• Teresa03772

    14 år och yrsel?

    Hej! Min dotter på 14 år klagar ständigt på sin yrsel.

    Hon förklarar det som att hon blir ?yr i huvudet, hjärnan snurrar, glömmer vad det är hon gör & håller på med?

    Hon säger att hon har det ca en gång varannan dag. Vad kan det bero på? Någon som varit med om liknande? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden 14 år och yrsel?
  • Teresa03772
    Fjäril kär skrev 2018-05-23 17:41:13 följande:

    Lågt blodtryck?

    Dricker för lite vatten?

    Dålig på att äta?

    Blodbrist?


    Tack för svar! dålig på att äta är hon inte och blodbrist vet jag inte av vilken anledning hon skulle ha det för. Får ta och kolla upp det andra senare.
  • Teresa03772
    Anonym (xyz) skrev 2018-05-23 19:49:51 följande:

    Dålig syn? Kanske dags att besöka optiker?


    Nope, väldigt bra syn har hon.
  • Anonym (SSK)

    Återkommande yrsel är något som måste utredas. Det kan vara allt från lågt blodtryck, arytmier, blodbrist och mindre trevliga grejer. Vill inte skrämma upp dig men att ha regelbunden yrsel som påverkar ens motorik och tankebanor är inte nyttigt. Det är bäst om du söker på VC med henne så att hon får kontakt med en läkare. Lycka till! :)

  • Anonym (Utreda)

    Håller med bäst att utreda.

    Har hon fått gardasil? En väns dotter fick liknande symptom efter vaccineringen?

    Kan vara vitaminbrist/mineralbrist eller vad som

  • Anonym (lågis)

    Händer det när som helst eller är det om hon gör speciella rörelser, tex reser på sig? Jag har lågt blodtryck och blir lätt yr när jag ställer mig upp från sittandes.

  • Anonym (SSK)
    Anonym (lågis) skrev 2018-05-26 16:07:29 följande:

    Händer det när som helst eller är det om hon gör speciella rörelser, tex reser på sig? Jag har lågt blodtryck och blir lätt yr när jag ställer mig upp från sittandes.


    Hatar att vara sån men oavsett så måste återkommande yrsel alltid utredas. Det kan absolut vara lågt blodtryck vilket säkerligen är det vanligaste men också värre saker som man inte vill missa.. :/

    //ssk
  • Teresa03772

    Jo, men hon har inte haft det på ett bra tag nu ???? iochmed att hon nyligen fått celiaki har de tagit ett flertal blodprov - tycker det borde synts där om det var något.

  • Teresa03772
    Anonym (lågis) skrev 2018-05-26 16:07:29 följande:

    Händer det när som helst eller är det om hon gör speciella rörelser, tex reser på sig? Jag har lågt blodtryck och blir lätt yr när jag ställer mig upp från sittandes.


    Nej, det är inte när hon plötsligt ställer sig upp från soffan (t.ex). Nej.

    Ett exempel när hon kände av det var när hon stod i danssalongen på lektionen, där hade hon stått upp i minst 45 min iaf. Så det är när hon står upp för de mesta.
  • 1234568
    Teresa03772 skrev 2018-06-02 21:52:39 följande:

    Jo, men hon har inte haft det på ett bra tag nu ???? iochmed att hon nyligen fått celiaki har de tagit ett flertal blodprov - tycker det borde synts där om det var något.


    Celiaci kan ge såväl blodbrist som B 12 brist. Och bägge två ger yrsel. Gå till läkaren och be dem kolla ferrit och B12. Även andra brister kan förekomma vid celiaci.

    Som ssk skrev ovan, oftast ofarliga orsaker, men bör kontrolleras.
  • Scoops

    Sitter hon mycket med mobil och dator? Mobilnacke kan ge yrsel.

  • Anonym (Kvinna)

    Är du säker på att hon äter ordentligt? Alltså att hon får i sig det hon behöver och då även i veckorna.

    Nu vet jag väl iofs inte hur det är för andra men för mig och endel jag känner/känt så var det ju inte ovanligt med yrsel i den där åldern. Man åt för lite, åt oregelbundet, åt fel saker, eller att kroppen bara reagerade på hormoner och mens osv...

    Oavsett vilket så bör du ju ta henne till en läkare.

Svar på tråden 14 år och yrsel?