpa mig att räkna ut och hur ser uträkningen ut.
    18.75 betalada. Obetalda beror på avtal. Det är inte alltid man har rätt till det. Ibland kan man även få förskottssemester. Det lättaste är väl att fråga nån på HR-avdelningen ifall det finns en eller den som administrerar semester på företaget.
  • Anonym (Löneadministratören)

    Hej!

    Du räknar ut detta genom att räkna ut hur många semestergrundande anställningsdagar det har varit sedan start till semesterårets slut, vanligtvis 31/3.
    Har man varit borta på grund av föräldraledighet, sjukdom etc. kan dessa dagar behöva räknas om, det är t.ex. bara 120 dagar föräldraledighet som är semestergrundande.

    Formeln för betalda dagar:
    Antalet dagar/365 x 25(semesterrätten)
    Avrundas alltid uppåt. 

  • chrissepisse

    Om man blir anställd 1/3 2015 så kommer man sommaren 2016 att ha fullt antal betalda semesterdagar. Det beror på att man har varit anställd hela perioden 1/4 2015 -31/3 2016.

    Redan sommaren 2015 har man tjänat in en månads betalda dagar avseende semesteråret 1/4 2015 -31/3 2016. Med semesterrätt om 25 dagar per år tjänar man in ca 2 dagar per månad. Avrundning uppåt gör att man tjänar in 3 dagar den första månaden (mars 2015). Dessa dagar sparas om de inte tas ut. 

    Rätten att ta ut semester, det vill säga rätten att vara ledig, är inte beroende av om man har tjänat in betalda dagar eller inte. Om man anställs före den 31 augusti, har man rätt att vara ledig 25 dagar under det pågående semesteråret. Man får däremot bara betalt för ledigheten om man har tjänat in dagar. Det innebär att personen i ditt exempel har rätt att vara ledig 25 dagar under sommaren 2015, men bara rätt att få betalt för tre dagar.

  • Anonym (E)

    Beror på vilket semesterarrangemang man har.

    Traditionellt semesterperioden så börjar semestern ticka in dom anställning och man får ta ut dessa dagar året efter (april vid semesterår) inte innan. Isåfall får man avtala om förskottssemester som försvinner när de intjänade dagarna blir gällande och man har en ?skuld? mot bolaget på förskottsdgarna som räknas av när man slutar anställninge eller nollas efter 5 års anställning

Svar på tråden Hur räknar man ut semester!!!!