• Smillis

    Hjälp - Levaxin dos? Vill bli gravid

    Hej, har ätit Levaxin 25 mikrogram i 5 veckor nu efter ett MA, där det på testerna konstaterades att jag hade för högt TSH. När jag började låg värdet på 2.95 och nu hligger efter 5 veckor ligger det på 2.33.

    Jag vill ner mot 1.00. Hur lång tid tar det? Borde jag avvakta eller höja dosen till 50 mikrogram?

    Vill försöka bli gravid så fort som möjligt, vågar jag prova med det här värdet eller är det bättre att vänta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp - Levaxin dos? Vill bli gravid
  • Anonym (anonym)

    Testa att höja dosen från 25 till 50 mikrogram nu och ta det i 2-3 veckor och ta om sköldkörtelproverna och se vad du hamnar på då.

    Man ska trappa upp Levaxin långsamt under flera månader tills man hamnar på rätt dos. Vänta med fler försök tills du hamnat på 1.0 eller under det !

  • askyfullofstars

    Jag äter levaxin 25 mg + 50 mg. TSH på 1.9. Det tycker min överläkare är bra värden, min cykel har försämrats av att öka dosen så rådfråga en läkare först!

  • Smillis
    Anonym (anonym) skrev 2018-05-25 17:52:03 följande:

    Testa att höja dosen från 25 till 50 mikrogram nu och ta det i 2-3 veckor och ta om sköldkörtelproverna och se vad du hamnar på då.

    Man ska trappa upp Levaxin långsamt under flera månader tills man hamnar på rätt dos. Vänta med fler försök tills du hamnat på 1.0 eller under det !


    Tack Anonym, vad hade du för värde innan du började och hade du några symptom?
  • Smillis
    askyfullofstars skrev 2018-05-25 20:16:39 följande:

    Jag äter levaxin 25 mg + 50 mg. TSH på 1.9. Det tycker min överläkare är bra värden, min cykel har försämrats av att öka dosen så rådfråga en läkare först!


    Hej, hur försämras din cykel? Har redan problem men min cykel som har varit oregelbunden efter p-piller i ca 2 år, upplever att den börjar bli mer och mer regelbunden på ca 35 dagar, vilket är långt iof...

    Hade du några symptom på högt TSH? Och vad var ditt värde när du började med levaxin?
  • Anonym (anonym)
    Smillis skrev 2018-05-26 14:10:47 följande:

    Tack Anonym, vad hade du för värde innan du började och hade du några symptom?


    Började med Levaxin redan som barn så vet inte svaret på dessa frågor tyvärr.

    Men googla på sköldkörtelsjukdom så kan du hitta exempel på symtom man kan få av förhöjt TSH.
  • Anonym (Läkare)

    Med tanke på den långa halveringstiden för levaxin tar det flera veckor innan nivåerna stabiliseras, och man brukar rekommendera att vänta med provtagning 6 veckor efter doshöjning av den anledningen.

    Fram tills nyligen låg rekommenderade TSH-nivån för gravida på upp till ca 2,4 (beroende på mätmetod) men man har nu ändrat detta till samma nivå som för icke-gravida dvs. upp till ca 4,2 beroende på mätmetod, eftersom det saknas evidens för att lägre värden gör någon nytta. De nya rekommendationerna säger dock även att man så fort graviditet konstateras skall öka från 7 till 9 doser/vecka (dvs tar du 25 mikrog/dag x7 innan skall du öka till 25 mikrog x9 per vecka).

    Jag förstår att du är orolig när du haft ett missfall, men missfall är vanligt och med största sannolikhet är orsaken en helt annan än att ditt TSH låg i övre normalområdet, klart vanligast är fel hos embryot.

  • askyfullofstars
    Smillis skrev 2018-05-26 14:14:25 följande:

    Hej, hur försämras din cykel? Har redan problem men min cykel som har varit oregelbunden efter p-piller i ca 2 år, upplever att den börjar bli mer och mer regelbunden på ca 35 dagar, vilket är långt iof...

    Hade du några symptom på högt TSH? Och vad var ditt värde när du började med levaxin?


    Min mens blev oregelbunden. Jag fick grov ångest. Därför jag rekommenderar dig att rådfråga en läkare innan du börjar mixa, min gyn sa åt mig direkt att sänka dosen. Innan jag fick levaxin var jag kroniskt trött. Jag däckade överallt, alla trodde jag var lat och ville bara sova. Det var under min fertilitetsutredning jag kopplade ihop allt. Då låg mitt värde ?bara? på 3.3. Senaste TSH låg mitt värde på 1.9. Jag planerar grav genom assisterad befruktning, men min överläkare som är bland den proffsigaste jag mött inom vården sa att detta värde var bra. Du ligger bra till också!
  • Smillis
    Anonym (Läkare) skrev 2018-05-26 15:14:52 följande:

    Med tanke på den långa halveringstiden för levaxin tar det flera veckor innan nivåerna stabiliseras, och man brukar rekommendera att vänta med provtagning 6 veckor efter doshöjning av den anledningen.

    Fram tills nyligen låg rekommenderade TSH-nivån för gravida på upp till ca 2,4 (beroende på mätmetod) men man har nu ändrat detta till samma nivå som för icke-gravida dvs. upp till ca 4,2 beroende på mätmetod, eftersom det saknas evidens för att lägre värden gör någon nytta. De nya rekommendationerna säger dock även att man så fort graviditet konstateras skall öka från 7 till 9 doser/vecka (dvs tar du 25 mikrog/dag x7 innan skall du öka till 25 mikrog x9 per vecka).

    Jag förstår att du är orolig när du haft ett missfall, men missfall är vanligt och med största sannolikhet är orsaken en helt annan än att ditt TSH låg i övre normalområdet, klart vanligast är fel hos embryot.


