• Anonym (Ylva)
    Äldre 23 May 11:46
    9039 visningar
    24 svar
    24
    9039

    Insättning Citalopram

    Suck!

    Har en jobbig insättning med citalopram!!

    Åt först 10 mg i en vecka och nu 20 mg i 2 veckor... har de senaste 10-12 dagarna en konstant ihållande isande ångest!! Det tar så mkt energi och gör att mitt humör svänger hela tiden.... och känner mig också mera Depp... vet att det blir sämre i början av behandlingen men trodde det skulle gå över efter de första 2 veckorna. Börjar tappa hoppet lite nu och får tankar som att tänk om det inte vänder....??

    Nån med erfarenhet??

  • Svar på tråden Insättning Citalopram
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 11:58
    #2
    Anonym (Thea) skrev 2018-05-23 11:52:22 följande:

    Brukar kännas bättre efter tre veckor.. Nu när du höjt är det fullt möjligt att du får räkna 3 veckor från höjningen.. Så håll ut det blir bättre


    Ok..2 veckor på 20 mg...så kämpar på en vecka till... vet jag att det finns hopp att vända så står jag ut å kämpar på... men levde med föreställning att det borde ha vänt efter typ 10 dagar max...

    tack för svar :)
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 12:05
    #4
    Anonym (Thea) skrev 2018-05-23 12:03:26 följande:

    Vände för mig ganska precis på dagen tre veckor


    Det e lite det dag väntar på..själva vändningen.. var det då efter du gjort dos-höjningen å 3 veckor efter det?? Fick du också förstärkt ångest i början??
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 12:21
    #6
    Anonym (Thea) skrev 2018-05-23 12:17:18 följande:

    Jag hade ingen ångest när jag började med tabletterna men fick väldigt mkt de första veckorna.


    Ok.. bra att veta. Fy fan alltså! Jag tar oxascand vid behov men den dämpar det bara något.. hela kroppen e på nån slags högspännings-läge...

    Vad äter du dem för??
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 12:30
    #8
    Anonym (Thea) skrev 2018-05-23 12:26:57 följande:

    Jag fick dom mot depression och åt dom i drygt ett år


    Ok...tack för svar <3

    Får kämpa på här...
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 22:24
    #9

    Nån mer med erfarenhet?

  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 23 May 22:51
    #11
    PerAhlm skrev 2018-05-23 22:40:06 följande:

    Som tidigare talare menat så tar det åtminstone tre veckor för att uppnå effekt och innan dess kan det vara så att du mår sämre än vad du gjorde innan insättningen.

    Per Ahlm, leg. läkare. 


    Tack för svar :)
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 24 May 12:38
    #13
    PerAhlm skrev 2018-05-23 23:12:36 följande:

    Skämtade till det lite med "leg. läkare", det är jag inte.

    Men vet hur SSRI fungerar.

    Per Ahlm, leg. allmänvetare.


    Säkert att du heter Per?? ;)
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 24 May 21:30
    #15
    PerAhlm skrev 2018-05-24 19:43:59 följande:

    Nej, det är inte säkert.

    Säkert att du heter Ylva?


    Lika mkt som du är leg. läkare.
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:41
    #18
    Anonym (mor) skrev 2018-05-25 04:48:08 följande:

    Något som läkemedelsutvecklarna borde ta sig en titt på är detta att det man ska måsta må SÄMRE i flera veckor innan medicinen "biter". Liksom VARFÖR? Verkar ju väldigt onödigt och omodernt. Men å andra sidan så är dessa SSRI-preparat storsäljare över hela världen så varför förbättra dem...........?


    Det e ju för att det tar tid att bilda nya hjärnceller...sånt e inget som sker över natten.
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 25 May 12:01
    #20
    Anonym (mor) skrev 2018-05-25 11:44:25 följande:

    Nya hjärnceller?


    Ja, ad hjälper återuppbyggnad av nya hjärnceller.
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 27 May 16:03
    #23
    Anonym (Rebecca) skrev 2018-05-27 11:26:20 följande:

    Halloj!

    Har inte tagit just Citalopram, men har käkat Escitalopram vilket är någon sorts del av just Citalopram men de har fått för sig att den ska vara bättre. Men eftersom allt funkar olika på olika människor så kan man ju inte säga vad som är bra eller dåligt. Har även ätit Fluoxetin och Sertralin inom SSRI-gruppen men står nu på Voxra eftersom allt har haft massor av dumma biverkningar. 

    När jag började med Escitalopram så hamnade jag tillslut på psyket (slutenvård alltså, fick ju medicinen från öppenvården), och på slutenvården så höjde de till maxdos men inte heller det fungerade helt. Visst mådde jag bättre, men det berodde nog mest på att jag fick en sjuksköterska på öppenvården som frågade VARFÖR jag mådde dåligt, och inte bara slängde massor av mediciner på mig.

    De andra två medicinerna jag har ätit inom SSRI har gett mig liknande symptom, särskilt i början av behandlingen - självmordstankar, självskadebeteenden och ökad ångest.

    Jag misstänker att det inte alltid går över just eftersom medicinen kanske inte fungerar som den ska. Antingen att man har fel dos eller äter fel preparat. Så det är nog bäst att du kontaktar din läkare, för såhär ska du inte må. Menar inte att alla hamnar på psyket, men det är ju alltid en risk om man blir felmedicinerad.

    Ta hand om dig och låt läkaren säga sitt så att du inte ändrar själv, för det kan vara förödande.

    Kram


    Jag kämpar på här någon vecka till så hoppas jag vändningen kommer snart!!
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Äldre 28 May 18:12
    #24

    Pratade med läkaren idag och han menade på det är ingen idé att räkna första veckan på 10 mg... på onsdag är det 3 veckor på 20 mg... jag hoppas verkligen det kommer en vändning snart!! En vecka till kämpar jag på... sen vete sjutton vad man ska göra. E ju mera deppig och mera ångest än innan... jag hoppas det e insättnings-besvär.

Svar på tråden Insättning Citalopram