    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Har nu höjt till 50 mikrogram, och får ta nya provsvar och se om några veckor. OM jag då äntligen ligger lägre, bör jag ta 9 doser/vecka med 50 mikrogram också? Alltså ska jag ta dubbel dos 2 gånger per vecka? Har jag förstått rätt?
  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-05-31 00:15:46 följande:

    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Har nu höjt till 50 mikrogram, och får ta nya provsvar och se om några veckor. OM jag då äntligen ligger lägre, bör jag ta 9 doser/vecka med 50 mikrogram också? Alltså ska jag ta dubbel dos 2 gånger per vecka? Har jag förstått rätt?


    Ta nu 50mg i 2-3 veckor och ta sen om dina sköldkörtelprover via din vårdcentral, Endokrin, Werlabs.se eller Blodkollen.se.

    Man KAN behöva höja dosen vid graviditet, men det är inte säkert att det behövs. Ta TSH, T3, T4 och ev. Trak och TPO regelbundet om du blir gravid och följ utvecklingen av provsvaren så ser du hur du ligger till.

    Jag har ätit Levaxin i mer än 30år och jag gör så, tar prover själv via Werlabs och håller koll på värdena. Det går åt lite mer Levaxin under graviditet men jag ligger redan högt i dos så jag behöver inte höja i början av graviditet, kanske mot slutet. Men det beror på vad blodproverna säger. Jag ser till att jag ligger under max 1.0 i TSH.

    Lycka till med nästa försök att bli gravid !
  • Smillis
    UndrandeSökare skrev 2018-05-31 07:03:59 följande:
    Ta nu 50mg i 2-3 veckor och ta sen om dina sköldkörtelprover via din vårdcentral, Endokrin, Werlabs.se eller Blodkollen.se.

    Man KAN behöva höja dosen vid graviditet, men det är inte säkert att det behövs. Ta TSH, T3, T4 och ev. Trak och TPO regelbundet om du blir gravid och följ utvecklingen av provsvaren så ser du hur du ligger till.

    Jag har ätit Levaxin i mer än 30år och jag gör så, tar prover själv via Werlabs och håller koll på värdena. Det går åt lite mer Levaxin under graviditet men jag ligger redan högt i dos så jag behöver inte höja i början av graviditet, kanske mot slutet. Men det beror på vad blodproverna säger. Jag ser till att jag ligger under max 1.0 i TSH.

    Lycka till med nästa försök att bli gravid !

    Tack! Håller verkligen tummarna för att det går i rätt riktning, men ju mer jag kollar desto mer fel verkar dom hitta Rynkar på näsan Är verkligen så förvånad över att det är så mycket som är fel, trodde jag var hur frisk som helst Förvånad Tog nytt prolaktin test idag på fastande mage CD21 och värdet har gått upp från 24,1 till 24,76 efter 2 månader med pravidel.. Känns som några steg bakåt, samt så hittades bakterier efter senaste odlingen så har fått behandling för det nu också. 


    Hur går det för dig? Kommer ni någon vart? 


    {#emotions_dlg.flower}

  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-06-05 20:59:41 följande:

    Tack! Håller verkligen tummarna för att det går i rätt riktning, men ju mer jag kollar desto mer fel verkar dom hitta  Är verkligen så förvånad över att det är så mycket som är fel, trodde jag var hur frisk som helst  Tog nytt prolaktin test idag på fastande mage CD21 och värdet har gått upp från 24,1 till 24,76 efter 2 månader med pravidel.. Känns som några steg bakåt, samt så hittades bakterier efter senaste odlingen så har fått behandling för det nu också. 

    Hur går det för dig? Kommer ni någon vart? 


    På vissa går Prolaktinvärdet upp med Pravudel istället för ner, be din läkare att du får byta Pravidel mot Norprolac istället. Det kan funka bättre för dig.
  • Smillis
    UndrandeSökare skrev 2018-06-06 00:52:58 följande:
    På vissa går Prolaktinvärdet upp med Pravudel istället för ner, be din läkare att du får byta Pravidel mot Norprolac istället. Det kan funka bättre för dig.

    Tack för tips!! Ska kolla om det finns att få tag på. Jag funderar dock på efter att ha läst i prolaktin tråden om jag kanske har för låg dos?! 


    De flesta verkar äta mer än 1-2 tablett per dag, så kan ju vara det också hm..


    En annan sak som jag letat men inte hittar svar på är hur länge man måste äta pravidel eller liknande? slutar man när värdet går ner eller?

  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-06-06 21:26:46 följande:

    Tack för tips!! Ska kolla om det finns att få tag på. Jag funderar dock på efter att ha läst i prolaktin tråden om jag kanske har för låg dos?! 

    De flesta verkar äta mer än 1-2 tablett per dag, så kan ju vara det också hm..

    En annan sak som jag letat men inte hittar svar på är hur länge man måste äta pravidel eller liknande? slutar man när värdet går ner eller?


    Man måste fortsätta med Pravidel annars går värdet tillbaka till vad det var innan. Om man blir gravid så fortsätter man ta dem till v.12 sen trappar ner och slutar. Man tar dem inte under amning för Prolaktin behövs för att man ska kunna amma. Sen får man börja igen när man vill bli gravid igen.
  • Smillis
    UndrandeSökare skrev 2018-06-06 22:30:24 följande:
    Man måste fortsätta med Pravidel annars går värdet tillbaka till vad det var innan. Om man blir gravid så fortsätter man ta dem till v.12 sen trappar ner och slutar. Man tar dem inte under amning för Prolaktin behövs för att man ska kunna amma. Sen får man börja igen när man vill bli gravid igen.
    Tack {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Hjälp - Levaxin dos? Vill bli gravid